Skitse af rumlayout med farvekodede linjer: blå til vægge, grøn til planlagt væg, røde krydser viser metallægtninger. Turquoise markering.
Skal sætte en indervæg op med dør, ca. 2,70 bred (grønne linje). Ved ikke hvordan jeg skal fastgøre det hele, er lidt nybegynder.

Reglar i væggen er markeret med rødt på billedet og er af metal! Troede jeg havde solide træstykker at fastgøre i, men nej... Ellers er det enkeltgips uden noget bagved.

Loftet er gips. Gulvet er parket.

* Hammarband, er det bare at skrue op med gipsplugger i loftet? Hvilke plugger "rækker"? Fungerer universal eller skal man have metalexpansions?

* Syll, har set at man kan tape disse. Hvilken tape er det man mener?

* Væggene, plug i gipsen her også? Mod den ene side sidder der en metalregel, hvordan fastgør man i disse?

* Døren, er der nogen byggeteknisk forskel på at have den direkte i hjørnet mod at have den 20 cm fra kanten som det plejer at være?

Har set teknikker hvor man spænder væggen op med bolte men gætter på at disse ikke er så gode når alt er gips rundt om?

Mange spørgsmål men tænker at jeg vil klare det hele selv. Engang må man jo lære det :)

Mats-S
Hej!

Finns många sätt att göra det här, personligen jobbar jag mycket hellre med stålreglar eftersom dom alltid är raka och aldrig vridna. Dessutom lättare att fästa mot vägg, golv och tak.

Hittade några länkar på principen för att bygga vägg med stålreglar:
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
https://www.hornbach.se/projekt/montera-stalreglar/

Bygglim (typ PL200 på Jula) är din livräddare i det här fallet. Limma vägg/takregeln innan du skruvar fast den. Limma RIKLIGT och TJOCKT!

- Är väggen stabil och limmet kan vidhäfta utan problem (hyfsat fast tapet) räcker det med att skruva plåtregeln med typ korta gipsskruv (grovgängad för trä) typ cc 15-20cm. OBS! Handdra sista biten så att skruven drar i din befintliga gipsvägg UTAN att släppa i gängen. Du behöver alltså inte lägga massa jobb med plugg :) Låt limmet fästa och torka ett antal timmar.
- Takregeln fäster du på samma sätt som väggskenan. Stämpa upp den med väggreglarna medans den torkar.
- Väggskenan mot sidan med befintlig plåtregel i väggen på samma sätt, men då med skruv för plåtregel.
- Golvskenan. Vill du spara golvet kör med dubbelhäftande tejp (kolla på bygghandeln vad den heter, jag minns inte)
Skenorna vid dörröppningen "fyller" du med träreglar så att du kan fästa dörren lätt.

För att kunna obehindrat fästa saker på väggen bör första lagret bestå av OSB-skiva, typ:
https://www.byggmax.se/osb-skiva-p10097

Som sagt det finns andra sätt att göra det på, men det här funkar garanterat :)
... och ... när du skruvar fast skivorna i stålreglarna, akta fingrarna :thinking: ... jag har själv skruvat fast mitt pekfinger en gång, fick lägga i backen och skruva ur fingret då :sweat: Så håll emot regeln på annat ställe än där skruven kommer :)

T talonmas sagde:
Har sett tekniker där man spänner upp väggen med bultar men gissar att dessa inte är så bra när allt är gips runt om?
Yep, men jag har aldrig gjort det så det överlämnar jag till någon annan snickare att berätta :)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.