Jeg skal opfriske et badeværelse ved at lægge mikrocement på eksisterende fliser. Hvilke værktøj bør jeg investere i?

Producenten af mikrocementen sælger egne værktøj på deres hjemmeside. En pakke med tre værktøj ("DBC Finish Trio") indeholder en "hård udlægger", en "blød udlægger" og en hjørneske til nette 1 300 kr.

Kan jeg klare mig lige så godt med en "reparationsske" fra Biltema til 65 kr? Hvad er forskellen på en "hård udlægger" og en "blød udlægger"?

• Tre værktøjer til microcementarbejde: en hård og en blød udlægger samt en hjørneglittejærn, placeret foran et gråt baggrundslogo.
Sjovt projekt!
Jeg lavede selv mit badeværelse for et par år siden.
Slevar prøvede jeg, men gav ret hurtigt op og brugte i stedet et par almindelige brede spartler. 100, 200 og 300 mm

Bladet på de hårde er mere eller mindre stumt. Det er godt, når man spreder materialet ud. Men hvis man glatter overfladen med det, kan der let opstå spor efter spartelspaden, især hvis man er uerfaren.

Den bløde er tyndere fjederstål og altså mere tilgivende. Hvis overfladen er under 20 m2, kan man lige så godt bruge billige spartelspader fra Biltema, hellere det end halvdårlig kvalitet. Men efter 20 m2 (ca.) strækker bladet sig, og det bliver vobbeligt. Teoretisk kan man skifte til en ny billig, men jeg tror, det vil gøre en forskel i udseendet.

Den fleksible er vigtigere end den hårde. Så køb hellere en billig hård og sats på kvalitet på den bløde. Dvs. hvis overfladen er større end 20 m2.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.