Jeg har en træbro, der hviler på en stenkiste, og den hælder skævt, især i et hjørne, der ser ud til at være sunket. Efter at have kigget under, ser jeg, at nogle af de bærende bjælker er slidte eller rådne, og der ligger løse kiler, der holder dele af konstruktionen oppe. Selve stenkisten ser okay ud, men bærer ikke længere jævnt.
Hvordan gør man for at få broen lige igen?
Kan man løfte hjørnet op og sikre med en ny pæl eller støttte?
Bør man udskifte hele bjælker eller forstærke med nye understøtter?
Hvad bruger man for træ og beslag, der holder i vand?
Hvordan gør man for at få broen lige igen?
Kan man løfte hjørnet op og sikre med en ny pæl eller støttte?
Bør man udskifte hele bjælker eller forstærke med nye understøtter?
Hvad bruger man for træ og beslag, der holder i vand?
Det bedste er nok at udskifte de bjælker, der ser ud til at have rådne ender, så de ikke mister støtten på de underliggende bjælker. For at gøre dette kan det være nemmere at rive lidt af dækket for at få adgang og derefter løfte rammen for dækket. I forbindelse med det er det nok klogt at bygge videre med flere bjælkelag for at få en jævn platform til dækkonstruktionen.
Hvor gammel er stenkisten og hvor længe/når har den sunket? Tror du, at den er holdt op med at synke? Det kan jo påvirke, hvordan man vælger at gå videre.
Når det gælder materiale til fastgørelsesmateriale, afhænger det lidt af, hvor broen ligger? Indsø, østkyst eller vestkyst? Hvis det er østkyst eller indsjø, burde det "være nok" med varmgalvaniseret for en ret lang holdbarhed og ikke sprænge banken, men ellers er det nok syrefast stål, der gælder. Vestkysten antager jeg er mere aggressiv mod stål, så der er det nok syrefast, der gælder, men jeg ved det ikke, da jeg aldrig har bygget broer på vestkysten.
Trævalg er nok trykimprægneret til kontakt med vand, der gælder. De gamle elmaster, som ofte blev brugt før, og som var imprægnerede med kreosot, er ikke så miljøvenlige eller gode at håndtere selv (og desuden svære at få fat på
)
Hvor gammel er stenkisten og hvor længe/når har den sunket? Tror du, at den er holdt op med at synke? Det kan jo påvirke, hvordan man vælger at gå videre.
Når det gælder materiale til fastgørelsesmateriale, afhænger det lidt af, hvor broen ligger? Indsø, østkyst eller vestkyst? Hvis det er østkyst eller indsjø, burde det "være nok" med varmgalvaniseret for en ret lang holdbarhed og ikke sprænge banken, men ellers er det nok syrefast stål, der gælder. Vestkysten antager jeg er mere aggressiv mod stål, så der er det nok syrefast, der gælder, men jeg ved det ikke, da jeg aldrig har bygget broer på vestkysten.
Trævalg er nok trykimprægneret til kontakt med vand, der gælder. De gamle elmaster, som ofte blev brugt før, og som var imprægnerede med kreosot, er ikke så miljøvenlige eller gode at håndtere selv (og desuden svære at få fat på
Klik her for at svare