21,012 læst ·
16 svar
21k læst
16 svar
hvordan gør man med tretex og gips?
Side 1 af 2
Renoveringsprojektet nærmer sig, og vi overvejer nu, hvordan vi skal gøre med væggene. Huset fra begyndelsen af 50'erne er udstyret med tretex (sådan noget porøst materiale) på indervæggene. Nu, når køkkenet totalrenoveres, bliver alt nyt, og vi undrer os over, om man skal sætte gipsen på den eksisterende væg, eller om man skal fjerne tretexen og derefter på med gips? Undrer også om det er nok at sætte den tyndeste gipsplade på, 6mm, eller er det for tyndt, og da med eller uden tretex under???
Vi har et hus fra 30'erne, der er bygget af stående planker med tretexplader på. Nu er vi kommet halvvejs med køkkenet og har revet al tretex ned (faktisk ikke så besværligt - men det støver!) og sat 13 mm gips op. Vi overvejede aldrig rigtigt, om tretexen skulle blive. Havde hørt, at den brænder meget godt... Men det måske ikke gør så meget, hvis den sidder under gips
På den anden side er renoveringsgipsen nok ikke lige så brandbestandig som normalgips, eftersom den er tyndere. (Vi benyttede lejligheden til at fræse for ny el også, når vi nu havde revet det hele ned, men det kan man vel måske gøre, mens tretexen stadig er på.)
Så hvis I overvejer at lade tretexen blive - måske skulle I tjekke, hvordan det er brandsikringsmæssigt, hvis den ligger under gips.
Du undrer også, om 6 mm er for tyndt. Er underlaget plant og holdbart - dvs. ikke regnet, så er det vel ok med 6 mm fra et "holdbarhedssynspunkt". Skulle det dog være regnet under, så skal der tykkere gips til - kan ikke fæstne noget med vægt i 6 mm gips.
Bare nogle tanker fra en, der er nybegynder, når det gælder husrenovering, men nok skal blive meget dygtig til det efterhånden.
Så hvis I overvejer at lade tretexen blive - måske skulle I tjekke, hvordan det er brandsikringsmæssigt, hvis den ligger under gips.
Du undrer også, om 6 mm er for tyndt. Er underlaget plant og holdbart - dvs. ikke regnet, så er det vel ok med 6 mm fra et "holdbarhedssynspunkt". Skulle det dog være regnet under, så skal der tykkere gips til - kan ikke fæstne noget med vægt i 6 mm gips.
Bare nogle tanker fra en, der er nybegynder, når det gælder husrenovering, men nok skal blive meget dygtig til det efterhånden.
Brand synspunkt brænder nok tretex godt i åben, men pakket mod plank er det nok ikke farligere end alle andre ting vi fylder husene med i dag. Selv kan jeg godt lide tretex, men det er måske ikke noget at have i et køkken. At tænke på er, at det faktisk giver en meget varmere væg end hvis der er gips direkte på plankerne. Vil man nu have gips som yderste lag, så duer nok 6mm udmærket.
Jeg mente ikke, at vi trak el i gipsen, vi fræsede spor i planker, hvor elektrikeren trak rørene, og så satte vi gipsen udenpå og borede kun huller i gipsen til dåserne.Björkis sagde:
Ham, der skulle hjælpe os med at sætte de første skabe op, ville først have, at vi skulle lave et skelet til væggen for at udjævne ujævnheder, men da vi havde revet tretexen ned, var væggene så lige, at det gik uden skelet. På nogle steder var de centimeter, som skelleterne stjal, ret vigtige. Dog er det meget lettere at trække el i skeletværk, for det var ikke helt let at fræse ud (vi brugte motorsav og stemmejern).
Har et 40'er hus med tretex på væggene, og da vi byggede køkken, lod vi tretexen blive, reglade op for at efterisolere udenpå og satte så gips på det. Havde vi ikke efterisoleret, ville tretexen nok stadig have været der, ser ingen egentlig grund til at fjerne den, hvis den er jævn og fin faktisk.
Jeg har også skåret med motorsav og stemmejern, det var et pokkers arbejde. I de senere rum, jeg har renoveret, har jeg brugt overfræser i stedet for at fræse ind elrørene, det går ekstremt hurtigt og enkelt, det er et tip til jer, der har stående planke-vægge. Tag ikke det fineste (dyreste) fræsejern, du har bare, det er let at ramme ind i en søm osv.
Jeg har fjernet min tretex og erstattet det med 13mm gips, syntes at det gav et bedre resultat end at sætte 6 mm, for så slipper man jo for at fikse og trikse ved vinduesfoder, dørfoder osv.
Jeg har fjernet min tretex og erstattet det med 13mm gips, syntes at det gav et bedre resultat end at sætte 6 mm, for så slipper man jo for at fikse og trikse ved vinduesfoder, dørfoder osv.
Har sat ind tretex i stedet for gips på grund af primært to grunde. Meget bedre lydniveau indendørs. Med gips runger det og lyden bliver hård. Med tretex bliver det dæmpet og behageligt. Har så skæve vægge, at jeg havde været nødt til at udjævne plankevægge med regler for at sætte gips op, og da ville rummets proportioner forsvinde, dørkarme blive skåret osv. (det ville simpelthen have set for dj--ligt ud).
Alle, der har været der, reagerer straks på, at lyden er meget mere behagelig.
Så er der brandrisikoen, som alle plager om, men tretexen tror jeg hverken har gjort til eller fra på dette, da alt i hele huset er meget brandbart alligevel.
Helt tilfreds er jeg i hvert fald.
Alle, der har været der, reagerer straks på, at lyden er meget mere behagelig.
Så er der brandrisikoen, som alle plager om, men tretexen tror jeg hverken har gjort til eller fra på dette, da alt i hele huset er meget brandbart alligevel.
Helt tilfreds er jeg i hvert fald.
Vi har ladet vores tretex blive siddende undtagen på de vægge, hvor vi supplerede med eldosor.
Vi bruger rep-gips på de vægge, hvor tretexen sidder, og det fungerer godt.
//Håkan
Vi bruger rep-gips på de vægge, hvor tretexen sidder, og det fungerer godt.
//Håkan
Vi købte vores tretex hos AKB(stockholm) nu kaldet Optimera.
Husejer
· Västernorrland
· 2 532 indlæg
Er lige i gang med at renovere tv-stuen. Der er nu Tretex, som jeg beholder og skruer renoveringsgips udenpå. Men behøver man også lime gipsen, eller er det nok bare at skrue????
/Mattias
/Mattias