Min konstruktør har angivet, at de bærende indvendige vægge i min tilbygning skal have regler 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men ligemeget. Mit spørgsmål er om det ikke er bedre at regel cc40? Så får man lidt flere valgmuligheder med, hvordan man sætter pladerne, og det burde ikke være mere besværligt at isolere synes jeg.

Er der noget, jeg overser? Er der nogen fordel med cc 45 udover at man sparer typisk en regel per væg?

Det er klogt at tilpasse sig til isoleringens og vægpladernes mål, hvis man ikke vil have en masse spild.

Der findes 90skivor. Men du sigter måske på 120skivor, så er jo 40 bedre.

Bedste svar

joakim_j joakim_j sagde:
Min konstruktør har angivet, at de bærende indvendige vægge i min tilbygning skal have reglar 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men pyt med det. Mit spørgsmål er, om det ikke er bedre at regla cc40? Så får man lidt flere valgmuligheder med, hvordan man sætter pladerne, og det bør ikke være mere besværligt at isolere, synes jeg.

Er der noget, jeg overser? Er der nogen fordel ved cc 45 udover, at man sparer en regel per væg?
Plader er normalt 600, 900 eller 1200mm brede. Derfor regla man med 600 eller 450mm c-c. Dermed er også isolering solgt i bredder på 560mm eller 410 til træreglar og tilsvarende for stålreglar. (mellemrum + 5mm)

Se ex:
https://www.isover.se/sok?query=träregelskiva&f[0]=content_type:product

D Daniel 109 sagde:
Der findes 90skiver. Men du sigter måske på 120skiver, så er 40 jo bedre.
Næh, så skal man skære alle isoleringsskiver på længden, så de passer ind. Et pokkers arbejde i det unødvendige. Har man c-c 450 køber man 9000 skiver, skal man have 1200 skiver vælger man c-c 600

D Daniel 109 sagde:
Der findes 90skiver. Men du sigter måske på 120skiver, så er 40 jo bedre.
Ja,eller at man kan lægge en 240-skive ned.

joakim_j joakim_j sagde:
Ja, eller at man kan lægge en 240-skive ned.
Tro mig, man vil have reglarne på standard-afstand. Alt byggemateriale er udformet, så det er hurtigt og enkelt at bruge det på den rigtige måde. At smække isolering op eksempelvis er utroligt hurtigt gjort, HVIS reglarne sidder rigtigt. Sidder de forkert, er det en evig målen, skærende og fiksende. Kombineret med at det bliver svedigt og klør, fortryder man hurtigt!

Kan man bare fodre isoleringen ind og skære længden på det sidste stykke sparer man meget

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j sagde:
Ja, eller at man kan lægge en 240-skive ned.
Fungerer, hvis man har 240 i "loftshøjde".
Har man 250, som er mere almindeligt nu, endda 260 cm, så bliver det besværligt.
Bedre med stående skiver, som findes i længder 250, 260 eller 270 cm.

• Synes
Tomtom79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Fungerer hvis man har 240 i "loftshøjde".
Har man 250 som er mere almindeligt, endda 260 cm, så bliver det besværligt.
Bedre da med stående plader som findes i længder 250, 260 eller 270 cm
Det her er i kælder, så det er kun 220 i lofthøjde, så det bliver at skære alligevel, men jeg forstår.

Det ser jo ud til, at det er meget bedre med cc 45. Rart eftersom jeg allerede har skåret kortlingarna til 40,5 cm :)

• Synes
Tomtom79
  • Laddar…
joakim_j joakim_j sagde:
Det ser jo ud til at det er meget bedre med cc 45. Dejligt da jeg allerede har skåret kortlingarna til 40,5 cm :)
Skal du have plyfa på begge sider OG kortlingar?

Ja, kortlingarna har jeg selv fundet på... det er fordi der ikke kommer nogen plyfa før næste år, og jeg vil ikke have, at reglarna slår sig i mellemtiden. Unødvendigt måske, men det koster jo ikke noget

joakim_j joakim_j sagde:
Ja, kortlingarna har jeg selv fundet på... det er fordi der ikke vil komme nogen plyfa før næste år, og jeg vil ikke have, at reglerne vrider sig i mellemtiden. Unødvendigt måske, men det koster jo ikke noget
Det koster tid, både at sætte dem på plads og når de er i vejen for el, rør og isolering.

Kan jo være en idé at bare sætte en liggende regel på hver side af de stående og skrue fast. Ikke save ud og fastgøre imellem altså. Så er det for det første meget mindre arbejde og det andet nemt at fjerne, når krydsfiner skal på. Og el/rør/isolering påvirkes ikke.

• Synes
fremling og 1 anden
  • Laddar…
Hm, ja, det måske er nok. Og jeg som har skåret til en masse kortlingar... men fra spillbitar iøvrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.