9,005 læst ·
14 svar
9k læst
14 svar
Hvor glat skal en væg være for at bruge renoveringsgips?
Har revet ned treetex fra profilerede vægge. Tænkte lægge renoveringsgips på dem nu. Profilerede vægge er jo ikke helt glatte. Vil dette fungere? Så godt ud med øjet før med treetex men det er som sagt en "bølget" væg. Med et langt vaterpas bliver der nogle steder 3-4mm sprækker. Tanken var at skrue de nye plader fast.
Tak!
Problemet med 13mm er, at jeg har brug for hver millimeter plads, hvilket er grunden til, at jeg gerne vil have 6mm.
Det lyder som om, jeg kan prøve en væg med 6mm. Hvis det ikke bliver godt, kan man jo rive ned og sætte 13mm. Egentlig er det kun en væg, hvor det betyder noget. De øvrige vil have højskabe på næsten hele fladen, så der ses det jo ikke. Den væg, hvor det vil kunne ses, er 6mm fordelagtig fra det perspektiv, at der sad treetex før, og 6mm matcher bedre mod vinduerne.
Problemet med 13mm er, at jeg har brug for hver millimeter plads, hvilket er grunden til, at jeg gerne vil have 6mm.
Det lyder som om, jeg kan prøve en væg med 6mm. Hvis det ikke bliver godt, kan man jo rive ned og sætte 13mm. Egentlig er det kun en væg, hvor det betyder noget. De øvrige vil have højskabe på næsten hele fladen, så der ses det jo ikke. Den væg, hvor det vil kunne ses, er 6mm fordelagtig fra det perspektiv, at der sad treetex før, og 6mm matcher bedre mod vinduerne.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Det er nok lettere at få det jævnt, hvis du limer i stedet for at skrue.N Nizztos sagde:
Sætlim (PL400?) på de punkter i underlaget, der ligger "højest" og så naturligvis rundt om kanterne.
Så tryk pladen på plads, og sørg for at presse den på plads over hele overfladen.
Så har vi gjort i et toilet/bruser/vaskerum i sommerhuset, og det blev rigtig godt
Er det ikke nemt, at det går galt, hvis man limer? Typisk at man bruger for meget eller for lidt lim eller på det forkerte sted?
Det føles som en kunst i sig selv at lime, som man måske ikke behersker på samme måde som at skrue en masse skruer i. Eller overdriver jeg problemet?
Det føles som en kunst i sig selv at lime, som man måske ikke behersker på samme måde som at skrue en masse skruer i. Eller overdriver jeg problemet?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Tror faktisk, at det er lige modsat, det er lettere at lime!N Nizztos sagde:
Skrue du på det "forkerte" sted, så permanentere du jo ujævnheden.
Hvis du limer, og presser gipspladen til med f.eks. en bræt eller et vaterpas,
så holder den sig plan og glat.
Uden nogensinde at have limet en gipsplade, så siger min logiske tænkning, at KoW må have ret. Det burde jo endda være en fordel at finde "svackorna" i væggen og gøde med limklumper der. På den måde vil klumperne, når de er hærdet, gøre, at gipspladen ikke buer, hvis man af en eller anden grund skulle trykke på den. Hvis du, når du sætter gipspladen på plads, trykker let over hele pladen med hjælp fra for eksempel vaterpasset eller en lige brædt, så trykker du til alle limklumper og striber jævnt, og pladen vil holde sig jævn. Tror jeg...
Har ingen anelse om, hvor lang hærdetid sådan lim har, men man skal måske sætte pladen i (passende) spænd den tid...?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Det plejer at fungere godt med rgips. I gamle huse foretrækker jeg det, da det bedre følger væggen og ser mindre kunstigt ud (sygt lige når intet andet er lige). Desuden runger det mindre. Men vil man have det helt lige, ville jeg vælge tjockgips.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 indlæg
Jeg har skruet 6 mm gips på råspont i to rum. Væggene blev derefter malet og har holdt fint i ca. 15 år indtil nu. Ingen buler.
Limrer man, bliver det ikke sjovt for den, der i fremtiden skal tage en gipsplade ned.
Limrer man, bliver det ikke sjovt for den, der i fremtiden skal tage en gipsplade ned.
Klik her for at svare