Jeg er gået lidt vild i mine tanker, og der er sikkert mange mere erfarne gør-det-selv-folk her, der kan guide mig rigtigt.

Vedhæfter et billede af overfladen, jeg bygger på.
Desværre en papirstegning. Pappersskiss viser plan for byggeri med mål 6x4m, streger indikerer vægge, åbning og senere projekteret rumopdeling.

Det er det øverste stykke, der skal blive to soveværelser.
Det stiplede skal bygges senere og er andre rum, der bruges lige nu.

Tanken fra begyndelsen var at sætte op lægter, indvendigt loft og derefter indervægge.

Men hvordan gør man, når lægterne ikke kan afslutte jævnt ved spærret?

Jeg skal bygge de øverste rum først, målet er 4 m.

Den stiplede indervæg vil jeg bygge efter indvendigt loft, så jeg kan fjerne den i fremtiden, hvis vi skulle ønske det.

Indervæggen vil komme til at være 4 m, og spærrene er 4,8 m.

Jeg vil sprede samlingerne (for man skal vel ikke sætte alle samlinger samme sted), men ender lidt midt i rummet eller på den del, jeg skal bygge på i næste trin, hvis jeg skal sprede samlingerne.

Hvordan skal jeg tænke?

Bygge væggen først og samle under den?

Lægge alle samlerne på 4,8 m (føles forkert, men det er i midten af korridoren, der bliver 1,5 m, så ikke så meget belastning)?

Andre forslag?

T
Hvordan er spær orienteret? Fra venstre til højre ifølge skitsen eller oppefra og ned?
Skal hele overfladen have nyt tag samtidig?

Jeg ville ikke have noget problem med at sammensætte alle de glespanelbrædder på samme spær - de vil jo blive skruet fast i den, så det bliver stærkt nok til at holde tagbeklædning og isolering. At ikke sammensætte på samme sted kan dels være et spørgsmål om udseende dels styrke, men i dette tilfælde spiller det ikke så stor rolle.

Hvis du skal lave hele taget om samtidig og derefter bygge vægge, så lav hele taget først og derefter indervæggene, som du fastgør i glespanelen.

Tak for svaret.

Spær går fra venstre til højre i gles oppefra og ned.

Hele overfladen skal have gipsloft samtidig.

så burde jeg kunne sammensætte alle på 4,8m

Så behøver jeg ikke bygge loftet inden væggen som går fra venstre til højre, men det er rart at kunne fortsætte ud i næste overflade da det kan blive mindre arbejde.

Senest redigeret:
T
Ja, det skulle ikke være noget problem.

Det, der kan være godt at tænke på, er væggen, der skal dele de små rum i toppen. Hvor den skal gå, skal du lægge et spær ekstra for at have noget at skrue overlæggeren mod, hvis den ikke linerer med det "almindelige" spær. Det bliver svært at fastgøre den i bare gips ellers :)

God pointe med ekstra gles i midten.

Føles som om det bliver lettere med en bekræftelse på, at det er muligt at sammensætte på samme spær.

Tak!

• Synes
Testarn
  • Laddar…
T
Ja, det ville jo være trist at have bygget hele taget og så indse, at man ikke har noget at fæste væggen i :).

Vi har de fleste vægge i vores nye overetage på tværs af forskallingsbrædderne, men vi har en ret lang væg, der går langs/tværs tagspærene, så jeg satte bare en ekstra forskallingsbræt der for at fæstne væggen i. Husk at måle grundigt op og markér på væggen nedenunder, hvor den går, så du ved, når du skal bygge væg.

Yes. Har tegnet op på gulvspånpladen, hvor væggen skal sidde, så jeg vil skrue en regel fast der og bruge laseren.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
T
Ja laseren er næsten lige så god som sølvtape, når man bygger. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.