Hej

Eftersom vi skal have spots i hele første plan og at jeg skal gøre det, vil jeg gerne spørge:

Når jeg borer med hulsav til spotten og rammer en lægte og fortsætter med at bore hullet for at have spotten der.
-Er dette normalt
-Vil dette få loftet til at svigte?
-Skal spotten altid være uden for lægten i hulrummet?

Jeg kan nemlig ikke finde nogen guide på, hvordan man gør for spots.

Jeg har vedlagt et billede af, hvad jeg mener.

Rød farve er lægte
Hvid farve er spær

Kigger man på række 3 oppefra, havner alle spots i midten af en lægte
Spotsene klarer sig med 3 mm, når man har sat gipsen op.

• Diagram af hulboring til spottet installation, viser gles (rød) og tagkonstruktion (hvid) med placering af spottet i midten af gles.
Jeg ville sige uden at være 100% sikker, at du skal forholde dig til hullerne og ikke bore i glesen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
X xLnT sagde:
Jeg vil sige uden at være 100% sikker, at du bør forholde dig til hulrummene og ikke bore i glesen.
Enig 100%!

M MackanM sagde:
Kigger man på række 3 oppefra, så havner alle spots i midten af en gles
spots kan klare sig med 3 mm, når man har sat gipsen op.
Men er dette kun et rum, stuen?
Glespanelet sætter man vel med c-c 300 mm. Og spær/gulvbjælker med c-c 1200/600 mm.
Så svarer skitsen til et rum på ca. 10 x 6 m, 60 kvadratmeter.
Og antallet af spotlights er 110 stk.
Er det kun en teoretisk overvejelse, eller findes der nogen virkelighedstilknytning?

Men som sagt, bor/sav ikke i stykker glespanelet!

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Hej

Det er en dårlig skitse af hele huset.
Stuen inkl. køkken og spiseplads er

b4.6xL12.6 m

Hvilket er mere rigtigt
1. Aflaste glespanel og sætte spotlights
2. Cc300 og der hvor spotlights skal være lægger man gles ved siden af. Gipsen vil dog hænge i luften der, hvor de møder hinanden
3. Flyt spotlights til tomrummet

Hvordan gør man det rigtigt? Eller hvordan gør tømreren?

bruger du gips i loftet så er det tilstrækkeligt med c/c 400 med 1200mm plader og 450c/c på 900 mm plader

Sæt en ekstra gles på siden, hvor spotsene skal være, så kræsent er det ikke.

Jeg satte fuldt, 3 rækker gles tættest på ydervæggen, så jeg havde noget at skrue gardinskinnerne i.

Kommer bruge 1200 for at mindske samlinger.

Hvis jeg sætter listerne på hver side af spotten MEN! Gipspladerne mødes i midten mellem listerne, hvor spotten er. Vil det ikke revne eller få forskellige højdeforskelle på grund af bevægelse fra anden etage?
Dette vil være en nybygning, så jeg håber at kunne vise jer resultatet senere.

400 cc vil svaje med tiden siger de ?

A
Men hvor store er hullerne? Er de typ 28-30, gør det jo næppe nogen forskel, om man borer i glesen, bortset fra at det er ulækkert at beskæftige sig med.

83 mm er hullet

T tergo sagde:
anvender du gips i loftet så er det nok med c/c 400 med 1200mm plader og 450c/c på 900 mm plader
Dette er forkert. c/c 400mm max er det, der gælder, så ved 900mm gips er det c/c 300mm, der er sædvanligt.

M MackanM sagde:
Kommer använda 1200 för att minska skarvar.

Om jag sätter glesen på varje sida av spotten MEN! Gipsskivorna möts i mitten mellan glasskivorna där sporten är. Kommer det ikke spricka eller få olika höjdskillnader pga rörelse fra andre våningen? Dette vil være et nybyggeri så håber jeg kan vise jer resultatet senere
Jeg har lige lavet dette i vores hobbyrum/vårt nye soveværelse. Ved ikke hvordan en tømrer ville gøre, men jeg lagde en gles på hver side af spotten ovenpå begge glesen på siderne af hvor jeg ville have spotten og så skar jeg den lille bit af hvor spotten skulle være.

På et sted kunne jeg ikke gøre sådan men da vores spotter kun byggede som gips og en halv gles så tog jeg og lagde en bid gles ovenpå den som var i vejen og fastgjorde den ordentligt på begge sider siden skar jeg en bit af der hvor spotten var så holdt den ovenfor glesen så den ikke svigtede.

• Diagram over konstruktion til installation af spotlys med gleserammer i et rum. Rød og gul markering viser placering og struktur.
Det lyder alligevel godt! Hvilken størrelse brugte du til pladerne og gles cc

N Nicke-85 sagde:
Jeg har netop gjort dette i vores gillestue/værelse. Jeg ved ikke, hvordan en tømrer ville gøre det, men jeg lagde en gles på hver side af spotten ovenpå begge gleserne på siderne, hvor jeg ville have spotten og derefter kappede jeg det lille stykke af, hvor spotten skulle være.

Et sted kunne jeg ikke gøre sådan, men da vores spots kun byggede som gips og en halv gles, tog jeg og lagde et stykke gles ovenpå den, der var i vejen, og fastgjorde den ordentligt på begge sider, så kappede jeg et stykke af, hvor spotten endte, så holdt den ovenover glesen, så den ikke svigtede.

M MackanM sagde:
Det lyder alligevel godt! Hvilken størrelse på pladerne og gles cc brugte du?
Jeg brugte kortplank med målene 600x1200mm og fasede sider.
glesen brugte jeg cc300

Du skal vel have potter til spotsene, så placerer du dem først på det rigtige sted. For øvrigt anbefaler jeg ikke at have spots overalt i lige mønstre, det giver alt for meget kontorfølelse. Jeg satte spots 2 og 2 lidt foran væggene rundt omkring rummene. Så bliver væggene belyst, hvilket giver mest lysfølelse. Spots midt i rummene lyser måske bare på gulvene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.