Hej, jeg bor på anden sal i et hus fra århundredskiftet (1908). I et rum på 18 kvadratmeter skal vi have nytårsmiddag og efterfølgende dans/fest (samme rum). Jeg regner med, at mine gæster vejer 1,6 ton. Udover det regner jeg med, at yderligere møbler i rummet vejer 250 kg. Kan rummet klare den belastning?

R
Hmmm hvis en person vejer i gennemsnit 60 kg, så er det 30 personer, hvis gennemsnitsvægten er 80 kg, så er det 20 personer... Kan I overhovedet være der med alle møblerne...

Cheesen
R rasse123 sagde:
Hmmm om en person vejer i gennemsnit 60 kg så er det 30 personer, om gennemsnitsvægten er 80 kg så er det 20 personer... Kan I overhovedet være der med alle møblerne.....
Måske har du den tykke slægt på besøg.....

Jeg tror nok gulvet holder... gæsterne skal vel ikke stå på samme planke?

R rasse123 sagde:
Hmmm om en person vejer i gennemsnit 60 kg så er det 30 personer, hvis gennemsnitsvægten er 80 kg så er det 20 personer... Kan I overhovedet være der med alle møblerne.....
Vi er 23 personer. Efter middagen bliver bordene stillet væk, og det bliver dansegulv i det rum. Vægten, hvis alle står stille, bliver ca. 100 kg per m2. Hvis alle hopper sammen (hvilket ved en vellykket begivenhed sker ved ringdanse osv.) så bliver det mere? Men det er måske slet ikke noget problem?

Cheesen
F Fredrik1112 sagde:
Vi er 23 personer. Efter middag stilles borde væk, og det bliver dansegulv i det rum. Vægten, hvis alle står stille, bliver ca. 100 kg pr. m2. Hvis alle hopper sammen (hvilket ved en vellykket fest sker ved ringdanse osv.) så bliver det mere? Men det er måske ikke et problem overhovedet?
Ja, det bliver nok trangt med ringdans, hvis I er 23 personer på 18 kvadrat.... (Det er jo kun lige over 4x4 meter... vores soveværelse er større, og jeg ville da ikke have lyst til at klemme 23 personer ind for at danse derinde.... hvem skal få luft?

Det her er jo et interessant matematikproblem.....
Hvis man siger, at hver ringdansdeltager har brug for 60 cm (Så står man skulder mod skulder), så bliver cirklens diameter 4,4 meter.... men man står jo ikke så meget skulder mod skulder, når man danser? lad os sige, at hver danser har brug for 1 meter, så bliver diameteren på cirklen 7,3 meter... eller om man vil 42 kvadratmeter.

Måske er noget større rum en så. Men mit spørgsmål består, hvor meget kan et gulv tåle?

Cheesen
F Fredrik1112 sagde:
Måske er noget større rum en så. Men mit spørgsmål forbliver, hvor meget tåler et gulv?
Det afhænger af, hvordan gulvbjælkerne ser ud... og konstruktionen. Vores husgulv kan man køre en stor traktor ind på, mens gulvet i hytten gynger, når sønnen løber på det... (Det gulv holder sikkert også til en traktor, men en mindre en kun)

Okidoki så hopper vi nok ikke ind hos naboen

Bedste svar

I boliger regner man med en nyttig last (dvs. mennesker og indretning sammen) på ca. 200 kg/kvm. I princippet har man regnet på den måde siden den første landsdækkende bygningsnorm kom i 1946 (BABS 46). Forinden fandtes Byggnadsstyrelsens bestemmelser om materialer og arbejde ved statslige husbygningsarbejder. Den tog mere hensyn til passende bjælkedimensioner ved forskellige spændvidder. Den seneste udgave jeg har er fra 1937, men den har nok ret gamle aner og bør have fungeret som norm. Jeg tror nok, at jeres rum skal kunne tåle den aktuelle last, især da den vil blive fordelt over hele fladen. Hvad der er dårligere i de fleste ældre (de behøver ikke at være særlig gamle) huse, er modstanden mod svaj. Regn med, at det vil blive lidt ustabilt, når alle hopper rundt. Det afhænger selvfølgelig også af valget af dans. Gammel dans som Hambo er sikkert en udfordring for de fleste gulve, men det er vel næppe aktuelt...

• Synes
16386 og 1 anden
  • Laddar…
wildeside
Bare at prøve, glem ikke at købe med gevalia, når I besøger naboen nedenunder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.