3,676 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Hvorfor vil Benders have, at man lægger fiberdug på denne måde?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 indlæg
Jeg er i gang med at bygge en mur, Benders Megawall. Ifølge deres instruktioner vil de have en ekstra fiberdug nederst.
Er der nogen, der kan forklare for mig, hvad denne fiberdug fylder for funktion?
(hentet fra https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
Er der nogen, der kan forklare for mig, hvad denne fiberdug fylder for funktion?
(hentet fra https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
Et rent gæt - ved ingenting om dette egentlig, men kunne det være en ekstra beskyttelse nedefra mod rødder, der kan krybe under muren fra det lavere jordniveau på den anden side af muren? Eller tænker jeg forkert?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 indlæg
Det kan være sådan, men hvorfor sætter man den så ikke under muren... ? 🤔H huvudtystnad sagde:
Jeg har også sendt spørgsmålet til Benders kundeservice, har man lidt held får man et svar fra dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 714 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 714 indlæg
Lyder som et godt gæt. Men af samme grund lidt mærkeligt, at de viser, at drænrøret lægges i komprimeret 0-63. Eller er det 24-63? Lidt uklart fra billedet. Normalt er konstruktionen, at man skal lægge røret i en "limpa" af dræneringsgrus, med mindst 1 dm grus rundt om røret.H Hybro sagde:
Jeg synes det ser ud som om de kun vil have forskellige størrelser på makadamen, hvilket føles mærkeligt, for de viser jo, at der skal ligge fiberdug rundt om det hele. Så giver det jo ingen mening at lægge en dug til. Jeg ville have lagt et lag oppefra og ned med makadam til dræneringen og separeret det hele med en fiberdug. Fiberdugen skal også ligge under muren.
Ikke helt tydeligt, men de ligger jo drænende mtrl over røret og så kompakt mtrl under, selvfølgelig kunne de have løftet røret i tegningen nogle mmC cpalm sagde:
Det er ikke det at røret ligger for lavt, men at grusopbygningen normalt omslutter drænrøret snarere end ligger ovenpå dette. Sammenlign (lånt billede fra https://silbodalssten.se/dranering-stockholm/):T topmount sagde:

Ja, men vil du virkelig lade alt vand falde ned under en fritstående mur? Lidt forskel på en husgrund som dit billede viserC cpalm sagde:
Godt spørgsmål. Indser, at jeg valgte et mindre godt billede, mente ikke, at muren nødvendigvis bør stå på drænerende materiale. Men pointen var, at hvis man vil sikre sig, at fintkornet materiale ikke stopper drænrøret til, er der ingen logik i at indlejre røret i et sådant materiale.T topmount sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 714 indlæg
Som Hybro med flere meget rigtigt har regnet ud, så er det beskyttelse for drænrøret. Benders svarer således:
"Hej,
Udfylder egentlig ingen større funktion, men vi viser den for at præcisere at adskille materialerne sådan at der ikke kommer finmateriale ind i drænrøret.
Vigtigst er fiberduken, som holder jorden, dvs den hele gule linje på resten af billedet.
Ha' det godt!"
Selv har jeg intet drænrør, så det vil ikke have nogen betydning…
"Hej,
Udfylder egentlig ingen større funktion, men vi viser den for at præcisere at adskille materialerne sådan at der ikke kommer finmateriale ind i drænrøret.
Vigtigst er fiberduken, som holder jorden, dvs den hele gule linje på resten af billedet.
Ha' det godt!"
Selv har jeg intet drænrør, så det vil ikke have nogen betydning…