Hej :)

Skulle bruge hjælp til materialevalg til såkaldte indbrudssikre kældervinduer i budgetvariant

Det her har I eksperterne sikkert gjort mange gange =

Jeg vil lave en så billig, men stadig så stærk vinduesgittermontering som muligt

* Min tanke er at fastgøre / montere regler / brædder på betonvæggen, som i hvert fald er tilstrækkeligt brede og grove som en træ-ramme omkring vinduets indre på betonvæggen. Ved for eksempel at bore og skrue med passende betonskruer og eller søm eller andet med plug eller ej

* Og derefter skære armeringsjernet til, så mindst 2 gitterhuller ligger over reglen eller mere. Så vil jeg fastgøre gitteret i reglen med passende skruer / søm eller bøjlesøm lignende ting

Selvfølgelig må reglarne / rammen ikke sprække, når man fastgør gitteret / armeringsjernet i reglarne, så det er også vigtigt

Og evt. selvindlysende info:

Kældervinduet / kælderrumsvinduet er rektangulært og indfældet i hård betonvæggen som den sandsynligvis består af. Dvs. at væggen består af hårdbeton

Valg af materialer og metode behøver ikke være stærkere, end hvad et menneske formår at sparke og slå sig træt med jernrør og andet for at bryde gennem gitteret

Pointen er at gøre det indbrudssikkert imod i hvert fald flere spark og slag fra ydersiden .. selvfølgelig :) Dvs. hvis en indbrudstyv får den idé at knuse vinduet og tømme det og derefter begynde at sparke og slå evt. med et redskab (og ikke skære gitteret altså) så skal vinduesgitteret kunne modstå det og 100 spark ligesom og slag

Generelle billeder på kældervinduer =

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.0druTWrMHEm01_J5hS7AiwHaFj&cb=iwp2&pid=Api&f=1&ipt=1c58656735dbe1d52b4edad4ca6a3a0f411540fac72cfbd90b462364c4fecd51&ipo=images

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://static.byggahus.se/attachments/images/large/672/672880-fe8cc9b2ea974b1c7a9ab89664ca52e5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=95bdae11ed028c3a6639c39d36da0f4e140eb81546071095c5881cfa4a81bcef

Enkel retning jeg har gjort =

https://ibb.co/sdB3Btz9

Spørgsmål:

1. Hvilke brædder / regler / træ skal jeg købe / vælge i dimensioner Altså tykkelse og bredde?

2. Hvilke skruer / søm skal jeg købe / vælge for at fastgøre reglen? - Tænk på, at det skal kunne tåle hårde slag og spark for at presse og løsne gitteret fra ydersiden

3. Hvilke fastgørelsesmetoder og fastgørelsesmaterialer er bedst eller tilstrækkeligt gode, som jeg skal købe / vælge så gitteret / armeringsjernet sidder tilstrækkeligt hårdt mod vold og slag fra ydersiden og den kraft, det genererer

4. Skal jeg vælge et tykkere armeringsjern?

Taknemmelig for hjælp med gode valg af ting med mål :) og alt der kan tåle meget slid fra menneskelig indbrudsvold.

Dvs. det behøver ikke kunne tåle sådan et tryk og belastning, at en gaffeltruck skal tvinge gitteret med gaflen hvis jeg skal være latterligt overtydelig

Senest redigeret:
Den konstruktion, du beskriver, kan sandsynligvis gøres sikker mod spark, men ikke så meget mere. Jeg tror, at en moderat koben er tilstrækkelig til at bryde det løst, hvis jernene sidder i en træbjælke.

Men det fungerer sikkert afskrækkende, svært for tyven at se på forhånd, hvor godt/dårligt det er.

Jeg vil tro, at det er nok med 8mm armeringsjern. Kommer tyven med bajonetsav, vinkelsliber eller boltsaks, så duer ingen armeringsjern, uanset dimension. Tror ikke, det behøves nogen speciel fastgøring af jernene i bjælken. Bor huller, der ikke går hele vejen igennem og tilpas længden på jernene, så de ikke kan løftes, når konstruktionen sidder på plads. Holdbarhed mod vold med koben eller jernstang påvirkes ikke af fastgøringen, det bliver bjælken, der sprækker i stedet.

Men jeg er tvivlsom overfor nytten, det vil forbedre beskyttelsen marginalt, samtidig kan det give et signal til tyve om, at her er noget, som ejeren er bekymret for at få stjålet. Hvis du f.eks. sætter vindueslås i stedet, så tror jeg, at det giver omtrent samme beskyttelsesniveau. Det mindste en tyv da skal gøre, er at smadre ruden og rydde op fra glas for at kunne krybe ind. En vindueslås beskytter dels mod, at tyven slår et lille hul og åbner vinduet, dels mod lettere opbrud, det kræver ikke længere en kraftig skruetrækker. Har tyven med sig bedre udstyr, som kan bryde op vinduer med vindueslås, så bryder han din gitterkonstruktion også.

Vindueslås har også den fordel, at de ikke på lang afstand signalerer, at her er noget, der er værd at stjæle. En mere målrettet tyv vil have med sig passende udstyr til at komme igennem dit gitter.

S S.Hellman sagde:
Indbrudsbeskyttelse.
Der findes jo færdige løsninger, der er lidt pænere end armeringsjern og som du fastgør direkte til væggen uden en ramme af reglar indeni. F.eks.:
[link]
[link]
Netop, der findes jo mange færdige løsninger til at beskytte vinduer mod indbrud, ingen tvivl om det.
Jo mere besværlige skruefastgørelser der kan være beskyttede med noget, der gør det mere usynligt og sværere at få fat i, des bedre.

Men som i det første link kan du både skrue i vindueskarmen eller rammen lidt måske også med korte skruer og så skrue det fast i betonen rundt om vinduet (på grund af vinklen i jernet for 2 forskellige vinkler) eftersom vinduet er indfældet i betonvæggen. Er det kun skruet i betonen, bliver alt lettere / hurtigere i hvert fald at skrue op udefra som i det andet link =
https://www.clasohlson.com/se/Mottez-B948V-fonstergaller,-3-stanger-99–188-cm/p/41-8036-1
Så det er egentlig et dårligt alternativ tror jeg.

Bare åbne vinduet og skrue op på siderne så er gitteret væk.

H hempularen sagde:
Den konstruktion du beskriver kan sandsynligvis gøres sikker mod spark, men ikke meget mere. Jeg tror, at et moderat koben er nok til at bryde det op, hvis jernene sidder i en træregel.

Men det virker sikkert afskrækkende, svært for tyven at se på forhånd, hvor godt/dårligt det er.

Jeg vil tro, det er nok med 8mm armeringsjern. Kommer tyven med en tigersav, vinkelsliber eller boltsaks, så er intet armeringsjern godt nok, uanset dimension. Tror ikke, det behøves nogen særlig fastgørelse af jernene i reglen. Bor huller, der ikke går hele vejen igennem, og tilpas længden på jernene, så de ikke kan løftes, når konstruktionen sidder på plads. Holdbarhed mod vold med koben eller jernstang påvirkes ikke af fastgørelsen, det bliver reglen, der sprækker i stedet.

Men jeg er tvivlende over for nytten. Det vil kun forbedre beskyttelsen marginalt, samtidig kan det signalere til tyve, at her er noget, ejeren er bekymret for at få stjålet. Installerer du eksempelvis vindueslåse i stedet, så tror jeg, det giver omtrent samme beskyttelsesniveau. Det mindste en tyv skal gøre, er at slå ruden ud og rydde for glas for at kunne kravle ind. En vindueslås beskytter dels mod, at tyven laver et lille hul og åbner vinduet, dels mod lettere brydning. Det er ikke længere nok med en kraftig skruetrækker. Har tyven bedre udstyr med, som kan bryde vinduer med vindueslåse, så bryder han også din gitterkonstruktion.

Vindueslåse har også den fordel, at de ikke på lang afstand signalerer, at her er noget værd at stjæle. En mere målrettet tyv vil have passende udstyr med for at komme igennem dit gitter.
Ja det afhænger af. Borer du huller i reglen og forsænker gitteret i de små huller i træet og lægger også en limet bræt eller superlimet tyndplade på det osv., eller hvis du monterer gitteret udenpå reglarne og så lægger du også en bræt på det, som du skruer fast og fræser nogle spor til gitteret måske, hvis man vil gøre noget lækkert og med mange detaljer. Nja, det bliver for mange skruer og borrehuller i træet, ser jeg det som, så det må blive et færdigkøbt gitter i stedet.

Jeg plejer at synes, det er omvendt. Jo mere usikret vinduet er, jo mere interessant er det både at kigge ind og komme ind. Dvs. ikke bruge tid på at forcere en masse gitter, låsbøjler osv. Så er vinduet så godt placeret, at det er midt i et samfund med andre huse, gade udenfor og lejlighedsbygninger overfor på siderne og overalt med 20-30-50 lejere, hvor mange har deres vindue, øjne rettet mod bygningen for at opdage indbrud ved en tilfældighed ved at kigge ud af vinduet, hvor jeg skal have mit lejede kælderrum i den bygning. Jeg bor ikke der, men har fået leje rummet.

Vindueslåse kan være et supplement lås, og jo mere besværligt det er at åbne udefra med knust vindue, desto bedre.

Så jeg udelukker nok ideen med at bygge mit eget vinduesgitter med reglar med armeringsjern i dette tilfælde. Det føles for omstændigt og for grove huller i betonen for rammen og for mange skruefastgørelseshuller i reglen.

K Kentaclinta78 sagde:
Præcis, der findes jo mange færdige løsninger selvfølgelig for at beskytte vinduer mod indbrud, ingen tvivl om det.
Jo mere besværlige skrueforankringer der kan være beskyttet med noget, der gør dem mere usynlige og sværere at få fat på, desto bedre.

Men som i første link kan du jo både skrue i vindueskarmen eller rammen lidt måske og også med korte skruer og derefter skrue det fast i betonen rundt om vinduet (på grund af vinklen på jernet for 2 forskellige vinkler) eftersom vinduet er indfældet i betonvæggen. Er det kun skruet i betonen bliver det jo alt lettere / hurtigere i hvert fald at skrue alt op udefra som i andet link =
[link]
Så det er egentlig et dårligt alternativ tror jeg.

Bare løsne vinduet og skru det op på siderne, så er gitteret væk.
Ja selvfølgelig, men man plejer at bruge envejs-skruer/sikkerhedsskruer til dette.
Eksempel:

https://www.xlbygg.se/produkt/envag...JAE-5IBtGSR1ageyooLodZ7SAlJVWBJK4NK5Qk9Q2D7HI

22 mm krydsfinerstrimler eller panelbræt fastgjort i væggen. En regel med udskæringer til armeringsnettet. Nettet kan med fordel klemmes fast, dvs. udskæringerne skal være lidt mindre end nettet. Armeringsnettet skal være så stort, at det stikker ud udenfor reglen. Skru nogle kraftige skruer gennem reglen og krydsfiner/bræt og ind i væggen med plugs eller fastgør gevindstang i væggen med ankermasse og fastgør derefter med en skive og møtrikker. Mal alt i grå, så det ikke ses, at det er armeringsnet og træ. Det er nok den enkleste løsningstype for gitter, hvis man ikke er så erfaren. Hvis man ikke vil kunne fjerne det let fra indersiden i fremtiden, kan man desuden lime alt træet med monteringslim. Men jeg ville overveje, hvad forskellen ville være på at købe noget færdigt eller en byggesæt. Hvis man ikke har materialer derhjemme, bliver der ret meget til overs.

Så er spørgsmålet, om det skal tåle vold eller se ud til at tåle vold. Fire lidt længere kroge, som nettet hænges op på, ser udefra ud som om det sidder et net, og det er heller ikke helt nemt at fjerne.

Det allerletteste er at skrue en plexiglasplade fast på indersiden af vinduet.

Z z_bumbi sagde:
22 mm krydsfinerstrimler eller panelbræt fastgjort i væggen. En regel med udskæring til armeringsnettet. Nettet kan med fordel klemmes fast, dvs. udskæringerne skal være lidt mindre end nettet.
Armeringsnettet skal være så stort, at det stikker ud uden for reglen.
Skru nogle solide skruer igennem reglen og krydsfiner/bræt og ind i væggen med plug eller fastgør gevindstang i væggen med ankermasse og fastgør derefter med en skive og møtrikker.
Mal det hele gråt, så det ikke ses, at det er armeringsmåtte og træ.
Det er nok den enkleste løsningsmetode til gitter, hvis man ikke er så erfaren.
Hvis man ikke ønsker at kunne fjerne det fra indersiden i fremtiden, kan man desuden lime alt træ med montagelim.
Men jeg ville beregne, hvad forskellen ville være på at købe noget færdigt eller et byggesæt. Hvis man ikke har materiale hjemme, bliver der ret meget til overs.

Spørgsmålet er så, om det skal kunne tåle vold eller se ud til at tåle vold. Fire lidt længere kroge, som nettet hænges op på, ser udefra ud, som om der sidder et net, og det er heller ikke helt let at fjerne.

Det allermest enkle er at skrue en plexiglasplade fast på indersiden af vinduet.
Plexiglasplade lyder meget interessant, og jeg forstår i øvrigt, hvad du mener med din konstruktion.. Det er principielt samme måde, som jeg beskrev lige ovenfor, bare du angiver bræt-træsorten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.