Vi er på jagt efter en ny hylde til vores hjem, og jeg faldt over følgende koncept, som jeg godt kan lide:
Vægmonteret hylde i form af et træ, lavet af hvide, buede hylder med en grøn træsilhuet i baggrunden.

Nu viser det sig, at dette kun er et koncept og ikke til salg, så jeg overvejer at lave det selv (eller i det mindste bestille det selv).

At lave selve designet i f.eks. sketchup kan jeg klare uden problemer, men det store spørgsmål er, hvem man skal henvende sig til for at få det produceret? Jeg tror, at eksemplet ovenfor er fremstillet i corian, hvilket virker lidt for ekstremt (=dyrt) for mig.

Ville det fungere med krydsfinér, som man bøjer under varme? Er det dyrt at få det fremstillet i så fald?

Kort sagt, hvilke materialer tror I kunne fungere for ovenstående, og hvem vender man sig til for at få det gjort?

Kan du ikke varme/gløde pladejern og bøje dem i lignende form og derefter slibe og male. :)

Fladjern?

Jeg får indtrykket af, at "hylden" er ca. 25-30 cm dyb.

Dobbelt eller tredobbelt 6mm sporet MDF og derefter spartle kanten og håbe på, at det holder, er mit tip.

Radierne ser lidt for snævre ud til at blive lavet i noget træmateriale.
Varmbøjet plast ville jeg gætte på, at det går at lave hylden af.

Protte

Laglim finér?

formpresset finer klarer radierne...

perkaby han före...

prototypen sagde:
Radierna ser lidt for snævre ud til at laves i noget trämaterial.
Varmbøjet plast ville jeg gætte på, kunne hylden laves af.

Protte
Tror du? Denne har de jo lavet i træ.

http://feber.se/pryl/art/253711/cykel_av_bok/

• En cykel med en ram lavet af træ, minimalistisk design, sorte hjul og sadel.
prototypen sagde:
Radierne ser lidt for snævre ud til at kunne laves i noget træmateriale.
Varmbøjet plast vil jeg gætte på, at det er muligt at lave hylden af.

Protte
Træet er af træ. Der findes træbøjningsfirmaer i familien. "Alt er bøjeligt"

AXS
Jeg vil forsøge at finde et hjørne, der passer til mdf eller andet materiale.

Det ser ud som om det er samme radius overalt.

Hvilke værktøjer er nødvendige for at lave lamineret finer?

Den cykel koster 70000 DOLLAR! Det får du jo et fly for. Så kan man nok tillade sig lidt mek med at forme træstykkerne til den rette form.

Hvor stort er det der træ? Som hylde betragtet virker det helt værdiløst. Hvis det er så stort som det ser ud til (dvs der er plads til at stille en bog på de horisontale flader) så fylder det en hel væg, men har knap nok nogen flader at virkelig stille ting på. Man må også tænke på at det slet ikke kommer til at se lige så sejt ud, når det er fyldt med ting på det.

Skematisk 3D-tegning af en U-formet træform med huller til gängstænger, set oppefra, bruges til at presse finér i forskellige vinkler.
Skitserede en lille form i SketchUp.

Formen sættes sammen med gevindstang.

Til træet ville jeg have lavet to forme, en 180 grader ifølge billede og en 90 grader.

Annet hvert finer helimes (begge sider) og lægges på kryds...

Har man skarpe bøjninger, sprøjter man lidt vand på finéret for at undgå sprækker/brud...

Til formen ovenfor har man brug for et pressebord med pres både oppefra og fra siderne...

En komplikation er, at træet "forgrener" sig. De samlinger må være svære at gøre tilstrækkeligt stærke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.