1,127 læst ·
19 svar
1k læst
19 svar
Hvordan retter jeg en dårlig gipsvæg?
Vi har arvet en væg med gipsplader opsat på et par lodrette regelsæt, dvs. intet at skrue i kanterne rigtigt. Skal vi gøre den om, eller kan man spartle/male/sætte lister og blot skjule det grimme? Der er også en højdevariation mellem pladerne ca. 95 cm oppe fra gulvet, men vi overvejer at have brystningspanel der, så jeg tænker, at jeg kan få den lodret ved at påføre monteringslimet lidt tykkere under samlingen? Jeg forstår, at det ikke er "rigtigt", men det ville være så dejligt at undgå at gøre det hele om fra bunden. Det er ligesom samme halve standard overalt, så vi skal allerede rive en masse ting ned, f.eks. bryde det spredte panel op, som nogen har lagt som gulv (?!). Hvad tror I, jeg kan slippe af sted med nemmest her?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Du kan måske fejle en strimmel på 45mm væk og få ind en regel, så sætte gipsen tilbage og lave en samling, men alt hvad du gør vil påvirke risikoen for revner, og som det ser ud, er dette ikke godt lavet. Næsten sikker på at du får revner i den væg, så jeg ville skrue den ned og lave det om.
Jeg tror faktisk, at det enkleste er at rive ned og lave om. Er forarbejdet dårligt, tager det meget længere tid med de resterende trin.
At skifte nogle gipsplader går ret hurtigt, bare at rette det nuværende spartelklatter tager nok længere tid…
At skifte nogle gipsplader går ret hurtigt, bare at rette det nuværende spartelklatter tager nok længere tid…
...det lyder som at du tænker fortsætte på den indslagne vej med halvfærdige løsninger på problemerne. Riv ned gipsen, ret op på reglarne, tilpas regelafstanden for gips, op med gips og gerne med en forstærkningsplade bagved.songforkaren sagde:
Luter nu mod at sætte playwood op under/i stedet, sådan spontet konstruktionsplywood og så bare typ renoveringsgips/tapet på og så male/tapetsere, hvad tror I?
bliver jo en himmelens masse at sammensætte med regler på kryds&tværs ellers, hvis man vil have noget at skrue i under gipspladerne rundt omkringsongforkaren sagde:
Bedrevidende
· östergötland
· 2 658 indlæg
Du har jo stående reglar?
Sæt i regelbitar ved gulv og loft,
På med osb og gips
Sæt i regelbitar ved gulv og loft,
På med osb og gips
Lustigt regelplacering😀.
Jeg har playwood med renoveringstapet og malet. Skarvet på regel og det har fungeret i 4 år uden revner.
Er det synsbedrag eller mangler der plast på dele af væggen?
Jeg har playwood med renoveringstapet og malet. Skarvet på regel og det har fungeret i 4 år uden revner.
Er det synsbedrag eller mangler der plast på dele af væggen?
Bliver lidt dumt når der mangler regler rundt om, særligt i hjørnerne, det vil uundgåeligt sprække der hvis pladerne ikke kan skrues.
Eftersom plasten alligevel mangler på del af væggen havde jeg nok fjernet isoleringen og sat kortlingar rundt om (op mod tag og gulv) mellem reglerne og mod omgivende vægge.
Så sætter du ny plast på hele væggen. Osb/plywood og til sidst gips. Brug almindelig 13 mm gips.
Mangler der også regler i hjørnerne bag de vægge som ikke er revet ned, så kan man skubbe en pladeprofil bagved som så hviler mod den nye regel.
Eftersom plasten alligevel mangler på del af væggen havde jeg nok fjernet isoleringen og sat kortlingar rundt om (op mod tag og gulv) mellem reglerne og mod omgivende vægge.
Så sætter du ny plast på hele væggen. Osb/plywood og til sidst gips. Brug almindelig 13 mm gips.
Mangler der også regler i hjørnerne bag de vægge som ikke er revet ned, så kan man skubbe en pladeprofil bagved som så hviler mod den nye regel.
Ikke synsbedrag, tror plasten sidder på den del, som er ydervæg, de inderste to er mod tilstødende rum (gætter det er årsagen?)M Mellanbarn sagde:
Bedrevidende
· östergötland
· 2 658 indlæg
Der er en regel i hjørnet mod ydersiden, altså lykkedes at skrue gipsen op på den anden side af hjørnet i noget, men jeg vil prøve at sætte en mod den, så det bliver et hjørne, så det også er muligt at skrue kanten der.mexitegel sagde:
Det bliver lidt dumt, når der mangler reglar rundt omkring, især i hjørnerne, det vil uundgåeligt sprække der, hvis pladerne ikke kan skrues fast.
Eftersom plasten alligevel mangler på en del af væggen, ville jeg nok have fjernet isoleringen og sat kortlingar rundt om (op mod loft og gulv) mellem reglarne og mod de omgivende vægge.
Hvis der også mangler reglar i hjørnerne bag de vægge, der ikke er revet ned, kan man trykke en pladeprofil ind bagved, som så hviler mod den nye regel.