Jeg planlægger gulvbjælkelaget over krybekælderen på en tilbygning. Jeg forstår ikke, hvad den nedre rem (rødmarkeret) jeg har markeret fra principskitsen fra træguiden har for formål?
Kan gulvbjælkerne ikke hvile direkte på kantbjælken i stedet? Spændvidden mindskes jo med ~15-20 cm (blå streger), hvis man lader gulvbjælkerne ligge direkte på kantbjælken.
Jeg planlægger gulvstrøerne over krybekælderen på en tilbygning. Jeg forstår ikke, hvad den nedre rem (rødmarkeret), jeg har markeret fra principskitsen fra træguiden, har for formål?
Kan gulvstrøerne ikke hvile direkte mod kantbjælken i stedet? Spændvidden mindskes jo med ~15-20 cm (blå streger), hvis man lader gulvstrøerne ligge direkte mod kantbjælken.
[billede]
Den fordeler trykket og forankrer huset ned i grunden. Vælg en bredere rem.
Den fordeler trykket og forankrer huset ned i grunden. Vælg en bredere syll.
Ok lyder fornuftigt. I træguiden står der, at den nedre syll skal være af trykt træ. Jeg var under den opfattelse, at man ikke måtte bygge ind trykt træ?
Ok lyder fornuftigt. I træguiden står der, at den nederste syld skal være af trykt træ. Jeg var under indtryk af, at man ikke måtte bygge ind trykt træ?
Der er delte meninger om dette. Sylden ligger uden for huskonstruktionen, og dagens trykte kan ikke sammenlignes med det gamle trykte, som havde meget stærk lugt. Derfor kan man bruge en trykt syld, men i dag anbefaler man ikke at bruge det. Man lægger altid en eller anden type syldpap/isolering, som alligevel forhindrer fugt i at bevæge sig fra soklen og videre op. Derfor bruges almindeligt træ som syld i dag. Mvh
Jeg var under den opfattelse, at man ikke måtte bygge ind trykt træ?
Det er derfor, den er placeret som den er. Uden for klimaskærmen.
Formålet er ellers, som sagt, at have noget at fæstne resten af rammen i, som er fastgjort til muren. Selvfølgelig kan man løse det på andre måder, men det er ret enkelt at fæstne en regel hele vejen rundt, inden man begynder at bygge resten.
Har man syldpap imellem og vinddug/vindpap på ydersiden, som dækker syllen, behøver den ikke være imprægneret.
At bygge uden en syll tager meget længere tid, da hver gulvregel skal fastgøres i en muret konstruktion med præcision i sideled. Det er en fordel, hvis syllen har så stort tværsnitsareal som muligt. Tidligere valgte man altid godt træ med kvadratisk tværsnit til syller. I korrekt udførte trækonstruktioner i bygninger skal man ikke have brug for trykimprægneret træ.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.