Som overskriften lyder: Hvad kaldes disse? Og hvor køber man dem? Jeg har ledt rundt, men kan ikke finde noget sted. Jeg har bygget en hyndeboks, som har et ret så kraftigt og tungt låg. Skulle have brug for at købe sådan nogle, som hjælper med at åbne og lukke.

(selvfølgelig ikke min hyndeboks på billedet)

• Gasfjeder monteret på låg af boks, hjælper med at åbne og lukke.
Gasfjeder

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
C
Jeg købte på amazon.se sidst, da jeg skulle have nye til bilen. Uden tvivl den bedste pris, 160 kr/st for Stabilus Lift-o-mat original.

Dog skal du jo regne ud, hvilken "styrka" du skal have.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Jeg købte på amazon.se sidst, da jeg skulle have nye til bilen. Overlegent bedste pris, 160 kr/st for Stabilus Lift-o-mat original.
Har aldrig handlet på Amazon. Er det ikke lidt det samme som wish? Skidt ting?

Her kan man kun vælge enten træk eller tryk. Jeg vil jo have både og. Findes der ikke sådanne?

• Gasfjeder 8 kg med tryk eller træk funktion, prissat til 119 kr, inkl. skruer. Vist med monteringsdele.
C
M Förstagångsköparen sagde:
Har aldrig handlet på Amazon. Er det ikke typ det samme som wish? Skod grejer?
Nä, det var som sagt dele av kvalitetsmærke. Det er højt og lavt på amazon men til forskel fra f.eks. wish så er det langt fra kun kinaskrammel. Hold dig også til ting der "sendes af amazon" ellers kan det bliver bøvl.
I øvrigt er selve siden ret værdiløs, men pris og sortiment helt uslåeligt.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
H
Findes vel på biltema med

H Hallerudsbo sagde:
Findes vel på biltema med
Har ingen biltema i nærheden af hvor jeg bor og de har ingen onlineshop.

Her kan man kun vælge enten træk eller tryk. Jeg vil jo have begge dele. Findes der ikke sådanne?
Nej, en fjeder kan enten trække eller trykke. Trykke er det normale for en gasfjeder.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
C
Jeg vil jo have both and. Findes der ikke sådan nogle?
Nej, de trykker normalt, så gør den mekaniske effekt i hvordan fjederen er monteret (dvs. hvordan angrebsvinklen ændres) i samspil med lågets vægt at kraften bliver balanceret gennem hele bevægelsen så det opleves som om den både trækker og trykker.

Så det er ikke bare at smække et par gasfjedre på hvordan som helst, for så vil det ikke være muligt at lukke låget. Det er ret kompliceret, men der findes masser af information på producenternes hjemmesider om, hvordan produkterne skal dimensioneres og monteres.

Man må montere fjederen, så den hjælper med at holde låget lukket. Det handler om, hvor fastgørelsen sker i forhold til drejningspunktet.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
En dørbremse har lignende funktion og det plejer at findes i alle større byggemarkeder. Hvor træg de går, regulerer man ved at dreje på den bestemte del.

Nej, en dörlås gør det endnu tungere at åbne låget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.