Ja det er spørgsmålet.
Jeg kender principperne, men hvordan skal man tænke, så man får de rigtige cc-mål overalt?
Jeg skal bygge stommen af 45x145 og efterisolere til begge sider med 45mm.
Den første væg, jeg skal bygge, er den rødmarkerede på billedet. Det blåmarkerede er en del af det eksisterende hus.
Der kommer et 80cm bredt vindue 35cm inde på væggen.
Skal jeg begynde at regle cc-60 direkte fra venstre, eller skal jeg begynde at regle cc-60 fra reglen til højre for vinduet?
Sådan plejer jeg at gøre, s600 overalt og ved vinduer lader man over- og underligger gå ud til nærmeste stående regel og derefter en stående regel imellem disse for den rette bredde.
Hej, hvordan gik det? Du skrev, at du ville bygge rammen af 45x145 og ekstraisolere i begge retninger med 45 mm. Altså en total isoleringstykkelse på 235 mm.
Hvor godt isoleret er det? Er det egnet til helårsbrug?
Er der nogen fordel/ulempe ved at bygge med 145-regler og derefter ekstraisolere med 45 mm-regler i begge retninger kontra at bygge med en 220-regel fra begyndelsen?
Hej, hvordan gik det? Du skrev, at du ville bygge rammen af 45x145 og ekstra isolere på begge sider med 45mm. Altså en samlet isoleringstykkelse på 235 mm.
Hvor velisoleret er det? Er det tilstrækkeligt til helårsbrug?
Er der nogen fordel/ulempe ved at bygge med 145-reglar og derefter ekstra isolere med 45 mm-reglar på begge sider kontra at bygge med en 220-regel fra starten?
Hvis du lægger 45mm liggende på begge sider, fjerner du kuldebroen, som ellers ville blive, hvis du kun bruger 220mm.
Om du lägger 45mm liggende på begge sider fjerner du kuldebroen som ellers opstår, hvis du kun bruger 220mm.
Aha! Skal man have flere lag vindpapir også, eller er det nok med et lag yderst på den udvendigt liggende 45-regel?
Hvad anses som "ok" isolering til helårsbrug? Kunne 235 mm være nok? Bygger gæstehus på Gotland (dvs relativt mildt klima), 5-årsperspektiv rent økonomisk.
Aha! Må man have flere lag vindpap også, eller er det nok med et lag yderst på den på ydersiden liggende 45-regel?
Hvad anses som "ok" isolering til helårsbrug? Ville 235 mm være tilstrækkeligt? Bygger gæstehytte på Gotland (dvs. relativt mildt klima), 5-årsperspektiv rent økonomisk.
Det er nok med vindpap yderst.
235 med brudte kuldebroer er fint til helårsbrug.
Ok! Altså er total tykkelse for en acceptabel året-rundt-ydrevæg ca. 20 mm (yderpanel) + vindpapp + 235 mm isolering + dampspærre + 10 mm (OSB) + 12 mm (gips) = 277 mm. Eller har jeg glemt noget lag?
Jeg skal snart begynde at bygge skellet. Jeg sigter efter at bygge som nævnt ovenfor, dvs. 145-skel og vandrette 45-regler indvendigt for at undgå kuldebroer og forenklet ledning af el osv. Derefter antager jeg, at jeg også bør have 45-regler liggende udvendigt, for udenpå disse at fæstne stående panel.
- Skal vindtæt pap / væv være udenpå denne yderste 45'er, eller udenpå 145'eren?
- Hvad gør jeg med undersiden af den udenpåliggende 45'er, dvs. den side som ligger åben og vender mod jorden? Jeg har set, at nogle skærer op med håndsav her for at forbedre luftcirkulationen, samtidig med at det er et for lille rum til, at mus kan komme ind igennem? Bør denne overflade også behandles på en eller anden måde? Bare samme farve som panelet, eller noget andet at tænke på??