10,322 læst ·
16 svar
10k læst
16 svar
Hvordan får du syllen til indervæggen vinkelret?
Side 1 af 2
Jeg skal begynde indvendigt i hytten og sætte den første indvendige væg. Har fået instruktioner om at måle diagonalen for syllen mod den tilstødende væg for at få den vinkelret. Kan nogen uddybe dette?
Fra hvilke punkter på syllen skal jeg måle og til hvilket punkt på hvilken væg? Tips for at det skal blive så nøjagtigt som muligt værdsættes.
Hytten har 4 bærende ydervægge, og den første indvendige væg går lige ud fra ca. midten på langsiden.
Fra hvilke punkter på syllen skal jeg måle og til hvilket punkt på hvilken væg? Tips for at det skal blive så nøjagtigt som muligt værdsættes.
Hytten har 4 bærende ydervægge, og den første indvendige væg går lige ud fra ca. midten på langsiden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Glem diagonalerne!garet sagde:Jeg skal begynde indvendigt i hytten og sætte den første indervæg. Har fået instruktioner om at måle diagonalen for bundremmen mod den tilstødende væg for at få den vinkelret. Kan nogen uddybe dette?
Fra hvilke punkter på bundremmen skal jeg måle, og til hvilket punkt på hvilken væg? Tips til at få det så præcist som muligt værdsættes.
Hytten har 4 bærende ydervægge, og den første indervæg går lige ud fra ca. midten på langsiden.
Det er ikke SÅ vigtigt med det vinkelrette. Måske står ydervæggene ikke helt vinkelret, så hvad skal du så gøre?
Mål i stedet den nye indervæg ud, så den er parallel med nærmeste ydervæg.
Det er nemt.
Hvis den nye væg er 2500 mm fra ydervæggen, skal den være 2500 mm fra samme ydervæg i den anden ende også.
Det klarer du nemt med tommestok eller målebånd.
Nemt!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg mener, at hvis man kun sætter væggen parallelt med en ydervæg, kan den anden ydervæg være mere eller mindre skæv/ikke vinkelret. Man kan da halvere fejlen, så indervæggen ender midt imellem de to ydervægge.
Undtagelsen er vel, hvis man skal montere køkkenskabe på den nye indervæg. Den kan da være praktisk at have vinkelret mod ydervæggen. Beregnes da med Pythagoras.
Undtagelsen er vel, hvis man skal montere køkkenskabe på den nye indervæg. Den kan da være praktisk at have vinkelret mod ydervæggen. Beregnes da med Pythagoras.
Nåja, ingen svar som rigtig hjalp mig, så jeg kløede på og gjorde sådan her: Jeg savede syllestokken til i den rigtige længde. Gik hen til enden af huset og lagde den mod væggen. Markerede i gulvet, hvor syllestokken begyndte og sluttede, og i samme afstand fra væggen, så jeg fik to kryds i gulvet. Slog en søm i hver af krydsene.
Nu gik jeg tilbage med syllestokken, hvor den skulle sidde. Lagde den på plads, som jeg syntes blev rigtig. Fastgjorde den lidt løst. Målte diagonalt fra den ene ende og hen til en af sømmene, jeg satte ved endevæggen. Målte derefter den anden diagonal. Tog syllestokken af og justerede lidt, indtil jeg blev tilfreds. Slog den på plads!
Nu gik jeg tilbage med syllestokken, hvor den skulle sidde. Lagde den på plads, som jeg syntes blev rigtig. Fastgjorde den lidt løst. Målte diagonalt fra den ene ende og hen til en af sømmene, jeg satte ved endevæggen. Målte derefter den anden diagonal. Tog syllestokken af og justerede lidt, indtil jeg blev tilfreds. Slog den på plads!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg kan godt lide at citere Ingemar Stenmark: Det er ingen ide at forklare for en som int forstårgaret sagde:Nåja, inga svar som riktigt hjalp mig så jeg klurade og gjorde såhär: Jeg sagde til syllen i rigtig længde. Knallade bort til kortsiden af huset och lagde den mot væggen. Markerede i gulvet hvor syllen begyndte og sluttede, og på samme afstand från væggen så jeg fik to kryds i gulvet. Slog en spiger i hver av krydserne.
Nu knallade jeg tilbage med syllen der den skal sidde. Lagde den på plads som jeg syntes blev rigtig. Fæstede den lidt løst. Målte diagonalt fra en ende og der borte til en av spigerne jeg satte ved kortvæggen. Målte så den anden diagonal. Tog løs syllen og justerede lidt indtil jeg blev tilfreds. Slog dit fanskapet!
3-4-5 vinklen funker jo altid ellers...
Det der er en god beskrivelse af, hvordan man skal gøre! Præcis det jeg søgte! Skal dobbeltjekke, når jeg kommer op til sommerhuset, om jeg har ramt rigtigt, nu hvor syllen sidder.lorens sagde:
Og naturligvis virker det lige så godt med hvilken som helst multipel af 3-4-5. 1,2m, 1,6m og 2m plejer at være en ganske god løsning, hvis man arbejder med ting indendørs og har en tometers meterstok.
Så kan der jo findes situationer, hvor det er bedre at tilpasse sig allerede eksisterende, skæve vægge også. Eller at justere.
Matematisk kuriosa:
En trekant hvor siderne har længder, der forholder sig som 3-4-5, kaldes for Egyptisk Trekant. Lange tabelværker med sådanne tal er fundet i Egypten.
Jeg lyttede engang til et foredrag om matematikhistorie, hvor professoren stod og fremsatte en masse teorier om, hvad disse lister kan have haft af funktion. Religion, astronomi osv. Jeg med min håndværkerbaggrund havde en mere tør teori. Skal man bygge store pyramider, så er det godt at have styr på sine vinkler...
Så kan der jo findes situationer, hvor det er bedre at tilpasse sig allerede eksisterende, skæve vægge også. Eller at justere.
Matematisk kuriosa:
En trekant hvor siderne har længder, der forholder sig som 3-4-5, kaldes for Egyptisk Trekant. Lange tabelværker med sådanne tal er fundet i Egypten.
Jeg lyttede engang til et foredrag om matematikhistorie, hvor professoren stod og fremsatte en masse teorier om, hvad disse lister kan have haft af funktion. Religion, astronomi osv. Jeg med min håndværkerbaggrund havde en mere tør teori. Skal man bygge store pyramider, så er det godt at have styr på sine vinkler...
Senest redigeret: