1,234 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Hvordan fordele punktlast fra limtræsøjle på eksisterende fundament?
Planlægger for om- og tilbygning af garage, jeg vil bl.a. veksle det eksisterende sadeltag af med en limtræsbjælke i kip, hvor belastningen ledes ned mod den eksisterende fundament gennem 3 stk. limtræssøjler.
Fundamentet er en støbt plade på jord fra 2014.
Taget er 8000 mm langt, søjlerne vil sidde i væggen på kortsiderne og den tredje 2500 mm fra den ene kortside.
Opbæringsreaktionen er beregnet til 45 kN for "midsøjlen". Denne søjle vil også stå i en indervæg.
Jeg overvejer, hvilke alternativer der er for at fordele punktbelastningen fra limtræssøjlerne ned mod fundamentet (udover alternativet at skære op fundamentet og forstærke den)? Da den nuværende fundament ikke er konstrueret til denne punktbelastning. Stålbjælke på gulvet? Eller noget andet alternativ?
Kan tilføje, at funktion går forud for udseende her, og som sagt vil der være en indervæg her, så det er eventuelt muligt at indklæde en eventuel lastfordeler.
Taget er 8000 mm langt, søjlerne vil sidde i væggen på kortsiderne og den tredje 2500 mm fra den ene kortside.
Opbæringsreaktionen er beregnet til 45 kN for "midsøjlen". Denne søjle vil også stå i en indervæg.
Jeg overvejer, hvilke alternativer der er for at fordele punktbelastningen fra limtræssøjlerne ned mod fundamentet (udover alternativet at skære op fundamentet og forstærke den)? Da den nuværende fundament ikke er konstrueret til denne punktbelastning. Stålbjælke på gulvet? Eller noget andet alternativ?
Kan tilføje, at funktion går forud for udseende her, og som sagt vil der være en indervæg her, så det er eventuelt muligt at indklæde en eventuel lastfordeler.
Antag, at du fordeler jordtrykket på et areal på 0.5m2 så får trykket 90 kPa, som fundamentet skal klare. Dette er relativt lavt medmindre du har en masse ler eller tørv under bygningen. Isoleringen må heller ikke være for blød, men med en s80 bør det være ok.K Kubikton sagde:Planlægger for om- og tilbygning af garage, jeg vil bl.a. afveje det eksisterende sadeltag med en limtræsbjælke i kip, hvor belastningen ledes ned mod den eksisterende fundament gennem 3 limtræssøjler.
Taket er 8000mm langt, søjlerne vil sidde i væggen på de korte sider og den tredje 2500mm fra den ene kortside.
Bærekræfter er beregnet til 45kN for "mellemsøjlen". Denne søjle vil også stå i en indervæg.
Jeg overvejer, hvilke muligheder der er for at fordele punktbelastningen fra limtræssøjlerne ned mod fundamentet (udover muligheden for at save op i fundamentet og forstærke)? Da den nuværende grund ikke er konstrueret til denne punktbelastning. Stålbjælke på gulvet? Eller en anden mulighed?
Kan tilføje, at funktion går forud for udseende her, og der vil som sagt være en indervæg her, så det kan evt. beklædes.
Relevante brudmodi af pladen gælder:
- Knusning under søjle: Er med største sandsynlighed ikke et problem.
- Bøjebrud af plade: Er sandsynligvis heller ikke et problem.
- Gennem stansning: Er sandsynligvis den styrende brudmode. For at håndtere dette er det ingen dum idé at montere en stålbjælke ovenpå pladen. Sørg bare for at få en hel del dorne mellem plade og bjælke. Derefter få en god understøbning med ekspanderbeton. Svært at sige nøjagtige dimensioner på bjælken. Men hvis jeg skulle skyde fra hoften, måske en HEA140 med livplader ved tilslutning mod søjle og endeblade. Længde måske 1,5 meter.
Interessant! Det lyder som om der findes mulige løsninger uden at save gulvet op, og hvis en bjælke kan løse dette, er jeg tilfreds. Jeg vil konsultere mine planer med en bygningskonstruktør, inden jeg går i gang, men jeg er ude efter nogle idéer at tænke over.A a_w sagde:Antag at du fordeler jordtrykket på en overflade 0,5m2, så får trykket 90 kPa, som fundamentet skal klare. Dette er relativt lavt, for så vidt du ikke har en masse ler eller tørv under bygningen. Isoleringen må heller ikke være for blød, men med en s80 bør det være ok.
Relevante brudmodi af pladen er:
- Knusning under søjle: Er med største sandsynlighed ikke et problem.
- Bøjebrud af pladen: er sandsynligvis heller ikke et problem.
- Gennem stansning: Er sandsynligvis den styrende brudmodus. For at håndtere dette er det en god idé at montere en stålbjælke oven på pladen. Sørg bare for at få en hel del dupper mellem plade og bjælke. Derefter skal bunden støbes pænt med ekspanderende beton. Det er svært at sige præcise dimensioner på bjælken. Men hvis jeg skulle skyde fra hoften, måske en HEA140 med plader ved forbindelsen til søjlen og endestykker. Længde måske 1,5 meter.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Anslutning från shunt till golvvärmefördelare, standard?
Värme allmänt -
Hur ansluta LK Golvvärmefördelare RF från vänster så att hålen i skåpet linjerar?
Värme allmänt -
Fördelar/nackdelar frånluftsvärmepump?
Värme allmänt -
Dimension på PEX-rör från "huvudfördelare" till fördelare badrum?
Vatten & Avlopp -
Hjälp med kontroll räkning grund platta med punktlast från pelare?
Grund & Markarbeten