Men om sommeren er også selvtræk en nullstrøm, når ind- og ud-temperaturen er ens. Så man skal have mindst mekanisk udsugning i et hus i dag med indtag i dertil bestemte rum. Co2-niveauet stiger ellers markant udenfor det sunde, og så kommer fugten med sporer osv.

• Synes
Ninhow
  • Laddar…
BirgitS
Ninhow Allamo Olsson sagde:
Ved du om mekanisk ventilation af kældergulv kan skabe problemer med selvtræk? Har læst noget om, at det kan blive træk.
Egentlig ikke, men bland ikke sammen, at det kan føles trækkende (hvis det er, hvad den anden sætning betyder) med selvtræk, dvs. at luft kommer ind gennem indtagsventiler og går ud gennem udsugningsventiler uden hjælp fra nogen ventilatorer.

• Synes
Ninhow
  • Laddar…
H håbbe1961 sagde:
Men om sommeren er der også et nul-flow ved selvtræk, da ind- og udtemperaturen var den samme. Så man skal mindst have mekanisk udluftning i et hus i dag med friskluft i de dertil beregnede rum. CO2-niveauet stiger ellers virkelig langt uden for det sunde område, og så er der fugten med sporer osv.
Jeg forstår, det jeg er bange for, er at tilføje luft fra væggene og gulvet i kælderen og komme til at skabe problemer. Men hvis jeg forstår dig korrekt, skal man sørge for, at lufttilførslen bliver tilstrækkelig, med andre ord at vi ikke sender for meget luft ud. Der undrer jeg mig over, hvordan man kan gøre det på den rigtige måde, hvilke værdier man skal kigge på osv. Du nævnte RH-værdi, har læst en del om det, og der skal man sigte mod at være mellem 40 - 60 %. Men er det tilstrækkeligt?

Man kan overveje at lægge et flydende opregelsgulv på gulvplaton med ventilerede sokler. Uden ventilator. Ventilator plejer man at bruge, hvis det er rigtig svær fugt.

• Synes
Ninhow
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Man kan overveje at lægge et flydende opreguleret gulv på gulvplaton med ventilerede sokler. Uden ventilator. Ventilator plejer man kun at bruge, hvis der er rigtig svær fugt.
Hvor skal luften trækkes ud? Altså mener du, at ventilerede sokler skal håndtere både ud- og indluften?

Det er vel indeluften, der suges ned under i gulv og så ud i det fri? Så gælder det om at have god varme på, som binder mere fugt i det mindste i begyndelsen. 40-60 er over året så sommeren kan godt gå højere.

• Synes
Ninhow
  • Laddar…
Hvor bliver luften trukket ud? Altså, mener du, at ventilerede sokler skal håndtere både ud- og indtræk af luft?
Nja tanken er nok mere, at der er en åben luftvej i de ventilerede sokler, så fugten fra pladen kan fordampe ud der, uden at komme i kontakt med noget biologisk materiale. Selve gulvplatonmåtten er konstrueret, så der bliver en vis luftbevægelse, når man går på gulvet, men det tror jeg er irrelevant og mere markedsføring.

Vigtigt er det at rengøre pladen grundigt, når gulvet er fjernet. Behandl derefter med Boracol, som er en potent langtidsvirkende fungicid. Læg gulvplatonmåtten med opkant. Læg gulvreglarne og isolering løst på måtten og lad der være en afstand rundt om på ca. 10 mm. Skru det nye gulv fast i reglarne. Monter den ventilerede sokkel.

Jeg byggede en egen ventileret sokkel, da den var ret dyr.

• Synes
Ninhow
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Nja tanken er nok mere, at der findes en åben luftvej i de ventilerede sokler, så at fugt fra pladen kan fordampe ud der uden at komme i kontakt med noget biologisk materiale. Selve gulvplatonmattan er konstrueret så det bliver en vis luftbevægelse, når man går på gulvet, men det tror jeg er uvigtigt og mere markedsføring.

Vigtigt er at rengøre pladen grundigt, når gulvet er borte. Behandl derefter med Boracol som er en potent langtidsvirkende fungicid. Læg gulvplatonmattan med opbuk. Læg gulvreglar og isolering. Skruv fast det nye gulv. Monter den ventilerede sokkel.

Ulltand Ulltand sagde:
Nja tanken er nok mere, at der findes en åben luftvej i de ventilerede sokler, så at fugt fra pladen kan fordampe ud der uden at komme i kontakt med noget biologisk materiale. Selve gulvplatonmattan er konstrueret så det bliver en vis luftbevægelse, når man går på gulvet, men det tror jeg er uvigtigt og mere markedsføring.

Vigtigt er at rengøre pladen grundigt, når gulvet er borte. Behandl derefter med Boracol som er en potent langtidsvirkende fungicid. Læg gulvplatonmattan med opbuk. Læg gulvreglar og isolering løst på mattan og efterlad et mellemrum rundt om på ca 10 mm. Skruv fast det nye gulv i reglarne. Monter den ventilerede sokkel.

At lave en skal jeg nok ikke give mig i kast med, men har du tips til en? Forstår nu hvordan du mener, Boracol-tippet var fremragende, det havde vi ikke tænkt på.

At lave en skal jeg nok ikke give mig i kast med, men har du tips til en? Forstår nu, hvordan du mener, Boracol tipset var udmærket, det havde vi ikke tænkt på.
Jeg satte en almindelig brædde typ 8 cm på afstand fra væggen med hjælp af støtte fra kappede VP-rør, hvor skruen går gennem VP-røret og ind i væggen. Revnen mellem listen og væggen bør dækkes med et finmasket net, så der ikke samler sig støv der over tid og stopper til.

Tänkte typ en sån här: [link]
Nej dette er et mekanisk ventileret gulv. Det behøver du ikke, hvis der ikke er større problemer.

Gjorde du det samme med væggene? Det er der, jeg bliver splittet, det kan være, at væggene ikke behøver at ventileres heller, og at den bare er bygget forkert. Med træ regler direkte mod betonen.

Gjorde du samme med væggene? Det er der jeg bliver i tvivl, det kan være at væggene heller ikke behøver at lufte, og at den bare er bygget forkert. Med træ regler direkte mod betonen.
Har du træregler på væggene indvendigt?

Ulltand Ulltand sagde:
Har du træstænger på væggene indvendigt?
Yes, vi köpte huset nyligen.

Yes, vi köpte huset nyligen.
Gulvplaton på væggen burde fungere det med om man tænker lidt over det. Men tjek først at der findes et problem med fugt i væggreglarne så I ikke overarbejder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.