Har søgt på nettet men ser lidt forskellige.
3 tommer siksak på underbrættet og 4 tommer på låget? Gør det noget, hvis man slår 3 tommer på begge sider i stedet for at siksakke?

Næste spørgsmål, hvor langt ind på underbrættet sætter man 3 tommer søm, er der ikke risiko for revne, når der er så lidt spillerum (20mm overlap).

Nogen der har tips til en film, hvor man ser pædagogisk?

T
Årsagen til, at man ikke sætter på begge sider, er, at man vil undgå revner i brædderne pga. størrelsesændringen ved varme og kulde.
Hvis man sætter sømmet 15-20 mm fra kanten, er det ikke noget problem, men tæt på en kortende kan man trække det til mindst 20 mm eller lidt mere.

1 stk 3" søm midt i underbrættet, derefter 2 stk 4" i overbrættet, som ikke går igennem underbrættet, så ca. 25mm ind fra kanten

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Det havde jeg ingen anelse om, derfor spikede jeg plankerne med to søm lige i kanten. Indtil videre har jeg ikke bemærket nogen revner eller løse brædder.

Intet Intet sagde:
Det havde jeg ingen anelse om, derfor spikede jeg brædderne med to søm præcis i kanten. Endnu har jeg ikke bemærket nogen revner eller løse brædder.
Man kan være heldig, at det ikke revner, eller også revner en del af panelbrædderne, "går det så går det".😉 Træ/ved bevæger sig, og det er en del af dets egenskab.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.