Jeg skal bygge en pergola og bruger stolper 150 x 150 mm, dvs. ret grove. Helst vil jeg ikke bruge stolpesko, der ses på siderne af stolpen, men en mere "usynlig" model. Nogen der ved, om der findes alternativer med en plade (gerne ca. 150x150 eller noget mindre), der skrues i bunden af stolpen og som kan fastgøres i en plint? Jeg tænker mig, at stolpen skal være ca. 5 cm over plinten.

J
Stolpesko til skruning i endetræ er vel ikke rigtig en god idé, men spørgsmålet har været oppe tidligere, og da fandtes der i det mindste et billede. Det er som sagt ikke godt at skrue i endetræ, som man jo må, hvis den skal være usynlig. Skruen/gængerne bider ikke rigtig i den retning. Kan de ikke støbes fast?
https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpsko-foer-traepelare.310313/

Senest redigeret:
J Jocke Best sagde:
Stolpesko til skruning i endetræ er vel ikke rigtig en god ide, men spørgsmålet har været oppe tidligere, og da fandtes der i det mindste et billede. Det er som sagt ikke godt at skrue i endetræ, som jo man må, hvis den skal være usynlig. Skruen/gængerne tager ikke rigtig fat den vej. Kan de ikke støbes fast?
[link]
Ja det er sandt. Det må nok blive en stolpesko alligevel, men kunne forsænkes noget i bjælken og da bliver effekten næsten den samme.

Denne Stolpsko type A fra Joma bliver næsten usynlig.
Stål Stolpsko type A fra Joma, med flad top og riflet stang, designet til at være diskret ved installation.

• Synes
sepani
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Denne Stolpesko type A fra Joma bliver næsten usynlig.
[billede]
Frygteligt dårlig til at tage laster sidelæns dog, så det er vigtigt, at det ikke er meget af den slags.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
T Tjrex sagde:
Frygteligt dårlig til at tage laster i siden dog, så det gælder om, at der ikke er meget af den slags.
Ja. Jeg overvejer om også en stolpesko bliver for svag? Altså en sådan som skrues i fundamentet. Stolpen er 150x150x2400mm og vejer selvfølgelig en del. Plus reglar ovenpå til pergolaen.

Afhænger lidt af, hvordan du bygger resten af pergolaen.
Med skråstivere oppe mellem stolper og ramme, fx i smedejern, så den bliver stabil, får du ingen større sidekræfter.
Men hvis du ikke skal have det, behøver hver separat stolpe sidde ordentligt fast i alle retninger.

Isakare Isakare sagde:
Det afhænger lidt af, hvordan du bygger resten af pergolaen.
Med skråstivere oppe mellem stolper og ramme, fx i smedejern, så den bliver stabil, får du ingen større sidekræfter.
Men hvis du ikke skal have det, skal hver separat stolpe sidde ordentligt fast i alle retninger.
Planen er ikke at have nogle skråstivere andet end i hjørnerne, og da så korte som muligt. Måske bør jeg støbe sokler og sætte jern i dem, men vil helst undgå det. Ved at st Eriks har færdige, men de er meget tunge at håndtere.

Kør en pergola i stål og svejs!

T Tjrex sagde:
Forfærdelig dårligt til at tage laster i sidled dog så det gælder at der ikke er meget af den slags.
Ikke dårligere end nogen anden stolpasko. Desuden taler vi om en Pergola.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Fæld ind plintjärn? Dvs lav udfræsninger i stolperne, så jernene kommer i samme højde som overfladen på stolpen. Kit og derefter maling på det, så det knap er synligt.
Ellers save mere træ væk, fæld ind jernene og lim det bortsavede tilbage igen.

Den ældre metode var at støbe en solid rundstang ind samt bore tilsvarende hul i stolpen.

• Synes
sepani og 1 anden
  • Laddar…
Måske tage en almindelig fyrtums-stolpesko, jacke ud i stolpen. Så kan du lime nogle træstykker på efter du har skruet den fast.

Claes Sörmland
Nej, ikke stolpesko!

Jeg har lavet den fejltagelse med en pergola, alt svajer. Stærke plintjern på begge sider af stolpen ned i betongplinten.

Er det NTR-A, kan man også støbe stolpen direkte ned i beton. Det lyder "getto", men jeg har gjort det for enklere hegn og stolper i haven ifølge instruktioner fra en bog fra 70'erne. Og det fungerer, ingen råd på 15 år nu, og det er meget stabilt. Men som sagt, NTR-A-klasset trykimprægneret kræves til dette. Hvilket jo er standard for stolper i vores land. Og skal det holde i 50 eller 100 år, er det nok ikke en god idé.

• Synes
sepani
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Nej, ikke stolpesko!

Jeg har lavet den fejltagelse med en pergola, alt gynger. Solidt plintejern på begge sider af stolpen ned i betonplinten.

Er det NTR-A kan det også lade sig gøre at støbe stolpen direkte i beton. Det lyder "getto", men jeg har gjort det for enklere hegn og stolper i haven ifølge instruktion i bog fra 70'erne. Og det fungerer, ingen råd på 15 år nu. og det er meget stabilt. Men som sagt, NTR-A-klassificeret trykimpregneret kræves for dette. Hvilket jo er standard for stolper i vores land. Og skal det holde i 50 eller 100 år, er det nok ingen god idé.
Det lyder som om jeg må støbe og sætte plintejern. Havde håbet at undgå det. Det eneste alternativ til mine 150x150 stolper synes at være kæmpeplinterne fra St Eriks. Men det bliver nok det nemmeste alligevel…

S sepani sagde:
Det lyder som om jeg er nødt til at støbe og sætte sokkeljern. Havde håbet at slippe for det. Det eneste alternativ til mine 150x150 stolper ser ud til at være kæmpefundamenterne fra St Eriks. Men det bliver måske det nemmeste alligevel…
Alternativet er at købe en sokkel med faste 4 tommer og fræse en tomme af stolpen fra hver side? Måske virker det. Eller bliver stolpen svækket…? Helst ville jeg have fundet 5 tommer for at slippe for at tage så meget væk, men det ser ikke ud til at findes…

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.