U
Skal bygge en køjeseng, i en sovealkove, som jeg helst vil have "flydende" uden ben, men vil jo ikke have, at den skal styrte ned, så undrer om det er muligt? To af væggene, den til venstre og bagtil er reglet med råspont, den til højre er reglet men sandsynligvis et eller andet plademateriale.

Sengen vil være 190cmx120cm, og have 15mm krydsfiner som bund, og derefter en skumgummimadras. Skal jo kunne holde til at en voksen redder op/barn der hopper.

Hvis jeg bygger en bærelinje som på billedet, af fx 45x90-reglar, kan jeg så klare mig uden ben, hvis jeg fastgør den i reglerne?

Sort-hvidt foto af en alkove med en madras på gulvet; røde streger indikerer en foreslået, væghængt højsengsramme.

Det går fint at skrue reglar på væggen og lægge en bund ovenpå. 45x90 er unødvendigt grov dimension, se hvordan en købeseng er konstrueret. Du kunne lave en ramme af planhøvlet fyr, hvor du ved underkanten skruer en liste, som du kan lægge en ribbebund på i stedet, som du så lægger madrassen i. Her har jeg brugt ca. 140x22mm. Ribbebund fra Ikea, det er mere behageligt at ligge på ribbebund end krydsfiner. En hjemmebygget seng med en ribbotten og en madrasseramme af planhøvlet fyrretræ monteret på væggen, hylde og lampe ses nedenunder. Ribbebund af træplanker set nedefra, monteret på en sengramme. De lyse træplanker er placeret parallelt med jævne mellemrum.

• Synes
hapazard
  • Laddar…
S
du har fået gode svar, vil gerne stemme i at det definitivt er bedre med lamelbund/tilsvarende som tillader madrassen at ventileres, end en hel plade under madrassen.

U
Fint! Tak for svaret. Tanken om at droppe lamelbunden var mest minderne fra da man selv var lille, og den der var i underslafen tog spær og trykkede op lamellerne. Men må vel skrue dem fast i stedet.

U
F fredrik.johansson sagde:
Det går fint at skrue reglar på væggen og lægge en bund ovenpå. 45x90 er unødvendigt grov dimension, kig hvordan en købeseng er konstrueret. Du kunne lave en ramme af planhøvlet fyr, hvor du ved underkanten skruer en liste, som du kan lægge en lamelbund på i stedet, som du så lægger madrassen i. Her har jeg brugt ca. 140x22mm. Lamelbund fra Ikea, det er rarere at ligge på lamelbund end krydsfinér.[billede][billede]
Hvad har du for dimension på listen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.