341 læst ·
2 svar
341 læst
2 svar
Hvordan polere rød granit til gravstenkvalitet?
Som overskriften.. Jeg undrer mig over, hvordan man bedst bør gå til værks for at polere/bearbejde et stykke granit for at få frem en glans, der består.
Baggrunden er den, at vi har mistet et familiemedlem, et elsket kæledyr.
Jeg har skåret et stykke rød granit ud fra klippen, hvor hun plejede at løbe, og det blev et fint stykke. Jeg brugte en motorsav med diamantklinge og resultatet jeg fik ud så helt fantastisk ud. Blank og skinnende. Jeg var klar til at sende stykket til gravering.
Men da stykket tørrede op, blev det helt hvidligt/støvet.
Der findes enorm viden hos os alle her på forummet. Jeg håber gennem denne tråd at få svar på, hvordan (eller om det overhovedet er muligt) man gør for at få et stykke rød granit blankt nok til at duge som gravsten.
Hvilke værktøjer er nødvendige, hvilke klinger, eventuelt voks, metoder osv..
Taknemmelig for jeres erfaringer og jeres viden!
Vedhæfter billeder, polygrip er med som størrelses sammenligning. Første billeder viser, hvordan stykket ser ud, når det er vådt henholdsvis tørt.
Baggrunden er den, at vi har mistet et familiemedlem, et elsket kæledyr.
Jeg har skåret et stykke rød granit ud fra klippen, hvor hun plejede at løbe, og det blev et fint stykke. Jeg brugte en motorsav med diamantklinge og resultatet jeg fik ud så helt fantastisk ud. Blank og skinnende. Jeg var klar til at sende stykket til gravering.
Men da stykket tørrede op, blev det helt hvidligt/støvet.
Der findes enorm viden hos os alle her på forummet. Jeg håber gennem denne tråd at få svar på, hvordan (eller om det overhovedet er muligt) man gør for at få et stykke rød granit blankt nok til at duge som gravsten.
Hvilke værktøjer er nødvendige, hvilke klinger, eventuelt voks, metoder osv..
Taknemmelig for jeres erfaringer og jeres viden!
Vedhæfter billeder, polygrip er med som størrelses sammenligning. Første billeder viser, hvordan stykket ser ud, når det er vådt henholdsvis tørt.
Vådslib med alt finere papir. Når du når 1500 til 2000, kan du begynde at polere. Begynd med en grovere pasta/pulver/"stick" og derefter alt finere.
Mellem hver trin skal du skylle rent for at fjerne alle rester fra trinnet før.
At begynde for fint giver kun mere arbejde, og hvert trin behøver ikke køres mere, end at mærkerne fra trinnet før er væk.
Det er med andre ord som at slibe træ eller metal, men man vil holde det vådt for at undgå stendamm.
Mellem hver trin skal du skylle rent for at fjerne alle rester fra trinnet før.
At begynde for fint giver kun mere arbejde, og hvert trin behøver ikke køres mere, end at mærkerne fra trinnet før er væk.
Det er med andre ord som at slibe træ eller metal, men man vil holde det vådt for at undgå stendamm.
Klik her for at svare