Jeg fik en fin gave fra julemanden lige før jul, den fede fyr forsøgte at komme ned gennem min murede skorsten fra -65, men naturligvis gik det galt, så skorstenen revnede fra loftet helt ned til kælderen.
Eller så var det en jul for længe siden, men noget er i hvert fald sket, for der er en revne, der er gået lige igennem både sten, fuger og puds.
Det hele blev opdaget efter udskiftning af kedlen fra en CTC-kombikedel anno 1965 til en Effecta Lambda anno 2022, også kaldet kragernes skræk. Den gamle kedel var meget populær blandt fuglene i nabolaget, som nød at være her om vinteren. Den nye kedel er betydeligt mere effektiv, så røggasserne bliver meget koldere. Desværre blev de for kolde, hvilket førte til kondensdannelse i toppen af skorstenen, hvilket i sig selv førte til et helvede for mig.
Revnen har været der, siden før vi købte huset i '21, men det har aldrig været bemærket med den gamle kedel. Den havde så høje røgtemperaturer, at der ikke kunne dannes kondens. Og et rigtig godt træk på grund af varmen.
Vi opdagede problemet, da det begyndte at lugte grimt i soveværelset på anden sal. Vi gik der og snusede og fandt frem til, at lugten kom fra perlesponten, som murstokken var beklædt med.
Bare at rive det ned, for bag panelet var der en stor, grim, våd og brun plet på murstokken. Det lugtede som en blanding af skidt og vådt askebæger.
Kondensatet, der dannes, løber altså nedad i røggangen og søger sig derefter indad gennem enten dårlige fuger eller revnerne i stenene. Derefter suges det op af pudsen indendørs og bliver til en fin plet.
Helt uholdbart altså, og det skal løses, da pudsen er en af delene, der udgør skorstenens tæthed. Den rigtige arbejdsproces er selvfølgelig først at glidestøbe røggangen fra indersiden og så fikse pudsen. Men der er ikke tale om nogen glidestøbning på denne tid af året.. Udover risikoen for pludselig død, så er der for stor risiko for, at mørtlen revner, hvis man fyrer op for tæt på trækningerne.
Derfor begynder jeg i den forkerte ende og tager pudsen indendørs. Men arbejdet er IKKE sjovt, kan jeg fortælle, og det sviner og støver helt vildt. Støvet fra pudsen søger sig ind overalt, og det lugter også fint af skidt og tjære..
Den gamle puds ved revnen skal altså væk samt på de steder, hvor der er hulrum, når man alligevel er i gang. Ny puds skal op, og dårlige fuger skal udkradses og lægges i.
Er færdig fra loftet (total og absolut mareridt at banke og pudse deroppe) og ned til soveværelset. Jeg har brugt Byggmax C-brug som puds på anvisning af skorstensfejeren. Til fugen mellem stenene ville jeg have B-brug, men det var ikke tilgængeligt, så det blev C indtil videre.
Har nu lavet hul gennem bjælkelaget fra soveværelse ned til stue og hul fra stue (“egetræsgulvet kan SIKKERT lægges tilbage igen skat, det vil ikke engang kunne ses, at det er skåret!”) til kælder. I nat slog jeg pudsen ned i stuen, og jeg synes, at stokken ser værre ud der end i soveværelset. Revnerne i nogle sten er bredere, end de var deroppe, deroppe var de meget fine og kunne ikke mærkes med neglen.
Hvordan ville I skorstensmestre derude have repareret en sådan skade?
Prikle med B-brug på fugerne, reparere revnerne i stenene med noget, eller bare smide 30mm C-brug på i ét lag og se tilfreds ud?
Min nuværende plan er:
•Fjerne resten af pudsen ned til kælderen
•Rense usikre fuger ud med passende elektrisk værktøj
•Fylde fuger med B-brug, lade tørre
•Pudse hele stakken igen med C-brug, max 10mm ad gangen, lade tørre i mindst 3 døgn og drøsse med eftervanding med sprayflaske
•Lade tiden mellem pudsning og fyring være så lang som muligt (lidt over 1 døgn er nok maksimal tid, hvis nogen form for livskvalitet skal opretholdes.
•Gentage punkt 4 & 5, til stokken er fyldt op og revnet glat.
Ville I gøre det på en anden måde..? Taknemmelig for tips og råd!
Ville også være taknemmelig for teorier om, hvad der kan have sket med skorstenen, hvorfor er den revnet fra top til tå? Forkert muret, for hård mørtel, skorstensbrand eller hvad..?
Og:
Nej, der er ikke tale om noget indsatsrør og vermikulit i kanalen.
Nej, skorstensfejeren har ikke været her og tryktestet, han kan ikke fortælle noget, jeg ikke allerede ved.
Ja, jeg fyrer op alligevel.
Nej, elpatron er ikke tilgængelig. Den er der, men er ikke tilsluttet.
Se billeder (bemærk at de dybe riller ikke er revnerne men mærker fra diamantskiven på nedfaldssaven, der blev brugt til at skære pudsen op, før den forsigtigt blev hugget ned. Anbefaler varmt denne metode, da pudsen løsner sig i store flager!):
Har du nogen skorstenshætte? Ellers kan det nok have regnet ind og fået frostsprængninger. Havde lidt samme problem på min skorsten fra -70. Men heldigvis var det kun revner i det yderste lag af murstenene og ikke det inderste, så jeg fugede bare om.
Har du någon skorstenshuv? Annars kan det nok have regnet ind og fået frostsprængninger. Havde lidt samme problem på min skorsten fra -70. Men heldigvis var det kun revner på yderste lag af murstenene og ikke det inderste, så jeg fugede bare om.
Hvordan mener du med revner på kun yderste lag? Var de ikke gennemgående gennem hele stenen ligesom..?
Ingen huv, tror aldrig det har siddet heller. Men krönet er pladebeslaget på siderne og der ligger prima blyplade på toppen som overlapper siderne.
Det er ikke sikkert at krönet altid har været pladebeslaget dog.. Tænker du at det kunne være frostsprængning her også? Kan det give revnedannelse gennem hele skorstenen, fra top til tå?
Revnen er fra, at noget har sat sig, eller at man har været løs med boremaskine, lignende i den. Der er spændinger i en skorsten, som ikke bryder sig om dette. Ville nok have installeret et syrefast rør i stedet for at glideforme, hvis noget bevæger sig mere, så fortsætter det med at lække.
Hvordan mener du med sprækker på kun det yderste lag? Var de ikke gennemgående gennem hele stenen ligesom..?
Ingen hoved, tror aldrig det har siddet heller. Men kronen er blikbeklædningen på siderne og der ligger prima blyplade på toppen som overlapper siderne.
Det er ikke sikkert at kronen altid har været blikbeklædningen dog.. Tænker du at det kunne være frostspængning her også? Kan det give sprækdannelse gennem hele skorstenen, fra top til tå?
Min var muret med to lag sten og sprækken gik kun i det yderste lag, ikke gennem hele og ind til røgkanalen.
Ser helt klart ud som en revne på grund af sætningsskader.
Spørgsmålet er vel, om den har sat sig "færdig", i så fald er det jo bare at glidegyde og være glad. Hvis det er en sætning, der stadig bevæger sig, er det jo derimod penge og arbejde lige i søen.
Revnen er fra, at noget har sat sig, eller at man har brugt en borehammer, lignende i den. Der er spændinger i en murstock, som ikke kan lide det. Ville nok hellere trykke et rustfrit rør ned end at fore det hele med glidstøbning, hvis noget bevæger sig mere, fortsætter det med at lække.
Dowser4711 sagde:
Ser helt klart ud som revne pga sætningsskader.
Spørgsmålet er vel, om det har sat sig "færdigt", i så fald er det jo bare at fore det med glidstøbning og være glad. Hvis det er en sætning, der stadig bevæger sig, er det jo derimod penge og arbejde lige i søen.
Sætningsskade tror vi altså...
Jo, hvis det er tilfældet, og hvis det ikke har sat sig færdigt, så er det penge og fremfor alt meget arbejde i den berømte sø...
Jeg udelukker heller ikke skorstensbrand, og eftersom styrkepladen i bjælkelaget hviler på urkragninger i murstocken, så har den i så fald forhindret skorstenen i at udvide sig. Så er mørtlen nok stærkere end stenene, og hvor den har siddet ordentligt, er det logisk, at stenene giver efter først.
Uanset årsag, så er dette ikke en operation, man ønsker at gøre flere gange i husets og ens egen levetid, det kan jeg forsikre.
Da arbejdet er i den fase, det er, og da jeg ønsker at undgå et rør, rustfrit eller ej, så er det eneste rationelle at fræse fugerne ud og lægge ny mørtel. Revnerne i stenene skal forsigtigt åbnes lidt, og fyldes igen med B-mørtel. Derefter må man holde øje med, om der opstår nye revner.
Skorstenen er 57 år gammel og står på klippe, så jeg vælger at tro på, at sætningen er færdig.
Murstocken vil være synlig i stuen og kælderen, panelen i soveværelset har jeg ordnet det sådan, at den er let aftagelig for inspektion.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.