Hej,
jeg har ting, der tilsammen vejer 40 kg, som skal placeres på 2 hylder Elfa sparringhylde skruet i letbetonvæg med Essve 8x50mm letbetonplug (universalplug?) og jeg har 6x70mm skruer til dem.
Hylderne er 25 x 120 cm.
Hvor mange plug skal jeg egentlig bruge? I en betonvæg havde jeg måske ikke behøvet at bruge alle skruehuller i sparringlisterne, men det er måske godt med lidt margin?
mvh
Adam
jeg har ting, der tilsammen vejer 40 kg, som skal placeres på 2 hylder Elfa sparringhylde skruet i letbetonvæg med Essve 8x50mm letbetonplug (universalplug?) og jeg har 6x70mm skruer til dem.
Hylderne er 25 x 120 cm.
Hvor mange plug skal jeg egentlig bruge? I en betonvæg havde jeg måske ikke behøvet at bruge alle skruehuller i sparringlisterne, men det er måske godt med lidt margin?
mvh
Adam
Hvor mange skinner bruger du, og hvor lange er de?
I Elfas brochure står der beregnet belastning og vægte:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
I Elfas brochure står der beregnet belastning og vægte:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
Listerne er 60cm så de har 3 huller hver, ifølge Elfas anvisning gælder 30kg per skrue (lyder meget) så det ville være 180kg maxbelastning i så fald.
Svært med længere skrue da større skrue har større hoveder og så passer de ikke i skinnens forsænkning længere.
Skruen jeg har er 70 mm over det hele, det er længere end Elfas katalogskrue. Tak for tipset om katalogen!
Svært med længere skrue da større skrue har større hoveder og så passer de ikke i skinnens forsænkning længere.
Skruen jeg har er 70 mm over det hele, det er længere end Elfas katalogskrue. Tak for tipset om katalogen!
Konsollerne klarer ofte mere, end man tror, belastningen fordeles over en større flade, samt jo længere konsol, desto bedre holdbarhed og højere last. Satte et antal hylder op med konsoller i et kontorforråd, hvor både jeg og andre var lidt usikre på, om det ville holde. 3-4 år senere, da hylderne var fyldt med tunge tegningsmapper og diverse faktabøger, måtte de skifte hyldeplanerne, da de var begyndt at bøje, men konsollerne sad stadig som klippen.
Når vi satte IKEAs tilsvarende op (Algot), lavede vi en hurtig beregning på drejningsmoment og fandt ud af, at vores væg ville holde >1000 kg (3 meters garderobe). Skruen øverst er vigtigere end skruen nederst. Det svære er ikke vægten nedad (30 kg) men drejningsmomentet, der forsøger at trække konsollen ud.
Så har vi jo statik vs dynamik. At kaste en tung bog på hyldeplanet sammenlignet med forsigtigt at stille den, gør en ret stor forskel. Men sæt du alle 9 skruer i, hvis det er muligt, og bekymre dig ikke, den holder til meget mere, end du tror.
Så har vi jo statik vs dynamik. At kaste en tung bog på hyldeplanet sammenlignet med forsigtigt at stille den, gør en ret stor forskel. Men sæt du alle 9 skruer i, hvis det er muligt, og bekymre dig ikke, den holder til meget mere, end du tror.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bedste plug til letbeton
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Pudset vægge eller letbeton? Hvilken plug + skrue
Styrke gasbeton over dør
Er fischer gb8 en god plug til letbeton loft?
Montera fönster i lättbetong med fasadplugg och karmhylsa?
Fönster & Dörrar