Jeg kan godt lide at lave små projekter. Især i Mdf men også andre materialer. Jeg er helt håbløs til at save lige. Har en stiksav og almindelige save.

Hvad skal man købe? Jeg så, at der fandtes en ting til stiksav, der så ud som en skinne eller en enklere stiksav? Jeg har ikke plads til en stor stiksav med stativ, så en enklere variant, som jeg kan have på et lille sammenklappeligt bord som dette https://www.bauhaus.se/arbetsbord-r...gidw2i0-Onl31sHNMjgmfCA06IrR--Q4aAlXWEALw_wcB.

Taknemmelig for tips, så jeg kan save lige, når jeg skal bygge.

Dykssav og skinner er det mest passende. Du får det desværre aldrig rigtig godt med en stiksav - da er en rigtig god fukssvans bedre.

• Synes
Jessicaam og 1 anden
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Dykker-sav og skinner er det mest passende. Du får det desværre aldrig rigtig godt med stiksav - der er en rigtig god fukssvans bedre.
Tak! Har du tips til en god, der er let at håndtere og ikke for stor?

Det er helt umuligt at save lige med en stiksav. Nemmerst er en dyk- eller rundsav på skinne eller som man kører mod noget. Dette noget skal dog være helt lige (hvilket planker man køber som regel ikke er, hvilket tog mig et godt stykke tid at forstå...) Du kan også save i hånden, jeg ville hvis anbefale en japansav, for eksempel denne her: https://www.clasohlson.com/se/Japansåg-Gyokucho-Razorsaw/p/41-1867 (lige den er en ny model med plasthåndtag, jeg har med en form for bambushåndtag) Den fabrikant er meget god. Hvis du saver i hånden skal du dog lære teknikken. Start med en linje, som du gerne skærer med en kniv. Sav derefter mere langs med denne linje på den ene side, vend og sav langs med linjen på den anden side, saven skal altså være i meget lille vinkel mod hvad du nu saver i. Så kører du materialet væk mellem dine to snit, så gentager du dette, til du har savet igennem det, du nu skal save. De store snit på MDF kan du vel lade butikken, hvor du køber materialet, gøre? F.eks. Bauhaus har jo saveservice, og i det mindste i teorien er de save meget gode og skal kunne lave præcise snit. Tænk på saveorden så alle snit med samme mål gøres i rækkefølge; det bliver aldrig 100% korrekt, men hvis alle mål som skal være for eksempel 100 mm bliver 101 mm, gør det som regel ingenting, og det er når man ændrer placeringen af klingen, det kan blive forkert. Hvis du skal regne på snittene inden, vil jeg gætte på, at klingen er 3 mm på byggemarkedernes save.

• Synes
Mörner
  • Laddar…
Dykker- eller rundsav er vel dine eneste fornuftige alternativer for at save i plademateriale. Skinne er ikke helt nødvendig da du kan spænde en planke fast for at bruge som retskinne.

Valget af savklinge med hensyn til det materiale, du skal save i, har stor betydning, dvs tanding og skrænkning. Kapklinger og kløveklinger ser helt forskellige ud. At fastgøre en rätbräda med skruetvinger som et ekstra anslag er et andet godt trick. Vinkelhager kan man ikke bruge for ofte.

S Svante Svenson sagde:
Det är helt omöjligt att såga rakt med stiksav. Lettast er dyk- eller rundsav på skinne eller som man kører mod noget. Dette noget skal dog være helt lige (hvilket plank man køber normalt ikke er, hvilket tog mig et godt stykke tid at forstå...)
Du kan også save i hånden, jeg ville i så fald anbefale en japansav eksempelvis denne: [link] (lige den er en ny model med plasthåndtag, jeg har med en form for bambushåndtag) Den fabrikant er meget god. Hvis du saver i hånden skal du dog lære teknikken. Begynd med en linje, som du gerne skærer med kniv. Sav derefter mere langs denne linje på den ene side, vend og sav langs linjen på den anden side, saven skal altså være i meget lille vinkel mod hvad du nu saver i. Så fjerner du materialet mellem dine to snit, så gentager du dette, indtil du har savet igennem det du nu skal save.
De store snit på MDF kan du vel lade butikken, hvor du køber materialet, gøre? For eksempel Bauhaus har jo savservice, og i det mindste i teorien er de save meget gode og skal kunne lave nøjagtige snit. Tænk på savorden, så alle snit med samme mål gøres i række, det bliver aldrig 100% korrekt, men hvis alle mål, der skal være eksempelvis 100 mm, bliver 101 mm gør det normalt ingenting, og det er, når man ændrer placeringen af klingen det kan blive forkert. Hvis du skal regne snittene i forvejen, tipper jeg på at klingen er 3 mm på byggemarkedernes save.
Tak!

Ja jeg har ladet dem save for mig, men det bliver meget dyrt og som nu når jeg bare vil lave en lille ekstra ting, vil jeg gøre det hjemme.

Skal læse lidt på og prøve at save som du skrev. Tak!

mexitegel mexitegel sagde:
Jeg har selv en BOSCH GKT55 med skinner; [link]

Det er godt at have klemmer også, som du låser skinnen med på pladen.

Vil man ikke bruge så mange penge, så mener jeg, at Einhell saven skal være OK; [link] ved dog ikke, hvilken skinne der passer til den uden at vide præcis.
Tak :D

Selv til stiksave findes der forskellige typer af klinger. Sørg for at bruge en klinge, der er beregnet til pladematerialer, hvis du skal save i MDF.

• Synes
Sofia79
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.