4,454 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Hvordan forvandler jeg espaliergelænder til noget flot
Jeg har fået min sambo med på at bygge spalierækværket omkring trappen om til lave vægge i stedet for at bruge en formue på at sætte glasrækværk.
Jeg ville sætte pris på lidt forslag og opmuntringer.
Tænkte bare at sætte spånplade på begge sider og isolering imellem. Men hvordan får jeg oversiden pæn?
Jeg vil også gerne indfælde en LED-strimmel eller LED-rampe øverst, der lyser nedad. Den ville give lidt lys i en del af huset, som ellers let bliver mørk, da vi har sat to nye vægge op.
Det er en væg, hvor spalieren nu går hele vejen op til loftet.
Gode råd?
Jeg ville sætte pris på lidt forslag og opmuntringer.
Tænkte bare at sætte spånplade på begge sider og isolering imellem. Men hvordan får jeg oversiden pæn?
Jeg vil også gerne indfælde en LED-strimmel eller LED-rampe øverst, der lyser nedad. Den ville give lidt lys i en del af huset, som ellers let bliver mørk, da vi har sat to nye vægge op.
Det er en væg, hvor spalieren nu går hele vejen op til loftet.
Gode råd?
Har lidt det samme projekt i gang hjemme, dog kun en espalier ca. 1900*1200 mm. Jeg overvejer at sætte gips på begge sider, og så gå lidt højere op med gipsen og lægge en overligger til. Og derefter et låg ovenpå af gips, til sidst "spackelhörn" (ved ikke hvad det egentlig hedder) For at få en skarp kant/hjørne
Håber du forstår hvad jeg mener
Hvorfor vil du sætte spånplade? Hvordan behandler du den derefter?
Håber du forstår hvad jeg mener
Jeg synes spånplade er mere robust end gips. Tænker mig, at man sætter reparationstapet eller glasfibertapet på pladen og derefter maler man den hvid.Narren666 sagde:
Har lidt samme projekt i gang derhjemme, dog kun en espalier ca. 1900*1200 mm.
Jeg overvejer at sætte gips på begge sider, og så gå lidt højere op med gipsen og lægge en overligger til. Og derefter et låg ovenpå af gips, sidst "spartelhjørner" (ved ikke hvad det hedder egentlig)
For at få en skarp kant/hjørne
Håber du forstår, hvad jeg mener
Gjorde det på et lille område, hvor jeg var nødt til at jævne underlaget, og det blev kanon!
Men jeg er jo ingen bygger. Der findes måske en masse fordele ved at sætte gips i stedet.
Det fungerer sikkert godt med fiber eller væv.
Mit ser sådan her ud, eneste krølle er, at espalieret flugter med væggen ved trappen, så det vil stikke ud ca. 10 mm.
Tror du, man kan fjerne espalieret og sætte en ny væg op?
Bliver den lige så stabil, tror du?
Tænkte i så fald at gemme den stående stolpe og bygge den nye væg, så den flugter med væggen ved trappen?
Mit ser sådan her ud, eneste krølle er, at espalieret flugter med væggen ved trappen, så det vil stikke ud ca. 10 mm.
Tror du, man kan fjerne espalieret og sætte en ny væg op?
Bliver den lige så stabil, tror du?
Tænkte i så fald at gemme den stående stolpe og bygge den nye væg, så den flugter med væggen ved trappen?
Vindueskarm valgte jeg at sætte øverst på mit gelænder! Tømreren kløede sig i hovedet, men måtte derefter indrømme, at det blev meget flot. Spørg mig ikke, hvordan de satte den fast, for der er ingen synlige skruer.
I vores tilfælde blev hele gelænderet fjernet, og de byggede en ny væg op.
I vores tilfælde blev hele gelænderet fjernet, og de byggede en ny væg op.
Jeg har sat en egetræsplanke, husk at sætte en liste i bagkanten, så I kan have ting stående på den. Og husk også at trække el til belysning m.m. inden I skruer alt sammen. I mit tilfælde rev jeg en hel væg ned til halv højde. Så jeg måtte kæmpe lidt med elinstallationen, både den jeg måtte fjerne, og den der skulle ind...
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Förvandlar skolan från 1909 till färgsprakande drömhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Förvandlar kataloghuset till arkitektritat - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
Artikelkommentarer -
Gustav förvandlar ruinen till delikat bostad - Husdrömmar