Det er stuen, der skal fikses. Lejlighed fra 50'erne. Betonen på væggene er meget porøs, og sand falder, når man rører den forsigtigt. At regulere er ikke en god mulighed pga. omkostningerne.

Jeg er lidt usikker, er det som ligner sand virkelig beton?
I som har erfaring, hvordan kan jeg fikse væggene på den enkleste måde?

Porøs pudset væg i 50'er lejlighed, viser smuldrende beton og mursten bagved. Porøs væg med afskallet puds viser underliggende sandet materiale i en lejlighed fra 50'erne.

Nej beton er det ikke. Det er puds. Sådan findes i forskellige kvalitet, den ret lyse farve tyder på kalkpuds, men jeg er virkelig ingen ekspert på puds.

Hvad man bedst gør ved det har jeg intet svar på. Vi havde lignende dårlig puds på skorstenen, den sad så løst at jeg bankede det hele ned på ca. 10 minutter (ca. 8kvm). Derefter tog det betydeligt længere tid at pudse det om.

Hvis du vil have gips på de vægge, skal du lime og plugge pladen fast i murstenen, ret tidskrævende. Du kan også plugge fast gles (28x70), som du derefter kan skrue gipspladerne i, det bygger dog lidt mere udad.

WearHelmet sagde:
Hvis du vil have gips på de vægge, skal du lime og plugge pladerne fast i murstenene, ret tidskrævende.
1. Ok. Men skal jeg fjerne det øverste lag? så man kun ser murstenene? og derefter gipse? 2. Kan jeg ikke lade alting være som det er og så lime og plugge pladerne fast?

WearHelmet sagde:
Man kan også plugge fast gles (28x70), som du derefter kan skrue gipspladerne i, det bygger dog lidt mere udad.
Gles er så ikke en god mulighed. Rummet vil blive mindre, plus at jeg alligevel skal plugge glesen fast.

Det fungerer at plugge igennem pudset og ind i murstenen. Lim med f.eks. Maxi-Bond eller PL400. Husk at væggen ikke må være for ujævn, det kan skabe problemer ved montering af pladerne. Men det kan du se, det er svært at vurdere ud fra et billede. En gles tager ujævnhederne op, men det fungerer måske uden.

Testede at bore lidt, og det var jo virkelig let at bore 10 cm igennem pudset og teglstenen. Det bliver nok at sætte pladerne på væggene i eksisterende stand vha. plugs og skruer. Væggene er ret jævne. Tak så meget for hjælpen.

Ingen problemer. Antager at du borerer med slagbor. Har du problemer med at pluggen ikke trækker i vægmaterialet, så prøv at bore uden slag. Glem ikke lim heller, pluggen presser ind til pladerne, så skal limet holde pladerne på plads. Der findes lim på tube med rigtig gode egenskaber. Held og lykke!

Ville det ikke fungere at lime gipspladerne op med gipsmørtel. Bank al puds ned, så gipsmørtelen har noget fast at hæfte ved, så vil gipspladen sidde som klippen....det fungerede hjemme hos mig, bare med ytong som grund.

AnneFi
Hvorfor ikke bare pudse væggene glatte?

Skal man have tapeter igen, så er gips nok at foretrække.

AnneFi
Må jeg spørge hvorfor?

Det er lettere at sætte op gips end at pudse (synes jeg). Tapetet sidder bedre på gips end på puds. Synd at sætte tapet på puds, pænere at male. :-) . Men det er hvad jeg synes.

AnneFi
Okay. Jeg tænker, det ville være lettere at reparere pudset og fuldspartle end at bore og plugge i væggene. Men det er vel fordi, jeg aldrig gør noget, bare peger og siger til min sambo :)

Hehe . Tror ikke det er værd at reparere. Men det er jo klart, det afhænger jo af, hvordan resten ser ud. Mine vægge var også pudsede, og da jeg først begyndte at banke, faldt der for meget ned til at begynde at reparere. Og så satte jeg gips op i stedet.

AnneFi
kongolasse sagde:
Hehe. Tror ikke det er værd at reparere. Men det er jo klart, det afhænger jo af hvordan resten ser ud. Mine vægge var også pudsede, og da jeg først begyndte at banke, faldt der for meget ned til at begynde at reparere. Og så gipsede jeg i stedet.
Problemet er at vide, hvornår man skal stoppe med at banke. Jo mere du forstyrrer det, desto mere hulrum laver du i pudset. Vi har repareret store huller herhjemme. Men så lever jeg med en sambo som pudser huse 40t/uge.
Men kan man lide gips, er det vel bare at gå i gang. Den eneste grund jeg kan se, ville være at lette rørføringen for el, men vi vælger at hugge væggene op i stedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.