Det er blevet en hel del mærker i vores valnøddegulv.
Det er et gulv af finértype med en tynd træoverflade, som ikke kan slibes om.
Det er altså ikke et laminatgulv.

Dels er der ridser, og dels er der små fordybninger/hak, som vi ser på begge vedhæftede billeder.

Hvordan gør jeg for at skjule disse så godt som muligt? :(
Jeg har valnødsbejdse, hvis det skulle hjælpe noget?

• Valnødsfinergulv med ridser og små hak; synlig træstruktur og let glans.
  • Valnødsfiner gulv med små fordybninger og mærker nær topkanten.
Du kan købe köning vax hos theofils m lackpenna med dem kan du trylle bort skaderne

Undrer om det ikke er nok at have i lidt lak i ridserne/hullerne.

Det er jo forskellen i glans mellem lakeret og ulakeret som ses.

Jeg er enig med KnockOnWood, fyld skaderne med en oliebaseret lak (vigtigt for at træet skal mørkne, vandbaseret virker ikke). Test på et enkelt sted først, og hvis det ikke bliver tilstrækkeligt mørkt, så bejs skaderne inden du drypper lak i.

Fredrik.engdahl sagde:
Du kan købe köning vax hos theofils m lackpenna med dom kan du trylle væk skaderne
Okay.
Sælger Theofils direkte til privatpersoner?
Er det en oliebaseret lak?

Helioz sagde:
Jag håller med KnockOnWood fyld skaderne med en oliebaseret lak (vigtigt for at træet skal mørkne, vandbaseret fungerer ikke). Test på et enkelt sted først, og hvis det ikke bliver mørkt nok, så bejds skaderne, inden du drypper lak i.
Mener du, at en oliebaseret lak mørkner?
Gør den det med det samme eller med tiden?
Hvordan ved jeg i så fald, at det ikke bliver for mørkt og ser mærkeligt ud?

Med lak mener du en almindelig lille lak-dåse, som man køber i enhver malerbutik, så længe den er oliebaseret?

Oljebaseret lak får træet til at mørkne mere ved påføring end vandbaseret lak, fordi olien trænger ind og bliver i træet, mens vandet fordamper. Selve lakken vil ikke mørkne mere efter påføring.

Dit øvrige gulv er med meget stor sandsynlighed lakeret med en oliebaseret polyuretanlak, så hvis du bruger en oliebaseret, vil det matche bedre. I princippet vil hvilken som helst oliebaseret lak fungere, men en ægte gulvlak eller bådlak (polyuretanbaseret) vil give bedre slidstyrke.

Jeg fandt en lak vi havde derhjemme.
Den hedder Alcro gammaldags halvmatt trälack.
Der står, at det er klarlak til træ indendørs, og at den er halvmatt 20.

Der står også, at den er opløsningsmiddelbåren.

Skal denne virke?

Ja bør fungere fint men jeg tror, at gulvet er lakeret med blank lak dog er det svært at afgøre på billederne. Dryp lidt lak i et af de mindre huller og se om det matcher, inden du går over alle skaderne.

Ja sandsynligvis er gulvet blankere end 20.
Jeg må simpelthen teste, hvordan det ser ud.

Men hvordan gør jeg selve påføringen? Køber jeg en lille lakpensel og drypper lidt ned med den?

savio sagde:
Ja sandsynligvis er gulvet blankere end 20.
Jeg må simpelthen teste, hvordan det ser ud.

Men hvordan gør jeg applikationen? Køber jeg en lille lakpensel og drypper lidt ned med?
Brug noget rigtig småt.
Sandsynligvis bedst med en tandstikker eller en tændstik.
Ved store skader måske vatpinde.

Lak der kommer udenfor skaden, skal du tørre væk med det samme med en klud eller fnugfrit papir.

KnockOnWood sagde:
Brug noget rigtig småt.
Sandsynligvis bedst med en tandstikker eller tændstik.
Ved store skader måske vatpinde.

Lak, der kommer uden for skaden, skal du tørre af med det samme med en klud eller fnugfrit papir.
Okay, tandstikker lyder praktisk, jeg prøver det =)

Men en ting, som jeg ikke forstår, vil skaderne ikke også efter mine reparationer have samme lyse farve?
Skal jeg ikke prøve at dyppe lidt bejdse først, så lak?

Olien i lakken bør få de lyse steder til at mørkne til samme farve som resten af gulvet forudsat at de ikke er gået igennem valnøddefaneren. Test derfor på et sted først og se hvordan det bliver. Er det stadig for lyst, så brug bejdse. Tager du bejdse direkte, kan det blive for mørkt.

Opdatering:
Jeg har prøvet at dryppe lidt Alcro gammeldags halvmatt trælak i, men det gør virkelig ingen forskel.
Træet mørkner overhovedet ikke.

Jeg overvejer at tage valnødsbejdsen frem og dryppe lidt i, kommentarer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.