Efter at have revet en indervæg i kælderen, opdager vi nu, at indervæggen (isoleringsblokke?) er buet. Hvordan skal vi mure dette op på den bedste måde? Jeg forstår, at det bedste er at rive inderblokkene ned og gøre det hele ordentligt. Men lige nu vil vi bare gøre den mindst mulige indsats for at få rummet til at se ok ud for den gennemsnitlige person.
Hvilken mørtel skal vi bruge, og har vi brug for en form for armering?
Taknemmelig for al den hjælp man kan få!
Hvilken mørtel skal vi bruge, og har vi brug for en form for armering?
Taknemmelig for al den hjælp man kan få!
Indser at jeg har udtrykt mig uklart. Ydervæggens inderblok (ved ikke hvad dette hedder) er bøjet. Altså ikke selve grundmuren af ydervæg. Men ja, det er en ydervæg, som nu har en sprække vi vil mure igen efter nedrivning af indervæg. Vi magter ikke flere store projekter men har brug for at kunne bruge rummet så snart som muligt.L Lajmen sagde:
Køb en sæk almindeligt puds C, kast på og træk/rev af med en bræt. Juster overfladen med sleven, så den ligner resten af væggen, fx hvis den er glittet (det opnås ved at trykke på den hærdende pudsning med en stor sleven, når den er stivnet noget). Sørg for, at kanterne mod skaden ikke stikker op, før du begynder at pudse, i så fald, hug det, der stikker op, væk med en mejsel.
EDIT: Ser nu på billede tre, at det er et ret dybt hulrum. Troede først det kun var nogle cm. Hvor dybt præcist? Behøver at fyldes med noget. Går 90 mm leca ind?
EDIT: Ser nu på billede tre, at det er et ret dybt hulrum. Troede først det kun var nogle cm. Hvor dybt præcist? Behøver at fyldes med noget. Går 90 mm leca ind?
Gode tips ovenfor, men....
Siger du muret kældervæg får det mig til at tænke på, at væggen kan have været bærende. Har du plantegning? Kan man få et oversigtsbillede af rummet? Har nogen med erfaring med bærende konstruktioner godkendt nedrivning?
Siger du muret kældervæg får det mig til at tænke på, at væggen kan have været bærende. Har du plantegning? Kan man få et oversigtsbillede af rummet? Har nogen med erfaring med bærende konstruktioner godkendt nedrivning?
Nej, den lille snip vi har revet var ikke bærende. At de der indre blokke mod ydervæggen er bøjet skyldes, at huset er gammelt og står på dårlig jord. Den var bøjet før vi rev vægklodsen, hvor der nu er hul.FreQa sagde:
Ja som max er sprækken 1,5-2 cm. Tak for tips! Påskønnes! Måske skal jeg pudse til et stop der først.. har ingen leca men almindeligt C mørtel har jeg.Claes Sörmland sagde:
Køb en sæk almindelig pudsemørtel C, smid på og træk/skriv af med en bræt. Juster overfladen med skeen, så den ligner den øvrige væg, fx måske er den glittet (det opnås ved at trykke den brændende pudsning med en stor ske, når den er stivnet lidt). Sørg for, at kanterne mod skaden ikke stikker op, inden du begynder at pudse, i så fald hug det, der stikker op, væk med en mejsel.
EDIT: Ser nu på billede tre, at det er et ret dybt hulrum. Troede først det bare var et par cm. Hvor dybt præcist? Skal fyldes med noget. Går 90 mm leca ind?
Ser ud til at være opmurede letbetonblokke ind mod rummet. Hvis du vil fylde alt med mørtel, går min stemme nok til gipsmørtel snarere end noget mere cementbaseret, og hvis det er for dybt til at klare alt i et lag, må man enten køre flere omgange eller spartle med f.eks. tyndere letbetonblokke, som man med en fuksvans kan save ned til strimler. Så længe begge sider af væggen, hvor væggen før var, er ensartede, burde det vel være muligt at få det til at fungere godt.
Tak for tip om gipsmørtel. Det var min første plan. Hvorfor mener du, at gipsmørtel ville fungere bedre end C mørtel? Af enkelhed eller styrke?M myrstack sagde:Ser ud til at være opmurede letbetonblokke ind mod rummet. Hvis du vil fylde alt med mørtel, går min stemme nok til gipsmørtel snarere end noget mere cementbaseret, og hvis det er for dybt til at klare alt i et lag, må man enten køre flere omgange eller bruge tyndere letbetonblokke, som man med en fuktsvans kan save ned til strimler. Så længe begge sider af væggen, hvor væggen tidligere var, er ensartede, burde det vel være muligt at få det godt.
Gipsmørtel for mig er dels enklere at arbejde med og til brug indendørs over jorden behøver du ikke noget cementbaseret. Desuden plejer gipsmørtel fra visse fabrikater at tillade lag i tykkelse, der gør, at du sandsynligvis kan fylde helt ud, hvor mange cementbaserede produkter kan kræve flere omgange.W Walkamile sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur murar jag igen ett källarfönster?
Fönster & Dörrar -
Hvordan murer man dette?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Någon som känner igen detta ogräs?
Trädgård allmänt -
Vad kan detta vara och hur får man egentligen bort det?
Badrum -
Hvordan murer jeg dette kældervindue til?
Byggematerialer & Byggeteknologi