Føler mig lidt usikker på, hvor dette egentlig passer ind, men men....

Vi har et firma, der er ved at installere en FTX løsning i vores suterræn-hus fra 60'erne med lidt for høje radonværdier.

Det ser ud til, at de bliver færdige nu på fredag, og så mangler der lidt indbygning af ventilationsrør for mig. Jeg skal gøre følgende:

1. Bygge ind et 9 meter langt 100mm rør, der sidder i hjørnet mellem væg og loft (en horisontal tromle)

2. Bygge ind et 4 meter langt 200mm rør, der sidder i hjørnet mellem væg og loft (en horisontal tromle)

3. Bygge ind 2 * 200mm rør, der sidder i et hjørne i et rum og går fra gulv til loft (en vertikal tromle).

Nu til mit spørgsmål.... Hvordan bygger man nemmest en tromle, og hvilke materialer bruger man? Den ene tromle vil være under jordniveau i et suterrænplan, hvilket gør, at man måske skal tænke over, hvilket materiale man skal bruge.

Forklar venligst trinvis

Tak på forhånd.

Brug regel 45x45 (ca), som du skruer langs røret på væg og loft. Prøv at få reglen så tæt bag røret som muligt, for at undgå at tromlen bliver unødvendig stor.

Skær strimler af spån eller gips i den størrelse (120-130mm), som du ser de skal være for at komme i vinkel med loft og væg. Skær en regel til og skru langs den ene kant af spånet/gipsen, og skru derefter den anden pladestrimmel sammen med den første, så de to strimler danner en vinkel og er skruet sammen. Løft derefter pladevinklen op og skru den fast i loft/vægregel. Og så én til og én til...

Spartel og væv/tapetser derefter kassen, så du skjuler den, =mit tip.

Vær omhyggelig med at måle og sikre, at reglen inde i vinklen ikke bliver for stor, så den rammer røret, det er tilstrækkeligt med en 30x30mm.

ovenstående virker, men her kommer et tip til...
Brug plåthörn 50'5 for at reducere mere på tromlen... Fastgør disse i loft og på væg.

Hæng først plade fra loftet og ned... Fastgør derefter en plåt vinkel i denne, og så kører du underkanten..
AAnvend gerne dobbeltgips for lydens skyld...

mr Z sagde:
ovenstående fungerer, men her kommer et tip til...
Brug pladehjørner 50'5 for at reducere mere på trommen... Fastgør dem i loft og på væg.

Hæng først pladen op fra loftet og ned... Fastgør derefter en pladevinkel i denne, og så tager du underkanten..
Brug gerne dobbeltgips for lydens skyld...
Går også naturligvis, med vis bekymring for resonanslyd ::)

Tak for dit gode svar.

Resonanslyd? Mener du, at lyden fra ventilationen kunne trænge igennem?

Jeg følger ikke helt med :o

Når man bruger plade/vinkler som fastgørelse, som i dette tilfælde i en tromme, er det ikke usædvanligt, at der opstår resonanslyde, da pladerne her ikke ligger stramt mod fastgørelsen hele vejen. Det er derfor også vigtigt, at selve røret er fastgjort for sig selv og ikke ligger mod tromlen. Hvad du kan gøre for at bruge pladevinkler, bliver måske nemmere, er at lægge isolering rundt om røret nogle steder i tromlen, da stopper risikoen for resonanslyd. Det er jo trods alt en tromme, du skal bygge, og sådan en plejer at transportere lyd eller vibrationer.

Tak for svaret. Et sted er væggen under jord, og der mistænker jeg, at jeg skal bruge plåtreglar.

Ingen isolering overhovedet på spirorøret?

synpunkter sagde:
Ingen isolering alls på spirorøret?
nå, og hvorfor ikke det så?? Mine ligger indlejrede i isolering på loftet til udsugningen.

Det var et spørgsmål. Ingen stillingtagen

saturnus2 sagde:
Når man bruger plade/vinkler som fastgørelse, som i dette tilfælde i en tromme, så er det ikke ualmindeligt, at der opstår resonanslyde, fordi pladerne her ikke ligger tæt mod fastgørelsen hele vejen. Det er derfor også vigtigt, at selve røret er fastgjort for sig, og ikke ligger mod trommen. Hvad du kan gøre for at bruge pladevinkler, bliver måske lettere, er at lægge isolering omkring røret nogle steder i trommen, så forsvinder risikoen for resonanslyden. Det er jo trods alt en tromme, du skal bygge, og sådan en plejer at transportere lyd eller vibrationer.
Du må undskylde mig, men pladernes fastgørelse og resonansen er vel to helt forskellige ting... I min verden opstår resonans ved en given frekvens i et mere eller mindre lukket system. Jo, en dårlig fastgørelse er en dårlig fastgørelse, og plade eller træ spiller ingen rolle i dette tilfælde...

Og angående isoleringen så er det klogt at bruge den i alle former for trommer/slidser for at mindske netop resonansen.. Så er det vigtigste af alt flere pladelag, standard plejer at være 2 lag netop for lyd og brand...

mats_o sagde:
Det var et spørgsmål. Ingen stillingtagen
Undskyld, jeg tænkte lidt over det først.

Med mit lille indlæg, et spørgsmål, mente jeg at isolering på ventilationsrørene er vigtigere end om man bygger med træ/plade/gips osv.

Kan det være en idé at beklæde tromlen indvendigt med en form for lyddæmpningsmåtte eller lignende??

brevik sagde:
Kan det være en idé at beklæde tromlen indvendigt med en form for lyddæmpningsmåtte eller lignende?
Jeg tror, den kan være for stum, almindelig isolering er tilstrækkelig, men pak den ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.