Jeg er ved at rive gæstetoilettet fra '74 ned. Væggene er af beton, pudsede og spartlede med hvid spartelmasse. Der var et "frimærke" med fliser ved håndvasken. Bag fliserne er der ren puds. Jeg vil sætte en søjle med fliser bag håndvasken i stedet og overvejer nu, hvilken type spartelmasse der er på væggen. Det er jo ikke al spartelmasse, der er velegnet til flisearbejde. Der findes f.eks. "t-rød testen", hvis man vil vide, hvilken maling man har, men er der noget tilsvarende for spartelmasse?

Plaske på med vand og se om dette løser spartel, det er da uegnet til fliser i badeværelse.

Du kan også sætte en enkelt flise, lad tørre i et par dage og se så om spartel følger med, når du river flisen af, det er da også uegnet at flisepå. Spartel må binde hårdere mod betonen/pudset end fixen binder mod spartel.

• Synes
Sz1
  • Laddar…
Testede med vand men det bed ikke på spartelmassen. Måske kan det være gipsbaseret? Burde være ok at sætte fliser på eller?

esox71 sagde:
Testede med vand men det bed ikke på spartelmassen. Måske kan det være gipspuds? Bør være ok at sætte fliser på eller?
Formentlig gipspuds i så fald, så gælder følgende for flisearbejde:
"Fliser
Hvis overfladen skal være underlag for fliser, må den ikke filses eller glittes. Pudsfladen skal være i lod og plan, og kun grovudjævnet. Fliser må ikke sættes op, før restfugten er under 1% (hvid-tør, normalt ca. 14 dage). Pudsens tykkelse skal være mindst 10 mm. Vægge, der vil blive udsat for vandsprøjt, skal før beklædning behandles med en til formålet passende tætning."

Du kan være rolig, det kommer til at sidde.

Fed, tak for svaret. Så kører jeg på :).

R
KAN VÆRE ASBEST. ring et saneringsfirma

raddforasbest sagde:
KAN VÆRE ASBEST. ring en saneringsfirma
Nej

• Synes
hempularen og 1 anden
  • Laddar…
raddforasbest sagde:
KAN VÆRE ASBEST. ring en saneringsfirma

Skræm ikke folk, det er ikke venligt!
1. Hvorfor skulle det være asbest?
2. Hvis man nu skal flise på spartelmassen, hvorfor skulle asbest i spartelmassen så være farligt, når man ikke bearbejder det?
3. Føles det ikke lidt overdrevet at ringe efter saneringsfirma for en halv kvadratmeter med tynd spartelmasse?

Hvis der er asbest i spartelmassen, og du sliber på det hver dag i flere år, og du ikke har nogen åndedrætsmaske overhovedet, og du er storryger, så kan du blive syg af det efter 25-35 år, hvis du er uheldig.

Næh asbest lyder det ikke til at være i det hvide overfladepuds. Tanken slog mig dog, at det kunne være det i den gamle fix, men jeg sked på det og hamrede det hele ned alligevel. Som Fred siger, skal der nok meget til, før man stryger med p.g.a. asbest.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.