4,863 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Hvorfor cc45 i stedet for cc40?
Side 1 af 2
Min konstruktør har angivet, at de bærende indvendige vægge i min tilbygning skal have regler 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men ligemeget. Mit spørgsmål er om det ikke er bedre at regel cc40? Så får man lidt flere valgmuligheder med, hvordan man sætter pladerne, og det burde ikke være mere besværligt at isolere synes jeg.
Er der noget, jeg overser? Er der nogen fordel med cc 45 udover at man sparer typisk en regel per væg?
Er der noget, jeg overser? Er der nogen fordel med cc 45 udover at man sparer typisk en regel per væg?
Der findes 90skivor. Men du sigter måske på 120skivor, så er jo 40 bedre.
Bedste svar
Plader er normalt 600, 900 eller 1200mm brede. Derfor regla man med 600 eller 450mm c-c. Dermed er også isolering solgt i bredder på 560mm eller 410 til træreglar og tilsvarende for stålreglar. (mellemrum + 5mm)joakim_j sagde:
Min konstruktør har angivet, at de bærende indvendige vægge i min tilbygning skal have reglar 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men pyt med det. Mit spørgsmål er, om det ikke er bedre at regla cc40? Så får man lidt flere valgmuligheder med, hvordan man sætter pladerne, og det bør ikke være mere besværligt at isolere, synes jeg.
Er der noget, jeg overser? Er der nogen fordel ved cc 45 udover, at man sparer en regel per væg?
Se ex:
https://www.isover.se/sok?query=träregelskiva&f[0]=content_type:product
Tro mig, man vil have reglarne på standard-afstand. Alt byggemateriale er udformet, så det er hurtigt og enkelt at bruge det på den rigtige måde. At smække isolering op eksempelvis er utroligt hurtigt gjort, HVIS reglarne sidder rigtigt. Sidder de forkert, er det en evig målen, skærende og fiksende. Kombineret med at det bliver svedigt og klør, fortryder man hurtigt!joakim_j sagde:
Kan man bare fodre isoleringen ind og skære længden på det sidste stykke sparer man meget
Det her er i kælder, så det er kun 220 i lofthøjde, så det bliver at skære alligevel, men jeg forstår.Huddingebo sagde:
Ja, kortlingarna har jeg selv fundet på... det er fordi der ikke kommer nogen plyfa før næste år, og jeg vil ikke have, at reglarna slår sig i mellemtiden. Unødvendigt måske, men det koster jo ikke noget
Det koster tid, både at sætte dem på plads og når de er i vejen for el, rør og isolering.joakim_j sagde:
Kan jo være en idé at bare sætte en liggende regel på hver side af de stående og skrue fast. Ikke save ud og fastgøre imellem altså. Så er det for det første meget mindre arbejde og det andet nemt at fjerne, når krydsfiner skal på. Og el/rør/isolering påvirkes ikke.