2,611 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Hvordan får man styr på evig pudsløsning på betongtrappe?
Vi har en veranda/førstubro/forskridt/bislag (hvad det nu hedder) med tilhørende trappe. Broen har en mindre balkon ovenpå afsatsen, men er udsat for regn. Afsatsen er lavet af lecablokke, med støbt beton på afsatsen. Denne er pudset med b-brug. Trappen er helstøbt i beton. Soklen er malet i Beckers sokkelmaling (akrylat). Problemet er omfattende pudsskal på broen, trods flere forsøg på ompudsning, trappen har ingen problemer. Spørgsmålet er, hvordan dette kan løses?
Idéer:
1. Fugtabsperring/fugtafvisende maling på horisontale overflader samt kant for at fjerne fugten. Pudse og male som tidligere.
2. Bruge en anden pudstype/malingstype
3. Kombinere 1 og 2
Nogle forslag til, hvad der kan løse dette syfososproblem?
Taknemmelig for jeres tanker
Idéer:
1. Fugtabsperring/fugtafvisende maling på horisontale overflader samt kant for at fjerne fugten. Pudse og male som tidligere.
2. Bruge en anden pudstype/malingstype
3. Kombinere 1 og 2
Nogle forslag til, hvad der kan løse dette syfososproblem?
Taknemmelig for jeres tanker
Senest redigeret:
Jeg ville nok sætte en lidt ru frostsikker klinke. Fugten kryber igennem og ned mod betonen, så slipper det, enten ved at malingen slipper eller fryser i stykker om vinteren. Det ser ud til at være god plads under panelet. Fjern alt, så betonen kommer frem, derefter stålbørst alt, støvsug. Et par omgange med koldasfalt som tætningslag og vigtigst af alt smør en asfaltpap i vinklen mod huset, så ingen fugt kan komme mod huset. Til sidst med asfalten, så blandes der fin sand i, så overfladen bliver som en finere sandpapir. Klinken lægges med fix til udendørs brug og skal være fuldsmurt under, så der ikke bliver luftlommer. Klinker findes med skårne kanter og kan lægges tæt mod hinanden, ingen fuge imellem. Men intet vinterarbejde lige præcis.
Tak Jonaserik! Tror du det gårJ jonaserik sagde:Jeg ville nok sætte en lidt ru frostsikker klinker.
Vandet trænger igennem og ned mod betonen, så slipper det, enten gennem slibning af maling eller fryser i stykker om vinteren. Det ser ud til at være god plads under panelet. Fjern alt så betonen kommer frem, så stålbørstr alt, støvsug. Et par omgange med kold asfalt som tætningslag og især smør en asfaltpap i vinklen mod huset, så der ikke kan komme fugt mod huset. Sidste med asfalten, så blandes der fin sand i, så overfladen bliver som en finere sandpapir. Klinkerne sættes med fix til udendørsbrug og skal være fuldt dækket under, så der ikke bliver nogen luftlommer. Klinker fås med skårne kanter og kan lægges tæt mod hinanden, ingen fuge imellem. Men ikke noget vinterprojekt præcis.
lige så godt at lægge et cementbaseret lag ovenpå asfaltpappen (fx afretningsmasse), så matcher det bedre med trappen?
Kommer nok til at give sig det med. Du siger matcher trappen. bliver næste projekt at lave. klinker på trinene, derfor lidt ru, kan blive glatte af is/sne/vand. I øvrigt så tal med en flisesætter er nok ikke forkert, for at få mere info om udførelsen.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 357 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,357 indlæg
Det føles som om problemet opstår, fordi der trænger vand ind i pudset ovenfra.
Vi taler vel kun om entre "firkanten" og ikke resten af soklen?
Jeg ville fjerne B mørtlen og pudse med Cementmørtel A i stedet.
Det ville klare fugten bedre, men jeg kan ikke garantere noget.
Jeg gætter på, at det er pudset hele vejen op, uden på betonen, selvom der er leca under pladen.
Men man skulle alligevel ønske at have en plade ovenpå, som et inddækning på de 3 ydersider, et stykke ind.
Det svære bliver jo afslutningen indad, at få det pænt.
Valget af farve er ikke noget galt, plejer at bruge alcro sokkel,
men samme ejer som beckers, så samme indhold i bøtten.
Vi taler vel kun om entre "firkanten" og ikke resten af soklen?
Jeg ville fjerne B mørtlen og pudse med Cementmørtel A i stedet.
Det ville klare fugten bedre, men jeg kan ikke garantere noget.
Jeg gætter på, at det er pudset hele vejen op, uden på betonen, selvom der er leca under pladen.
Men man skulle alligevel ønske at have en plade ovenpå, som et inddækning på de 3 ydersider, et stykke ind.
Det svære bliver jo afslutningen indad, at få det pænt.
Valget af farve er ikke noget galt, plejer at bruge alcro sokkel,
men samme ejer som beckers, så samme indhold i bøtten.
Vand både eroderer og frostsprænger pudset, til højre for trappen ser det ud til at være pudsafskalning ved siden af pudsnet.
Jeg ville have slået alt løst væk og lagt en hårdere A-mørtel på, som står bedre imod fugten, derefter malet igen.
Jeg ville have slået alt løst væk og lagt en hårdere A-mørtel på, som står bedre imod fugten, derefter malet igen.
Lidt pudselskoling:
A-mørtel er ofte grundningsmørtel, man kan pudse med cementmørtel men da bør det være gennemgående..
B-mørtel er vores mest almindelige pudsemørtel når det gælder traditionel pudsning af kælderfundamenter og trapper m.m. B-mørtel er den laveste godkendte kvalitet mod jord..
C-mørtel er ikke egnet mod jord eller kolde konstruktioner i vores klima, da det er for sugende. Anvendes oftest indendørs..
Man har altid de hårdeste mørtler mod underlaget, derefter pudser man med forskellige offerskikt udenpå..
At lægge en A-mørtel udenpå en B-mørtel er forkert og vil føre til at det løsner og sprækker..
Det vigtigste er derefter ikke at bruge tætte farver, bemaling gøres med fordel med silikatfarver eller indfarvede overfladepudser, der ikke er organiske..
A-mørtel er ofte grundningsmørtel, man kan pudse med cementmørtel men da bør det være gennemgående..
B-mørtel er vores mest almindelige pudsemørtel når det gælder traditionel pudsning af kælderfundamenter og trapper m.m. B-mørtel er den laveste godkendte kvalitet mod jord..
C-mørtel er ikke egnet mod jord eller kolde konstruktioner i vores klima, da det er for sugende. Anvendes oftest indendørs..
Man har altid de hårdeste mørtler mod underlaget, derefter pudser man med forskellige offerskikt udenpå..
At lægge en A-mørtel udenpå en B-mørtel er forkert og vil føre til at det løsner og sprækker..
Det vigtigste er derefter ikke at bruge tætte farver, bemaling gøres med fordel med silikatfarver eller indfarvede overfladepudser, der ikke er organiske..
Organisk tyndpuds
Plastfarve, med sand indblandet, som påføres i et tyndt lag.
Senest redigeret af en moderator:
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 357 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,357 indlæg
Forstår ikke indlægget.Rejäl sagde:Lidt putslære:
A-mørtel er oftest grundingsmørtel, man kan pudse med cementmørtel, men da bør det være gennemgående..
B-mørtel er vores mest almindelige pudsemørtel når det kommer til traditionel pudsning af kældergrunde og trapper mm. B-mørtel er den laveste godkendte kvalitet mod jord..
C-mørtel er ikke egnet mod jord eller kolde konstruktioner i vores klima da det er for sugende. Bruges oftest indendørs..
At lægge en A-mørtel udenpå en B-mørtel er forkert og vil føre til at det løsner og revner..
Det vigtigste er at ikke bruge tætte farver, afsyring gøres med fordel med silikatfarver eller indfarvede overfladepuds der ikke er organiske..
Organisk tyndpuds
Plastmaling, med sand indblandet, som påføres i et tyndt lag.
Vi foreslår jo A-mørtel da B-mørtel ikke klarer disse forhold.
Ville ikke være så direkte uden lagde op en almen lære, som ikke skader nogen, men kan være nyttig for mange at kunne..N neo11 sagde:
De fleste på BH er ikke erhvervsmæssige håndværkere...
Er du murer, så forstår jeg, at du har de kundskaber, ellers ville det være slemt😉
Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjälp med arbetsordning från ångspärr till färdigmålat
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjælp med rækkefølge til færdiggørelse samt konstruktionstips til hemseseng
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur får man ordning på ett lite trögt funkis handtag/lås till toadörr
Badrum -
Målning med Falu rödfärg, arbetsordning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får vi ordning på matkällaren under yttertrappan
Grund & Markarbeten