Jeg har en jordkælder som ser ud som denne. Desværre havde myrer bygget bo i yderdørens ramme, så jeg var nødt til at rive den. Nu overvejer jeg, hvad jeg skal bygge den nye dør og ramme af for ikke at få nye myrer, der ødelægger den. Tidligere havde jeg gamle elmaster rundt om døren, men desværre ser det ud til, at myrerne også gerne vil bo der. Tror I, at trykimprægneret træ fungerer bedre som ramme?
Så overvejer jeg også at bygge en højere ramme for at få lidt mere jord rundt om yderdøren og dermed også et mere jævnt klima indeni. Lyder det fornuftigt?
Nedenfor er nogle billeder af, hvordan det ser ud nu.
Sig endelig til, hvis denne tråd er i det forkerte forum. Svært at vælge passende.
Ikke meget svar desværre, men jeg har da lavet en solid forhøjet ramme omkring og monteret den gamle dør og pladen. Døren skal dog snart udskiftes da den er helt blød. Så kan jeg også benytte lejligheden til at isolere døren lidt. 45 mm isolering må jo være meget bedre end ingenting.
Det ville jo være praktisk at beklæde den med korrugeret plade da det jo garanteret vil regne en del på den. Dog bliver det lidt besværligt med ventilationen som nu sidder i døren.
Hvad tænker I om i stedet at lave hul i den nederste del af rammen til et 100 mm afløbsrør der så trækkes op af jorden ved siden af døren? Altså ned, lige til siden og derefter lige op gennem jorden, eventuelt med 2 stk 90 graders vinkler over jorden som regnbeskyttelse. Det burde jo være muligt at sætte en ventil af typen denne hvor den kommer ud af rammen for at styre ventilationen.
Jeg ville nok have satset på at bygge en ny dør i trykimpregneret træ.
Stående terrassebrædder med tværgående regler samt dæklister over sprækkerne mellem brædderne.
Hvad angår ventilationen, så den enklest mulige. I første omgang sprækker rundt om døren, og/eller en almindelig firkantet gællet metalventil i døren, hvis hældningen er tilstrækkelig.
Tak for svar @Oldboy. Jeg er allerede begyndt på en dør med 12 mm krydsfiner på begge sider af 45 mm isolering. Tænker derefter at dække døren med korrugeret plade, som jeg allerede havde. Tænker at pladen bliver holdbar, og jeg kan gøre den større end døren, så den også dækker rundt om døren.
Når det gælder ventilationen, bliver det besværligt med huller i døren med plade. Min enkle tanke nu er at bore huller i den nedre del af rammen til 110 mm afløbsrør, som derefter vinkles op og ender under udhænget på døren. Så kan jeg også sætte den luge, der findes på den gamle dør for hullet til afløbsrøret, så det kan justere ventilationen. Ikke sikker på, hvorfor dette skal være nødvendigt, men det lader til, at man skal ændre indstillingen i løbet af året (hvilket jeg ikke har gjort de 10 år, vi har haft den).
Billede før krydsfiner på den anden side af døren.
Måske er kameravinklen, der spiller mig et puds, men hvor godt når man egentlig håndtaget for at åbne døren? Og bliver det ikke tungt at åbne (og lukke)? Ville et håndtag længere nede på døren have fungeret bedre?
Vil man flotte lidt op, kan du sætte en passende gasfjeder i længde for at gøre åbning lettere (beregnet til bagklapper).
Jeg købte en til brøndlåget hos Biltema, bliver sikkert godt når den kommer på plads men ligger i skuret siden to år......
Måske er det kameravinklen, der spiller mig et puds, men hvor godt når man egentlig håndtaget for at åbne døren? Og bliver det ikke tungt at åbne (og lukke)? Ville et håndtag længere nede på døren have fungeret bedre?
Sjovt at du kommenterede det, for det er faktisk lidt svært at bruge håndtaget. Det er i midten af døren, og det var det, der virkede logisk. Døren er ikke tung, så ingen problemer, men man skal læne sig over døren for at åbne den. Jeg må se, om jeg flytter håndtaget. Det fungerer også fint at åbne døren ved at tage fat i nederste venstre hjørne af pladen, så håndtaget er ikke nødvendigt egentlig, men rart når man lukker, så man ikke klemmer fingrene.
Har man lyst til at forkæle sig selv lidt, kan du sætte en passende gasfjeder i længden for at gøre åbningen lettere (beregnet til bagklapper).
Jeg købte en til brøndlågen på Biltema, bliver sikkert godt når den kommer på plads men ligger og venter i boden siden to år......
Døren er ikke tung, muligvis bliver den måske tungere hvis den absorberer fugt. Tror ikke at gasfjederen har godt af fugtigheden.
Muligvis monterer jeg en form for kæde for at forhindre, at døren åbner sig for meget, men det ser ud til at gå godt når døren hviler på jorden.
Du tror inte att den jag installerat i ramen räcker?
Det kan være, at det rækker, men det er umuligt at vurdere. Typisk sådan en ting, som du vil løse gennem "trial & terror".
Selv åbningen af døren vil give sig med tiden. Måske placere en fodsten at sætte foden på et lille stykke op på hængselssiden, for en lidt mindre ubekvem åbningsstilling?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.