Hej!

Vi har et sommerhus på vestkysten, hvor vi har planer om at bygge en gæstehytte på 30 kvadratmeter, dog med fuld standard, som en ekstra bolig, når hele familien er der samtidig.

Pladsen, hvor vi planlægger at bygge, ligger helt ubeskyttet fra havet i sydvestlig retning. Gavlen tættest på havet vil ende cirka 4-5 meter fra vandet. Den laveste niveau på fundamentet vil være cirka 2,5 meter over normalvandstanden. Under kraftige storme er der stor risiko for, at havvandet stiger højt og risikerer at sprøjte og nogle gange ramme fundamentet og gavlen.

Det er med andre ord et dårligt sted at bygge faktisk (men udsigten bliver fantastisk), men det er også det eneste sted på grunden, hvor vi kan bygge uden at fuldstændig blokere havudsigten for vores naboer, som også er familie.

Jeg var først helt fokuseret på, at det eneste, der muligvis kunne klare den aktuelle beliggenhed, var et muret stenhus, men efter at have startet en tråd i "stenhus" fik jeg indikationer på, at det faktisk ville være muligt at bygge et hus med træstomme alligevel. Tråden kan findes her: https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-fritidshus-30m2-i-mycket-utsatt-laege.189583/

Til spørgsmålet - Hvordan bygger man et hus, der er ufølsomt over for naturens kræfter i dette tilfælde? Vandet vil komme både som regn og som stænk fra jorden/fundamentet. Selvfølgelig har vi et begrænset budget, og det kan ikke løbe løbsk.

Jeg er virkelig ingen bygningsingeniør, men suger information til mig, hvor jeg finder den. Jeg har brug for konkrete tip til materialer, konstruktion osv. Har forsøgt at søge, men det er svært at søge, når man ikke ved, hvad man skal søge efter! ;)

Andre forudsætninger at tage hensyn til: Materialer kan transporteres med bil og lastfærge til færgelejet, som ligger cirka 2 km fra huset. Det er ikke muligt at køre med bil hele vejen frem, da vejen slutter cirka 400 meter fra huset - resten af vejen er en smal sti. Det er muligt at køre f.eks. en ATV med trailer eller en lille traktor den sidste strækning. Maksimalvægten på "vejnettet" for køretøjer er 3,5 ton, og boogie er forbudt. En betonbil kan køre i land ved færgen, og eventuel beton skal transporteres i kar til grunden med mindre køretøjer. Huset skal nogenlunde matche hovedbygningen, som har stående panel med overligger.

Stort tak til jer, der bidrager med jeres ekspertise.

Det vigtige er ikke at få fugt ind i konstruktionen, en normalkonstruktion med facade, luftspalte og vindpapir plejer at klare det meste inklusiv slagregn. Men nu lyder det som om du beskriver en endnu værre situation.

For at forbedre kan man på siderne mod havet sætte mineritplader i stedet for vindpapir for at forhindre, at vand, der kommer ind bag facaden, ikke kommer ind i konstruktionen. Husk også at sikre, at vinduer i udsatte positioner virkelig monteres korrekt for at undgå vandindtrængning den vej.

Facaden er der ikke meget at gøre ved, vælg fx 28mm træ med meget kernetræ, så øger chancen for, at den holder sig bedre (forestilliger jeg mig).

Angående fundamentet antager jeg, at det kan løses, så vandet ikke kommer ind i bjælkelaget, for det er vel ikke sådan, at vandet går op mod fundamentet og bliver stående?

Til syld og eventuelt også gulvbjælker kan trykimprægneret anvendes, jeg tror, at de væsker man bruger til trykimprægnering i dag, ikke har de lugtproblemer, som trykimprægneret træ fra 70/80-tallet havde, men dette er ren spekulation, tjek det med leverandøren.

Men jeg har ingen erfaring med nybyggeri i udsatte positioner, har kun arbejdet med ældre huse, og disse har klaret sig godt, da træ og konstruktion har kunnet tørre efter nedblødning, oftest har det været falsen og under vinduerne, der har været problemer.

En idé kan være at tale med husejere med huse i samme position, der er jo en hel del af dem her på vestkysten.

Angående transport så har mange af færgerne til øerne vel kran, og de kan måske af- og laste materialet direkte på ejendommen.

Tillykke med stedet!

Lidt OT, men hvordan i alverden har I fået byggetilladelse og kystbeskyttelsesdispensation til at bygge så tæt på vandet?

Vedrørende konstruktionen ville jeg nok styre tilbage mod stenhuse. Tænk på vedligeholdelsen, der bliver meget skrabe/male i sådan en situation.

Ligeledes ville jeg vælge vinduer med aluminiumskarme. Måske ikke det mest charmerende, men vinduesrenoveringer er langt værre.

Falsket pladetag er vel en selvfølge på vestkysten.

A
Her ser du et "hus" bygget på de mest ekstreme steder

http://www.hallokapell.com/

Havde jeg bygget der, du siger, ville jeg have valgt Minerit med flamingo isolering nederste meter + gulvet.

Hvis du vælger klinkbeklædning, så vil du nok skulle udskifte den ofte, hvis beliggenheden er så ekstrem som du angiver.

Hvor sjovt at I engagerer jer og hjælper til med idéer!

Aluminiumsbeklædte vinduer bliver det absolut. Desuden vil vi have faste vinduer mod havet.

Mineritplader skal jeg undersøge mere om. Kan det måske være muligt at kombinere mineriten med vindvæv for at få dobbelt beskyttelse?

Tagsten har faktisk fungeret meget godt på husene i nærheden som har gavlen mod havet (og veludførte vindskeder). Max en-to nedblæste tegl om året, hvilket må siges at være meget vel godkendt. Metaltagene derimod har haft flere problemer - når vinden først får fat under, så stikker hele sektioner af afsted.. :(

Med hensyn til byggetilladelse har vi byggeret på hele grunden, ikke en prik i syne, og strandskyttelinjen går nede ved vandet, dvs det burde ikke være noget problem at få byggetilladelse i henhold til lokalplanen.

Jeg vedhæfter en dårlig forstørrelse fra et luftfoto, så I kan se placeringen bedre. Vi har tænkt at bygge der, hvor man ser en gammel grund (til højre på billedet).

• Sløret luftfoto viser et kystområde med klippeformationer og vand; en gammel bygningens fundament ses til højre i billedet.
A
Peter_GBG sagde:
Hvor dejligt at I engagerer jer og hjælper til med idéer!

Aluminiumbeklædte vinduer bliver det absolut. Derudover vil vi have faste vinduer mod havet.

Mineritskiver skal jeg kigge nærmere på. Kan det måske lade sig gøre at kombinere mineriten med vindvæv for at få dobbelt beskyttelse?

Tagsten har faktisk fungeret meget godt på husene i nærheden, som har gavlen mod havet (og passende store vindskeder). Maksimalt en-to blæste tagsten ned om året, hvilket anses som meget vel godkendt. Plåttaken derimod har haft flere problemer - når vinden først har fået fat under, så stikker hele sektioner af.. :(

Vedrørende byggetilladelse har vi byggeret på hele grunden, ikke en prik i syne og strandbeskyttelseslinjen går nede ved vandet, dvs. det skulle ikke være problematisk at få byggetilladelse ifølge lokalplanen.

Vedhæfter en dårlig forstørrelse fra et luftfoto, så kan I se placeringen bedre. Vi har tænkt at bygge, hvor man ser en gammel grund (til højre i billedet)
Hmm, ser ud som Bohusmalmön..

Plåttack fungerer ikke på vestkysten, du skal have aluminium, men det var måske det, du mente. Skruer man dem korrekt, så sidder de fast, det lover jeg.

Vi helskruer ofte betonsten, når vi lægger tag, så meget blæser det her.

Ring www.cembrit.se og spørg dem, hvis du vil have mere fakta.

Selvfølgelig har man vindpapp bagved, det sætter vi altid.

Er det sydøst vind og bølger, der er værst for huset i spørgsmålet? Ingen større øer udenfor som beskytter?

Det er i Göteborgs sydlige skærgård.

Ringede Cembrit direkte og talte med en meget hjælpsom fyr. Han anbefalede at bruge deres windstopperskive (http://www.cembrit.se/Produkt_visning-5895.aspx?ProductID=PROD53) på 9 mm på såvel vægge som under etageadskillelsen. Udenpå dette sømmer man en meget velventileret facade.

Spørgsmålet er bare, hvordan man tætnesamlingen sokkel / ydervæg / etageadskillelse ordentligt. Jeg overvejer en form for afledende plade, der bukkes til på en smart måde. Lavede en hurtig skitse i paint, tænkt plade i rødt ifølge billedet nedenfor (har trukket konstruktionen fra hinanden).

• Diagram over vægkonstruktion med trossbotten og grundmur ved hjælp af Minerit-plader. Rød linje viser foreslået afledningsplade.
Hvis du skal have træfacade der, ville jeg anbefale en ekstremt åben farve, typisk slamfarve, eller bare jernvitriol...træet vil blive vådt uanset hvad du gør, så det vigtige er, at det får mulighed for hurtigt at tørre mellem gangene, da vil det holde sig i mange år.

Angående vinkelpladen er det nok en god idé, hvis den går indenfor mineriten i stedet for udenpå..ellers leder den nok vand ind i fundamentet i stedet for at holde det væk:-)

Nu kan jeg personligt ikke lide plastfacade, men denne så jeg på messen i GBG, og den var faktisk rigtig flot, det var næsten umuligt at se, at det var kompositplast og ikke træ, men den var dyr...
http://www.bohusfasad.se/
prodinfo_r3_c1.jpg

A
Så du tænker sætte træ udenpå Mineriten?

I så fald havde jeg ikke valgt Minerit men nøjedes med Planjas Aluminiumplade 20-75, som ser ud som træpanel på 5-6 m afstand, og så havde jeg lagt Minerit på gulvet, måske med aluminium plader bukkede, hvis der nu er risiko for, at havet slår op.

En mur i beton en meter før væggen ville have været det bedste.

http://www.plannja.com/templates/Page2C____1452.aspx

Har selv et bådhus med det og er meget tilfreds.

Har overvejet en facade af metalplader i forskellige sorter, og det er unægtelig praktisk, både i montage og holdbarhed. Hmm, det har dog udseendet imod sig (bortset fra matttvillingens alternativ).

En bremsende og afskærmende betonmur er en fremragende idé - hvorfor har jeg ikke tænkt på det tidligere!? Den kunne jo også fungere som et fastgørelses- og bæringspunkt for den kombinerede bro/terrasse, som vi har tænkt os at have foran huset. Top-point til Alfred :)

A
Peter_GBG sagde:
Har overvejet metalfacader af forskellige slags, og det er jo unægtelig praktisk, både med hensyn til montering og holdbarhed. Hmm, det har dog udseendet imod sig (bortset fra mat-tvillings alternativ).

En bremsende og afskærmende betonmur er en fremragende idé - hvorfor har jeg ikke tænkt på det tidligere!? Den kunne jo også fungere som fastgørelses- og bærepunkt for den kombinerede bro/terrassedæk, som vi havde tænkt os foran huset. Top-point til Alfred :)
Jeg synes egentlig, at udseendet er okay på de nye metalfacader, der findes, men smag er jo som...

Hvis du skal bygge en mur, skal du bore støttejern ned i klippen bagved, som holder imod, når bølgerne slår imod, for det er en enorm kraft.

Var med til at reparere en bro i sidste uge, som vinterstormene helt havde ødelagt, selvom jeg troede, den lå ret beskyttet...

Et plus med muren er, at du så sandsynligvis kan have en almindelig træfacade med vindtæt papir bagved.

Tak for alle de gode tips!

Nu går det tilbage til tegnebrættet og begynde at skitsere! Det bliver sjovt det her!

Tænkte jeg ville skrive en kommentar om pvc-facade bare..jeg synes heller ikke rigtigt om det..men i weekenden så snakkede jeg lidt med naboen, og da han sagde, at hans facadebrædder ikke var malet om en eneste gang siden han købte huset for 30 år siden, fordi det var plastikfacade..så blev jeg lidt chokeret faktisk..har aldrig reflekteret over at det skulle være noget andet end en almindelig træfacade. Så jeg fik mig en tankestreg faktisk. Specielt som naboens facade åbenbart havde siddet nogle år på huset allerede da han købte det... og den ser ud som ny stadig...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.