15,617 læst ·
21 svar
16k læst
21 svar
Hvordan reparerer jeg revnerne i letbetonvæggen, så de holder?!
Side 1 af 2
Hej alle eksperter!
Jeg er helt klart en amatør. Havde en del revner i yder- og indervægge af blåbeton. Glade i hågen ripede jeg dem til riller på omkring 3 cm brede og lige så dybe. Spartlede dem med gipsmørtel efter anbefaling i byggemarkedet, sleb og malede med sokkelfarve godkendt til formålet. Nu, efter 3-4 uger, er stort set alle revner kommet tilbage. De fleste er tynde som hårstrå, men alligevel helt synlige. Nu er dette et depotrum, men efter alt arbejdet føles det alligevel ret surt.
Huset er klassisk, tidligt 70'er splejs.
Nu til spørgsmålet: Hvad kan jeg gøre anderledes i det næste depot, for at det ikke sker igen? Så tip om at bruge en mørtel til klinker. God eller dårlig idé? Findes der en elastisk mørtel, der ville fungere? Erfaringer? Ville være sååå taknemlig for fungerende tips og råd omkring dette!
Jeg er helt klart en amatør. Havde en del revner i yder- og indervægge af blåbeton. Glade i hågen ripede jeg dem til riller på omkring 3 cm brede og lige så dybe. Spartlede dem med gipsmørtel efter anbefaling i byggemarkedet, sleb og malede med sokkelfarve godkendt til formålet. Nu, efter 3-4 uger, er stort set alle revner kommet tilbage. De fleste er tynde som hårstrå, men alligevel helt synlige. Nu er dette et depotrum, men efter alt arbejdet føles det alligevel ret surt.
Huset er klassisk, tidligt 70'er splejs.
Nu til spørgsmålet: Hvad kan jeg gøre anderledes i det næste depot, for at det ikke sker igen? Så tip om at bruge en mørtel til klinker. God eller dårlig idé? Findes der en elastisk mørtel, der ville fungere? Erfaringer? Ville være sååå taknemlig for fungerende tips og råd omkring dette!
Er det en ydervæg i kælder delen? Så skal det kun være puds + silikatmaling så væggen der er under jorden kan ånde. Man kan lægge pudsen i pudsnet for at forhindre revner.B Bennca sagde:Hej alle eksperter!
Selv er jeg helt klart en amatør. Havde en hel del revner i yder- og indervægge af blåbetong. Glad i hågen kradsede jeg dem til riller på omkring 3 cm brede og lige så dybe. Spartlede dem igen med gipsmørtel efter anbefaling i byggemarkedet, sleb og malede med sokkelfarve godkendt til formålet. Nu efter 3-4 uger er nok i princippet alle revner kommet tilbage. De fleste tynde som hårstrå, men alligevel fuldt synlige. Nu er dette et opbevaringsrum, men efter alt arbejdet føles det stadig ret surt.
Huset er klassisk, tidligt 70'er kælder.
Nu til spørgsmålet: Hvad kan jeg gøre anderledes i det næste opbevaringsrum for at det ikke skal ske igen? Så tips om at bruge en mørtel til klinker. God eller dårlig idé? Findes der noget elastisk mørtel som ville fungere? Erfaringer? Ville være sååå taknemmelig for fungerende tips og råd om dette!
Er det en almindelig væg/indervæg, kan man lime papirsstrimler oven på revnerne med vådrumslim, og så spartle over.
Det hjælper aldrig kun at spartle/pudse over en revne uden noget armering.
Tak! Ja, det lyder jo rimeligt.
Det næste lager, der skal ordnes, har kun indervægge. Tror du, det fungerer med en slags glasfibertape, som man kan bruge ved spartling af gipsplader?
Lageret med nyrevnede vægge har både ydervægge på kælderniveau, dvs. under jord (nydræneret) og indervægge. Kan man "lappe skævt" med noget, tror du, eller er det "gør det om, gør det rigtigt", der gælder?
Det næste lager, der skal ordnes, har kun indervægge. Tror du, det fungerer med en slags glasfibertape, som man kan bruge ved spartling af gipsplader?
Lageret med nyrevnede vægge har både ydervægge på kælderniveau, dvs. under jord (nydræneret) og indervægge. Kan man "lappe skævt" med noget, tror du, eller er det "gør det om, gør det rigtigt", der gælder?
De bliver typ det samme med glasfiberremser, de er lettere at bare trykke på, men de armerer meget dårligere end en papirsremse. Så lidt risikabelt, jeg personligt ville have limet papirsremser for at helt være på den sikre side.B Bennca sagde:Tak! Ja, det lyder jo rimeligt.
Næste depotrum at fixe har kun indervægge. Tror du det fungerer med typ glasfiberremser som man kan have ved spartling af gipsplader?
Depotrummet med nysprukne vægge har både ydervægge i kælderniveau, dvs under jord (nyt dræneret) og indervægge. Kan man "snyde-reparere" med noget tror du, eller er det "gør om, gør rigtigt" der gælder?
Skal det være helt korrekt gjort på en ydervæg i kælder, så er eneste godkendte materialer puds + silikatmaling.
Så det korrekte er at pudse 1 væg ad gangen, lægge på nettet når pudset er vådt, glatte over nettet med en spartel og så pudse over nettet og filte, så en gang til pudse og filte efter det er tørt. Derefter male med silikatmaling.
En snyde reparation på dine revner havde jeg nok anvendt glasfiberremsen da den er hul og kan ånde. Så afhængig af hvor mange revner der findes samt den tid du vil lægge på dette; pudse på og filte der hvor glasfiberremsen sidder eller helt pudse om alle vægge og filte dem!
Tak for dine svar!L Lechuza sagde:De bliver typ det samme med glasfiberstrimler, de er lettere at bare trykke på, men de armerer meget dårligere end en papirstrimmel. Så lidt risikofyldt, jeg personligen havde limet papirstrimler for helt at være på den sikre side.
Skal det være helt korrekt lavet på en ydervæg i kælderen, så er de eneste godkendte materialer puds + silikatmaling.
Så det korrekte er at pudse 1 væg ad gangen, lægge nettet på, når pudset er vådt, glatte over nettet med en spartel og så pudse over nettet og filte, så endnu en gang pudse og filte efter de er tørret. Derefter male med silikatmaling.
En grim reparation på dine revner havde jeg nok anvendt glasfiberstrimlerne da den er hul og kan ånde. Så afhængig af hvor mange revner der er samt tiden du vil lægge på dette; pudse på og filte hvor glasfiberstrimlerne sidder eller helt pudse alle væggene om og filte dem!
Korrekt. Men fik alligevel anbefalingen at bruge gipsbrug, da væggene siden gammel tid er pudset med det. Dog er revnerne dybere end bare den gamle puds. Indervæggene har samme type revner. Dvs de var revnede før mit mislykkede reparationsforsøg og altså revnede igen efter reparationen. Derfor føles det ikke som om det var gipsbrugets skyld, at reparationerne ikke holdt.N neo11 sagde:
kan anbefale dette. er ved at ordne lejebolig, hvor boligselskab synes bedste lave tapetet på tapet tror revnerne forsvinder. bruger dette når bred spartler mine veje. sindssygt arbejde. let beton bliver der mange sætninger i. så ved jeg ikke, men punktspartler revnerne med mindre remse med husfix så du måske skulle prøve at bruge noget som stærkere til punktmuring der revnerne er med mindre remse.
Tak for tipset!!T ThiasGbg sagde:kan anbefale dette. holder på at fixe lejebolig hvor boligselskab synes bedste lave fald på tapet tror revnerne forsvinder. bruger dette når bred spartler mine vægge. sygt arbejde. let beton bliver der meget sætningsskader i. så ved jeg ikke men pungt spartler revnerne med mindre strimmel med husfix så du måske skulle teste at bruge noget som stærkere for pungt mure hvor revnerne er med mindre strimmel.