• Diagram over Benders Megawall med lag fra græs til dræn, viser fiberduks placering nederst i konstruktionen, som en del af dræningslaget.
Et rent gæt - ved ingenting om dette egentlig, men kunne det være en ekstra beskyttelse nedefra mod rødder, der kan krybe under muren fra det lavere jordniveau på den anden side af muren? Eller tænker jeg forkert?

H huvudtystnad sagde:
En ren gætning - ved ingenting om dette egentlig, men kunne det være en ekstra beskyttelse nedefra mod rødder, der kan krybe under muren fra det lavere jordniveau på den anden side af muren? Eller tænker jeg forkert?
Det kan være sådan, men hvorfor sætter man den så ikke under muren... ? 🤔

Jeg har også sendt spørgsmålet til Benders kundeservice, har man lidt held får man et svar fra dem.

Billedet viser vel tydeligt, at det er beskyttelse for dræningen......?

• Synes
Peter_Ker og 2 andre
  • Laddar…
T Taxture sagde:
Billedet viser vel tydeligt, at det er beskyttelse til dræningen……?
Forstår ikke? Behøves der ekstra markdug til dræningen mener du?

Bedste svar

Mit gæt er at forhindre, at drænrørets sprækker/små åbninger ikke bliver tilstoppet af finere materialer.

• Synes
Rickard.lj og 8 andre
  • Laddar…
H Hybro sagde:
Mit gæt er at forhindre, at drænrørets sprækker/små åbninger bliver tilstoppet af finere materiale.
Lyder klart rimeligt. Tak for indsigten!

C
H Hybro sagde:
Min gissning är att förhindra att dräneringsrörets springor/små öppningar inte sätts igen av finare material.
Lyder som et godt gæt. Men af samme grund lidt mærkeligt, at de viser, at drænrøret lægges i komprimeret 0-63. Eller er det 24-63? Lidt uklart fra billedet. Normalt er konstruktionen, at man skal lægge røret i en "limpa" af dræneringsgrus, med mindst 1 dm grus rundt om røret.

Jeg synes det ser ud som om de kun vil have forskellige størrelser på makadamen, hvilket føles mærkeligt, for de viser jo, at der skal ligge fiberdug rundt om det hele. Så giver det jo ingen mening at lægge en dug til. Jeg ville have lagt et lag oppefra og ned med makadam til dræneringen og separeret det hele med en fiberdug. Fiberdugen skal også ligge under muren.

C cpalm sagde:
Lyder som et godt gæt. Men af samme grund lidt mærkeligt, at de viser, at drænrøret lægges i komprimeret 0-63. Eller er det 24-63? Lidt uklart fra billedet. Normalt er konstruktionen, at man skal lægge røret i en "limpa" af drænsgrus, med mindst 1 dm grus rundt om røret.
Ikke helt tydeligt, men de ligger jo drænende mtrl over røret og så kompakt mtrl under, selvfølgelig kunne de have løftet røret i tegningen nogle mm

C
T topmount sagde:
Ikke helt tydeligt men der ligger drænmateriale over røret og så kompakt materiale under, de kunne have løftet røret i tegningen nogle mm
Det er ikke det at røret ligger for lavt, men at grusopbygningen normalt omslutter drænrøret snarere end ligger ovenpå dette. Sammenlign (lånt billede fra https://silbodalssten.se/dranering-stockholm/):
Drænsystem illustreret med rør omkranset af grus ved en husgrund. Røret er placeret ved siden af fundamentet og omgivet af jord.

• Synes
jocke80
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Det er ikke det, at røret ligger for lavt, men at grusbunken normalt omslutter drænrøret snarere end ligger ovenpå dette. Sammenlign (lånt billede fra [link]):
[billede]
Ja, men vil du virkelig lade alt vand falde ned under en fritstående mur? Lidt forskel på en husgrund som dit billede viser

C
T topmount sagde:
Ja men vil du virkelig slippe alt vand ned under en fritstående mur? Lidt forskel på et husfundament som dit billede viser
Godt spørgsmål. Indser, at jeg valgte et mindre godt billede, mente ikke, at muren nødvendigvis bør stå på drænerende materiale. Men pointen var, at hvis man vil sikre sig, at fintkornet materiale ikke stopper drænrøret til, er der ingen logik i at indlejre røret i et sådant materiale.

H Hybro sagde:
Mit gæt er at forhindre at drænrørets sprækker/små åbninger ikke bliver tilstoppet af finere materiale.
I så fald burde drænrøret vel have ligget i makadam omsluttet af jorddug?

Som Hybro med flere meget rigtigt har regnet ud, så er det beskyttelse for drænrøret. Benders svarer således:

"Hej,

Udfylder egentlig ingen større funktion, men vi viser den for at præcisere at adskille materialerne sådan at der ikke kommer finmateriale ind i drænrøret.
Vigtigst er fiberduken, som holder jorden, dvs den hele gule linje på resten af billedet.

Ha' det godt!"

Selv har jeg intet drænrør, så det vil ikke have nogen betydning…

• Synes
Hocke68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.