5,630 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Hvordan tilføje en regel i taget
Side 1 af 2
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Hej!
Jeg skal snart banke færdig ude i mit skur, men jeg har et par spørgsmål.
I loftet, indenfor, sidder "spærreglerne" med cc120 tror jeg. Nu vil jeg sætte "spærregler" op, så jeg får cc60. Hvordan gør jeg det på den bedste måde?
Når jeg har lykkedes med ovenstående projekt, skal jeg isolere loftet. Luftspalte er der allerede, så det behøver jeg ikke bekymre mig om. Nu skal jeg vel fastgøre plastic, putte isolering i og så sætte lægter med cc30?
Hvis det er sådan, hvad fastgør jeg loftpladerne i? I lægterne eller i spærene?
Taknemmelig for gode råd.
Jeg skal snart banke færdig ude i mit skur, men jeg har et par spørgsmål.
I loftet, indenfor, sidder "spærreglerne" med cc120 tror jeg. Nu vil jeg sætte "spærregler" op, så jeg får cc60. Hvordan gør jeg det på den bedste måde?
Når jeg har lykkedes med ovenstående projekt, skal jeg isolere loftet. Luftspalte er der allerede, så det behøver jeg ikke bekymre mig om. Nu skal jeg vel fastgøre plastic, putte isolering i og så sætte lægter med cc30?
Hvis det er sådan, hvad fastgør jeg loftpladerne i? I lægterne eller i spærene?
Taknemmelig for gode råd.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Så, plast -> isolering -> lægter -> tagplade? Er jeg på rette vej da? :wow:
Nej, isoleringen skal være ovenpå plasten. Men rækkefølgen af arbejdet er jo korrekt.
Men hvad er det for et hus, er der plastik i forvejen? Man skal ikke sætte plastik, hvis det ikke er andre steder, og helst skal den jo også gå over indervæggene. En dampbremse i form af en væv eller lignende er nok bedre.
Men hvad er det for et hus, er der plastik i forvejen? Man skal ikke sætte plastik, hvis det ikke er andre steder, og helst skal den jo også gå over indervæggene. En dampbremse i form af en væv eller lignende er nok bedre.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Det er et lager, nyt, med ^ tag. Udefra og ind ser det sådan ud:
Væggene: Vægpanel -> en hvid væv -> regler. Her har jeg sat isolering -> plast -> OSBplade
I taget er der en slags plade (tynd) og spær. Her havde jeg tænkt at fæstne plasten på "spærreglerne", så skubbe isolering ned og derefter opsætte lægterne og så fæstne tagplade på lægterne.
Plasten troede jeg var nødvendig. Håber jeg ikke behøver at fjerne den, der allerede sidder indenfor vægpladerne.
Væggene: Vægpanel -> en hvid væv -> regler. Her har jeg sat isolering -> plast -> OSBplade
I taget er der en slags plade (tynd) og spær. Her havde jeg tænkt at fæstne plasten på "spærreglerne", så skubbe isolering ned og derefter opsætte lægterne og så fæstne tagplade på lægterne.
Plasten troede jeg var nødvendig. Håber jeg ikke behøver at fjerne den, der allerede sidder indenfor vægpladerne.
Skal du have opvarmet i skuret? I så fald er det passende med plastik. Da bør du have mindst 20 cm overlap overalt, også mellem væg og loft, og tape alle samlinger ordentligt med aldersbestandig tape. Men det havde du måske styr på allerede.
Ellers har du jo ret, plasten på reglarne, så lægter, så isoleringen ovenpå plast og lægter (kun plast, der er fastgjort med hæfteklammer, kan ikke holde isoleringen), og så loftsgips eller hvad man nu vil have under det.
Ellers har du jo ret, plasten på reglarne, så lægter, så isoleringen ovenpå plast og lægter (kun plast, der er fastgjort med hæfteklammer, kan ikke holde isoleringen), og så loftsgips eller hvad man nu vil have under det.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Jo, jeg tænker have et par elementer ude i skuret for at holde det hyggeligt i de koldeste måneder.. vil jo kunne opbevare farver osv. 
Tejpat har jeg ikke... bliver at skrue skiverne af, som sidder allerede. Grrrr.
Så antager jeg, at jeg må bore op for ventilation. På to steder eller et... to gætter jeg i min amatøragtige uvidenhed.
Tejpat har jeg ikke... bliver at skrue skiverne af, som sidder allerede. Grrrr.
Så antager jeg, at jeg må bore op for ventilation. På to steder eller et... to gætter jeg i min amatøragtige uvidenhed.
Står det fritstående?
Tror ikke at hele lageret rådner væk bare fordi du ikke har tapet samlingerne heller, faktisk. Lidt ventilation er ikke dumt, men tænk på at et lille rum måske ikke behøver så meget, det ville jo være synd at lufte den gode varme, du har betalt for, ud unødvendigt.
Tror ikke at hele lageret rådner væk bare fordi du ikke har tapet samlingerne heller, faktisk. Lidt ventilation er ikke dumt, men tænk på at et lille rum måske ikke behøver så meget, det ville jo være synd at lufte den gode varme, du har betalt for, ud unødvendigt.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Fritstående. OK, taper på de resterende dele og overvejer resten.cheetah1 sagde:
En tanke: Skal jeg plaste og isolere helt op i kippen - eller? Antager det men er usikker.
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Hanebånd er den nedre horisontale del af tagspæret. Ved kirketag uden frilagte hanebånd plejer man at anvende en mønebjælke.
Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er passende at gøre, når man har kirketag. Selvfølgelig skal du have plast og isolering helt op, men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er passende med luftspalte osv...
Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er passende at gøre, når man har kirketag. Selvfølgelig skal du have plast og isolering helt op, men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er passende med luftspalte osv...
Hvis du går lidt glip af plasten, så er det nok ikke hele verden, i et hus tilføres der jo en masse fugt fra vores liv og levned, i et skur har du jo ikke det problem på samme måde, hvis du har låg på malerbøtterne vil det sige 
Medlem
· Södermanland
· 206 indlæg
Jo, men der er jo horisontale bjælker, kom jeg i tanke om. Spærkonstruktionerne ser ud som trekanter. Jeg vil delvist sætte loftsplader op på disse bjælker for at fastgøre armaturer i. Behøver jeg lægter bagved der også?cheetah1 sagde:Hanebjælker er den nedre horisontale del af spærkonstruktionen. Ved bjælkespær uden frilagte hanebjælker plejer man at bruge en mønstrebalk.
Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er bedst at gøre, når man har bjælkespær. Selvfølgelig skal du have plastik og isolering hele vejen op, men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er passende med luftspalte osv...