11,045 læst ·
9 svar
11k læst
9 svar
Hvordan udjævner man niveauforskelle mellem forskellige gulve?
Hej,
Har revet en del i huset for at bygge et biorum.
Sauna, bruser samt opbevaring har måttet vige plads. Men nu er der selvfølgelig forskellige materialer og gulvhøjder
Det er betongulv, 1-planshus. I en ret stor del af området er der trægulv og en form for plastmåtte under.
Der findes også rent betongulv, derefter andet område, hvor der er gammel bruser plastmåtte.
Jeg vedhæfter et billede, der viser de forskellige underlag.
Det ser ud til at være tørt og fint overalt!
Så er der jo "spor" i betonen, hvor reglar ligger. Dem må jeg nok skrabe ud og hælde cement i.
Højde forskellen er nok i størrelsesordenen 1-2cm undtagen i bruserområdet, hvor det nok ligger omkring 3cm.
Jeg tænker at plombere afløbet, og det skal skjules, men kunne tages frem i fremtiden, hvis behovet i familien øges (f.eks. gennem en bruserkabine).
Min enkle tanke er, at i alle områder, hvor der ikke er trægulv, sætter jeg små spacer og Ikeas billigste gulv.
At det er forskellige materialer, gør ingen forskel, da jeg alligevel skal have væg til væg-tæppe, som vil skjule alt.
Nogle tanker om, hvordan I ville have gjort det?
Har revet en del i huset for at bygge et biorum.
Sauna, bruser samt opbevaring har måttet vige plads. Men nu er der selvfølgelig forskellige materialer og gulvhøjder
Det er betongulv, 1-planshus. I en ret stor del af området er der trægulv og en form for plastmåtte under.
Der findes også rent betongulv, derefter andet område, hvor der er gammel bruser plastmåtte.
Jeg vedhæfter et billede, der viser de forskellige underlag.
Det ser ud til at være tørt og fint overalt!
Så er der jo "spor" i betonen, hvor reglar ligger. Dem må jeg nok skrabe ud og hælde cement i.
Højde forskellen er nok i størrelsesordenen 1-2cm undtagen i bruserområdet, hvor det nok ligger omkring 3cm.
Jeg tænker at plombere afløbet, og det skal skjules, men kunne tages frem i fremtiden, hvis behovet i familien øges (f.eks. gennem en bruserkabine).
Min enkle tanke er, at i alle områder, hvor der ikke er trægulv, sætter jeg små spacer og Ikeas billigste gulv.
At det er forskellige materialer, gør ingen forskel, da jeg alligevel skal have væg til væg-tæppe, som vil skjule alt.
Nogle tanker om, hvordan I ville have gjort det?
Det er ingen kælder! Så havde jeg nok tænkt anderledes. At flydemørtle alt ud er vel ret dyrt? Det er trods alt næsten 40kvm vi taler om.Stefan N sagde:
Huset er jo fra 70'erne, så hvis der havde været et fugtproblem, burde jeg have set det nu, når jeg har revet alt ned
Selvfølgelig koster det nogle tusind, men du får jo det samme materiale under gulvet overalt og et mere jævnt gulv, men hvis det er en midlertidig bygning, kan du jo fortsætte som du har tænkt.
Jeg takker for dit tip! Jeg overvejer selvfølgelig alle fordele/ulemper, så jeg tager virkelig ind det, du siger.Stefan N sagde:
Hmm. Jeg ville vælge ud fra sandsynligheden for, at jeg har brug for at bygge bruseområde om nogle år. Hvis ja, ville jeg måske bare rive alt løst ud og lægge en nålefiltmåtte ovenpå alting og ignorere niveauforskellene. Men ellers gøre det ordentligt. Rive alt ud ned til betonpladen, flyd op for at udjævne forskelle, derefter gulv ovenpå det. Materialevalg og udførelse afhænger af fugtkvoten i betonen.
godt tip, du er også inde på at gøre det "ordentligt"S Sir Duke sagde:Hmm. Jeg ville vælge ud fra sandsynligheden for, at jeg har brug for at bygge bruseniche om nogle år. Hvis ja, ville jeg måske bare rive alt løst ud og smide en nålefiltsmåtte ovenpå alting og ignorere niveauforskellene. Men ellers gøre det ordentligt. Rive alt ud mere til betonpladen, flyd op for at udjævne forskelle, derefter gulv ovenpå det. Materialeudvalg og udførelse afhænger af fugtindholdet i betonen.
Jeg overvejede, om jeg kan lægge et lag cement. men der var vist stor risiko for, at det revner, fordi det bliver så tyndt. Men det er nok mest æstetisk, hvis jeg alligevel har gulvtæppe ovenpå eller et billigt ikea gulv, så ses revnerne jo ikke.
Jeg havde hældt på 40 sække Megaplan.
Vi flydespartlede vores gulve, ca 90 kvm for at komme af med niveauforskelle og ujævnheder, blev meget godt.
https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Vi flydespartlede vores gulve, ca 90 kvm for at komme af med niveauforskelle og ujævnheder, blev meget godt.
https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Absolut det bedste formentlig. Men til den beskedne pris af 4800 kr ekskl. værktøjPeter2400 sagde:
Så nu at trægulvet, der ligger der, har et væg-til-væg tæppe med gummiside under sig (!).
Føles spontant, at jeg i det mindste river gulvet op ned til betonen lige nu.
Måske behøver jeg ikke flydespartle hele rummet, hvis jeg er heldig
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 967 indlæg
Man bliver overrasket over, hvor meget ujævnheder i underlaget mærkes igennem. Efter du har revet alt ud, skal du tjekke, hvor jævnt det er, og slibe eller flydespartle det jævnt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Jævne huller inden spartling?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan gør jeg bedst ved ujævne indervægge i køkken, justere med lægter?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Jämna ut golv i tidigare garage
Golv -
Vad kan vi göra för att jämna ut nivåskillnaderna?
Golv -
jämna ut stora nivåskillnader
Grund & Markarbeten