Har en kælder som er delvist indrettet og delvist blot udgravet. I den indrettede har de pudset og malet loftet, men i den udgravede del er der et materiale, der ligner hærde papirstrimler. Antager, at det er en slags isolering, men hvad hedder det?
Og nogen som har tips til, hvordan jeg på en enkel måde får det ned? Da jeg prøvede med koben, sidder det jo virkelig stramt og vil ikke komme ned på en smidig måde.

Årsagen til, at jeg vil tage det ned, er fordi jeg synes, gulvene på overvåningen er iskolde og tænkte på at prøve at isolere med en nyere type isolering i stedet.

Billeder vedhæftes naturligvis, så I kan se.
Billede af loft med isoleringsmateriale, der ligner stivnede papirstrimler; muligvis gammeldags isolering i en udgravet kælderdel. Loft med gammeldags strimmelisolering, muligvis af stivnede papirremsor, som er godt fastgjort.

Ser jo næsten ud som en variant af Träullit.

Jeg tror som sagt, at materialet kaldes træullit. Hvis du har betonbjælkelag, så er pladerne sandsynligvis faststøbt i betonen. Det var almindeligt at bygge støbeforme af materialet.

Så ud til at være noget sådan nu, når jeg søgte på google. Tips til, hvordan jeg får det væk på en enkel måde? Det vil tage dage eller mere at bryde det ned, hvis jeg fortsætter sådan her. Samt at det er armdræber uden lige :)

Jeg sidder med det samme problem som dig og undrer mig også over dette materiale, hvad kaldes det? Isolerer cirka lige så godt som papp ser det ud til..

Som trådstartaren siger så ser det ud til at sidde fast ordentligt..
Har overvejelser omkring at lade det sidde og sætte lægter over det og isolere ind det, hvad tror I om det? Hvad jeg ved er det noget træmateriale? Skal man have plast i mellem? Risiko for skimmel?

Ser ud som træullit. Et ypperligt materiale bestående af træuld og cement. Suverænt mod fugt og skimmel, og også (u-)lyd. Anvendes f.eks. i lofter i svømmehaller.

Jeg ville have ladet det sidde. Det isolerer ikke helt så godt som glasuld, men er som sagt et excellent materiale. Man har bygget huse af dette materiale.

Oldboy sagde:
Ser ud som træullit. Et ypperligt materiale bestående af træuld og cement. Suverænt mod fugt og skimmel, og også (u-)lyd. Bruges f.eks. i lofter i svømmehaller.

Jeg ville have ladet det sidde. Det isolerer ikke helt så godt som glasuld, men er som sagt et fremragende materiale. Man har bygget huse af dette materiale.
Isolerer virkelig dårligt eller også er det for tyndt hos mig..
har et udhus med vaskerum/kedlerum og det loft er altid snefrit om vinteren og der hænger gigantiske istapper derfra..

hvis det er suverænt mod fugt og skimmel kunne jeg måske regne op med træregler direkte mod træulliten, isolere og slå gips over det?

@User81:
Ja, hvis ikke taget ovenover er tæt, og der ikke er nogen form for ventilation.
Du kan plastre under gipsen, men det plejer ikke at blive anbefalet at have to tætte lag.

Jeg kender ikke nogen Lambda-værdi, men et groft gæt er, at man måske har brug for dobbelt så tykt lag træuldit som glasuld for samme isoleringsniveau. På den anden side var de plader vel ikke tykkere end 5 cm? (Så det er lidt tyndt til nutidens isoleringskrav uanset materialet, hvis det er den eneste isolering.)

Taget er tæt, lagde nyt papptag i efteråret

Sæt reglar op, isolér, gipser og skide i plasten?

Som det er nu i følgende rækkefølge: papp, beton, träullit.

Åh sådan noget har vi i et rum i kælderen også tror jeg (meget lignende i hvert fald).. i alle andre rum ser det ud til at være en form for glasuld og så gipslofter.. men lige i fyrrummet har vi et helt andet loft. Kan det have noget med brandsikkerhed at gøre? mere holdbar isolering af en slags? da vi flyttede ind var der en olie/el-kedel og tank i det rum (i dag har vi jordvarme).. vi bruger ikke pladsen til andet end opbevaring i dag (ud over kedlen) så det gør jo ikke noget at det sidder der.. men har undret mig lidt over det og hvordan man skal gå til hende når man tager det ned..

Interessant at læse om det!
Sorry at jeg ikke kan hjælpe TS med tips.. men håber at kunne se gode tips herinde :)

MVH Sandra

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.