4,118 læst ·
16 svar
4k læst
16 svar
Hvordan bygge lille terrasse på eksisterende pladtag
Tanken er at bygge en lille, lille terrasse på det eksisterende bliktag på den enklest mulige måde. Vinduet på billedet skal rives ned, og der skal sættes en altandør + vindue i ved siden af i dimensionen 13x13, altandøren bliver 8x22.
Kan man bruge kileformede trykimprægnerede regler, f.eks. 45x145, som man derefter høvler kanterne på undersiden for at passe i blikets dale?
Terrassen skal kun være på midterdelen af taget på billedet, altså ikke i gavlens fulde bredde, så der bliver ikke en kæmpe vægt at tale om.
Eller er den eneste mulighed at rive blik + lægter på hele det fremspringende tag ned og lægge papptak, nyt blikarbejde osv.?
Som sædvanlig meget taknemmelig for forslag...
Kan man bruge kileformede trykimprægnerede regler, f.eks. 45x145, som man derefter høvler kanterne på undersiden for at passe i blikets dale?
Terrassen skal kun være på midterdelen af taget på billedet, altså ikke i gavlens fulde bredde, så der bliver ikke en kæmpe vægt at tale om.
Eller er den eneste mulighed at rive blik + lægter på hele det fremspringende tag ned og lægge papptak, nyt blikarbejde osv.?
Som sædvanlig meget taknemmelig for forslag...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Inden du går i gang med for meget arbejde, synes jeg, at du skal tjekke, om taget kan bære den ekstra belastning, der opstår. Jeg mener ikke, at du skal lave en fuldstændig styrkeberegning, men find ud af tagbjælkernes dimensioner, længde og c/c afstand.
At figur-save trykkede regler, så de passer i tagdalene, kan fungere, hvis dalene ikke samtidig skal håndtere nogen væsentlig vandafledning. I det mindste kan du teste konceptet på den måde. Derefter kan man komplicere det så meget, som man vil.
At figur-save trykkede regler, så de passer i tagdalene, kan fungere, hvis dalene ikke samtidig skal håndtere nogen væsentlig vandafledning. I det mindste kan du teste konceptet på den måde. Derefter kan man komplicere det så meget, som man vil.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Herlig idé! Det nemmeste er vel skråsavede reglar, der ligger over tagreglar, som findes. Bedst hvis de skråsavede har egen bæreevne, så de kan hvile på hammarbandet og ved husfacaden. Trallen kan jo være åben for at reducere vægten, og så er det vel godt at sætte strenge begrænsninger på, hvor meget I må laste på dækket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterkrukker af granit.
Jeg kan ikke komme til at inspicere de underliggende reglar på nogen måde, så jeg kender ikke dimensionerne.T Thomas_Blekinge sagde:Herlig idé! Det nemmeste er vel skråskårne reglar som ligger over de eksisterende tagreglar. Det er bedst, hvis de skråskårne har egen bæreevne, så de kan hvile på remmen og ved husfacaden. Træværket kan være glest for at reducere vægten, og så er det vel godt at indføre hårde begrænsninger på, hvor meget I må belaste dækket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterkrukker af granit.
Hvordan mener du med "Bedst om de skråskårne har egen bæreevne, så at de kan hvile på remmen og ved husfacaden"?
Næste problem hvordan ved jeg, hvor tagreglerne er?T Thomas_Blekinge sagde:Herlig idé! Det nemmeste er vel skråt-savet regler, der ligger over tagregler, som findes. Bedst hvis de skråt-savet har egen bæreevne, så de kan hvile på hammarbandet og ved husfacaden. Trallen kan jo være spredt for at reducere vægten og derefter er det vel godt at sætte hårde begrænsninger på, hvor meget I må laste på dækket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterkrukker af granit.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Regn med, at en altan eller en terrasse skal kunne bære dobbelt last sammenlignet med et tag. Kan du ikke vurdere tagbjælkerne bæreevne, fraråder jeg projektet.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Nogle gange kigger bjælkerne ud bag tagrenden, og man kan se deres placering og dimension.
Nu har jeg kigget på tagskægget osv.
Tagreglarne er 45x145mm cc60. Spændvidden ca 110cm.
Kan man være sikker på, at Strølækterne under pladen er sømmet i tagreglarne, så jeg lægger nye trykte reglar i pladens dale virkelig på disse?
Eller hvordan ville I have konstrueret det hele med ovenstående fakta.
Tagreglarne er 45x145mm cc60. Spændvidden ca 110cm.
Kan man være sikker på, at Strølækterne under pladen er sømmet i tagreglarne, så jeg lægger nye trykte reglar i pladens dale virkelig på disse?
Eller hvordan ville I have konstrueret det hele med ovenstående fakta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville ikke gøre nogle antagelser om strølægternes placering. Hvis du bruger kileformede regler, som du lægger i plåtdalerne (ret hen over hver tagregel), vil de hvile på bærebrædderne. Det skal de kunne tåle, synes jeg. Med så kort spændvidde som 110 cm tåler tagreglerne den øgede last.
Ok, men hvor vigtigt er det, at reglerne havner direkte over tagreglerne?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ganske vigtigt. Ellers bliver det bärläkten som bærer det hele.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, men de bliver jo fugtpropper og ikke så holdbare i længden.