4,946 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Hule loftsbjælker i 70'er-hus
Hej!
Første spørgsmål fra mig her. Jeg har ingen viden om huse, konstruktion og byggeri, men nu har vi købt et hus fra 70'erne, og så må man jo begynde at lære lidt. Huset er et 160m2 rækkehus fra 1974.
Mit spørgsmål handler om tagbjælkerne. De tidligere ejere har blotlagt bjælkerne, men de er hule. Det lyder som en sammenbikset trækasse, når man banker på dem.
Hvad siger I, er de blot til pynt, eller byggede man sådan i 70'erne? Kan man fjerne dem?
På billedet kan I se nogle af bjælkerne, og samlingen mod nederstykkerne ses tydeligt.
Første spørgsmål fra mig her. Jeg har ingen viden om huse, konstruktion og byggeri, men nu har vi købt et hus fra 70'erne, og så må man jo begynde at lære lidt. Huset er et 160m2 rækkehus fra 1974.
Mit spørgsmål handler om tagbjælkerne. De tidligere ejere har blotlagt bjælkerne, men de er hule. Det lyder som en sammenbikset trækasse, når man banker på dem.
Hvad siger I, er de blot til pynt, eller byggede man sådan i 70'erne? Kan man fjerne dem?
På billedet kan I se nogle af bjælkerne, og samlingen mod nederstykkerne ses tydeligt.
Det er ikke bygget en kasse rundt den "riktiga" bjælke, for at den ikke var så pæn?
Hej!
Det er lidt uklart. Den nuværende ejer har ikke selv taget dem frem og kan ikke svare. Naturligvis spurgte jeg ikke synsmanden heller.
Der har tidligere ligget et loftsgulv på bjælkerne, ikke bare et indvendigt loft. Jeg vedlægger tegninger af huset, hvis det kan hjælpe nogen.
Det er lidt uklart. Den nuværende ejer har ikke selv taget dem frem og kan ikke svare. Naturligvis spurgte jeg ikke synsmanden heller.
Der har tidligere ligget et loftsgulv på bjælkerne, ikke bare et indvendigt loft. Jeg vedlægger tegninger af huset, hvis det kan hjælpe nogen.
Er der nogen åbning, så du kan stikke hovedet op og se, om der er en lignende bjælke ovenpå taget, er der det, så er disse sandsynligvis kun for syns skyld.
Det må nogen mere kyndig inden for konstruktion bedømme, findes folk på forummet fx @justusandersson 
er nok ikke "bare" at fjerne dem.
er nok ikke "bare" at fjerne dem.
En eventuel beklædning kan fjernes, men ikke bjælken i sig selv, den er nødvendig for tagkonstruktionen. Skal den fjernes, kræves en omkonstruktion og ombygning.
Ser ud som væg og dørhul sidder mellem to spær. Går væggen helt op i kip, er den sikkert bygget efter at inderloftet er fjernet. Bør da kunne fjernes, inklusive "bjælke", uden risiko.
Billeder kan der ikke blive for mange af, flere fra forskellige vinkler letter vurderingen. Linket til tegning fører til Expressen?
Billeder kan der ikke blive for mange af, flere fra forskellige vinkler letter vurderingen. Linket til tegning fører til Expressen?
Linket leder til en downloadbar fil. Åbner du den f.eks. på telefonen åbnes ingen separat side, men den havner ofte i en download-menu. Siden som vises er i stedet den seneste du selv var inde på. Tjek meget gerne om du kan finde tegningen i en af menuerne i browseren.hscn sagde:
Hvad angår døren, så sidder den direkte under et tagspær. Jeg sender med et andet billede, så det bliver lettere at se.
Vi vil gerne beholde væggen altså, det er i så fald kun bjælkerne, vi vil af med, men det virker jo svært.
Edit: Læste lidt sjusket, troede det handlede kun om den ved dørhullet. Hanebjælkerne kan du ikke fjerne, de er en vigtig del af tagkonstruktionen, mal dem i lys farve i stedet, så bliver de mere diskrete.hscn sagde:
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den eneste rimelige forklaring er, at det er hanebjælkerne, der er beklædt. Som allerede påpeget kan du ikke fjerne hanebjælkerne, men beklædningen kan du godt fjerne.