Hej,
Jeg tænker på at bygge en skillevæg for at opdele kælderen. På den ene side er trappehallen fra overetagen til vaskerummet. På den anden side kommer et soveværelse, som jeg planlægger at leje ud med separat indgang. Jeg vil gerne have en dør, der forbinder de to rum.
Jeg har nogle spørgsmål om dette projekt:
1. Hvor tyk skal væggen være for at have en god indsynsbeskyttelse/lydisolering på begge sider?
2. Noget specielt design til dette? Jeg læste et sted, at hvis man efterlader lidt luft mellem væggens to sider, øges lydisoleringen. Det var noget som gips, osb, isolering 95mm - luft 10cm - isolering 95mm, osb, gips. Eller er det overdrevet?
3. Kan jeg kombinere STÅLREGLER og træ? Jeg tænker at bruge STÅLREGLER, da det er i kælderen, og gulvet er dækket af fliser, og den ene forbindelsesvæg er en ydre væg af beton. Den anden væg er lavet af gips, og det er en skillevæg. Jeg overvejer at bruge STÅLREGLER i al kontaktflade med beton og fliser og træ på resten.
4. Hvor meget plads skal jeg efterlade mellem reglerne? CC 60 eller 45
Tak på forhånd.
Jeg tænker på at bygge en skillevæg for at opdele kælderen. På den ene side er trappehallen fra overetagen til vaskerummet. På den anden side kommer et soveværelse, som jeg planlægger at leje ud med separat indgang. Jeg vil gerne have en dør, der forbinder de to rum.
1. Hvor tyk skal væggen være for at have en god indsynsbeskyttelse/lydisolering på begge sider?
2. Noget specielt design til dette? Jeg læste et sted, at hvis man efterlader lidt luft mellem væggens to sider, øges lydisoleringen. Det var noget som gips, osb, isolering 95mm - luft 10cm - isolering 95mm, osb, gips. Eller er det overdrevet?
3. Kan jeg kombinere STÅLREGLER og træ? Jeg tænker at bruge STÅLREGLER, da det er i kælderen, og gulvet er dækket af fliser, og den ene forbindelsesvæg er en ydre væg af beton. Den anden væg er lavet af gips, og det er en skillevæg. Jeg overvejer at bruge STÅLREGLER i al kontaktflade med beton og fliser og træ på resten.
4. Hvor meget plads skal jeg efterlade mellem reglerne? CC 60 eller 45
Tak på forhånd.
Bedste svar
Ja, alting afhænger af, hvor meget lyd og støj væggen skal stoppe. Står vaskemaskinerne tæt på den væg, du har tænkt dig at bygge, eller er der andre vægge imellem?D deldan sagde:Hej,
Jeg tænker på at bygge en skillevæg for at opdele kælderen. På den ene side er der trappehallen fra overetagen til vaskerummet. På den anden side kommer et soveværelse, som jeg planlægger at leje ud med separat indgang. Jeg vil gerne have en dør, der forbinder de to rum.
1. Hvor tyk skal væggen være for at have en god indsigtssikring/lydtæthed på begge sider?
2. Noget specielt design til dette? Jeg læste et sted, at hvis man efterlader lidt luft mellem væggens 2 sider, øger det lydisoleringen. Det var noget som gisp, osb, isolarin 95mm - luft 10cm - isolarin 95mm, osb, gisp. Eller er det overdrevet?
3. Kan jeg kombinere STÅLSKINNER og træ? Jeg tænker på at bruge STÅLSKINNER, da det er i kælderen, og gulvet er dækket af fliser, og en af forbindelsesvæggene er en udvendig væg af beton. Den anden væg er lavet af gips og er en skillevæg. Jeg overvejer at bruge STÅLSKINNER på alle overflader i kontakt med beton og fliser og træ på resten.
4. Hvor meget plads skal jeg lade mellem skinnerne? CC 60 eller 45
Tak på forhånd.
Har du plads til at bygge som i dit eksempel, har du bygget en "ydervæg", kan man sige, som modstår meget lyd og støj.
Jeg anbefaler, at du bruger huntonisolering (træfiber) i stedet for klassisk mineraluld. Den dæmper lyd meget mere effektivt, hvilket gør, at du kan tage en tyndere plade og reducere dybden af væggen for at opnå samme effekt. Huntonisolering kan være dyrere, men du får til gengæld mere gulvplads og slipper desuden for kløende arme og irriterede luftveje, som de fleste får fra mineraluld, når du arbejder med materialet.
Du kan absolut kombinere stål og træskinner. Men hvis du vil maksimere lydisoleringen, er der specielle metalregler til formålet. Men de er dyrere og sandsynligvis overkill til dit projekt. Brug hellere pengene på huntonisoleringen.
Hvis du skal have 45 eller 60cc på skinnerne, afgør du selv. 45 hvis du vil bruge ergoplader, altså 90 brede plader, eller 60 hvis du vil bruge standardplader på 120.
Det er stort set samme pris for 90 og 120 plader, så hvis du vil have det billigere, vælger du 120. Derudover er der behov for færre skinner, hvilket også sparer lidt penge. Vil du hellere have lettere håndterbare plader og undgå kropssmerter, vælger du 90.
Som konklusion:
Jeg ville nok gøre som dit eksempel, men med 70 regler i stedet for 95.
Metalregel med filt mod vægge, loft og gulv. Øvrige skinner kan være enten træ eller metal, alt efter budget.
Huntonisolering.
10-20 mm luft imellem begge væggene, det vigtigste er, at de ikke sidder sammen, for så kan lyden vandre i materialet.
Så ville jeg måske have undladt osb-pladerne og brugt dobbelt gips i stedet. Gips dæmper lyd bedre, er billigere og det er muligt at skrue ret tunge ting op, hvis man ønsker.
Har du plads til at gøre væggen tykkere, får du selvfølgelig et bedre resultat, men jeg ville tro, at dette gør det ganske fint.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varför fryser vattnet i en innervägg?
Vatten & Avlopp -
Hvilke dele har jeg brug for for at pudse en indvendig væg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan slammes/pudses vi lettest nybygget indvendig væg af gipsplader ifølge vedhæftet billede? Hvilke arbejdsredskaber skal vi bruge for at få strukturen?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bygge ny indvendig væg på eksisterende laminat/klikgulv? Eller burde gulvet udskiftes først? (Ingen planer om at udskifte det ellers inden for de nærmeste år.)
Byggematerialer & Byggeteknologi