Hej allesammen

Har et lille hovedbrud... en tilbygning på mit hus står på pæle ca. 40 cm lavere end hovedbygningen ifølge billedet.
Nu vil jeg hæve gulvet ca. 40 cm, så det bliver i samme højde.
Hvordan går man lettest til værks. har jo ingen lyst til at lave et nyt fundament :-/

• To huse tegnet, det ene kaldet "tillbyggnad" står på pæle, 40 cm lavere end hovedbygningen.
Afhænger af størrelse og materiale.

Hvis du har træ - Nyt træbjælkelag på små klodser for at komme op i den rette højde, gulvspånplade og færdigt gulv, er en mulighed.

Hvis du har beton - Leca med makadam imellem og ny støbning er en anden mulighed.

MENER DU AT MAN LÆGGER DET OVENPÅ DET EKSISTERENDE GULV?

HVORDAN MENER DU MED LECABLOKKENE? FJERNE DET GAMLE FUNDAMENT OG LAVE EN VENTILERET GULVKONSTRUKTION ELLER?

LIDT NYBEGYNDER MED DETTE :-[

Hvad har du for gulv i dag, dvs. hvordan ser din nuværende gulvkonstruktion ud?

Mit forslag er, at du løfter hele tilbygningen med donkrafte og derefter bygger fundamentet/soklerne op til det rette niveau.

sigpl sagde:
Hvad har du for gulv i dag, altså hvordan ser din nuværende gulvkonstruktion ud?
træbjælkelag på stolpefundament, gulvspånplader. tilbygningen er ikke så stor, måske 12 kvm.

min forhåbning var, at man bare kunne bygge et ekstra bjælkelag i den rette højde ca. som en etage, som man fastgør til konstruktionen samt med en form for støtteben mod det gamle gulv. selvfølgelig skal også taget hæves tilsvarende. er jeg helt ude og cykle.

OK, det var omtrent det, jeg mente med at støtte et nyt træbjælkelag op. Men jeg tror, jeg forstår nu, at du vil hæve hele rummet, dvs. både gulv og loft for at bevare højden. Tror anaitis kan have en idé med at løfte med donkrafte og bygge på pillerne. Du skal selvfølgelig først finde de punkter, hvor de to bygningsdele er fastgjort til hinanden og løsne disse.

sigpl sagde:
Tror anaitis kan have en ide med at løfte med donkrafte og bygge på plinterne. Du skal selvfølgelig først finde de punkter, hvor de to huskroppe er fæstet i hinanden og løsne disse.
æh, de skal nok løsne, når man løfter alligevel! ;)

Hej igen

kommer måske til at tage størstedelen af tilbygningen ned, da den er i meget dårlig stand, og det er nødvendigt at grave ud under og dræne.

Hvordan kan man bygge på plinte? Kan man støbe mere mørtel ovenpå på en eller anden måde?
Meget rudis på dette, men håber på et intelligent svar.

Hvis du fortæller lidt mere om, hvordan plintarna ser ud, skal vi sikkert kunne finde ud af en løsning!
Materiale?
Mål?
Tilstand?

Plejer ikke at være så svært!

long time no see

nu har jag fixet et billede af plinten. den måler 15x15 cm og er så vidt jeg i beton.

• En betonplint på 15x15 cm under en struktur, omgivet af jord og vegetation.
Ok, nu forstår jeg situationen.

I dette tilfælde ville jeg gøre sådan her:
1. Løft den del, du vil hæve, med donkrafte. Løft lidt højere end til den højde, du ønsker, det skal være som færdigt. Måske 30 cm ekstra.

2. Støb nye fundamenter/støb på de gamle til den rette højde. De nye fundamenter skal ligge samme sted som de gamle. Kan evt. støbes rundt om de gamle, det afhænger lidt af, hvor godt de gamle sidder fast i grunden, hvis du vil beholde dem. Mærk om du kan rykke fundamenterne, når du har løsnet dem fra huset. Hvis de ikke sidder godt fast, fjerner du dem og støber nye. Da skal du dublere dem fast i klippen. (Jeg antager her, at de står på klippegrund?)
Lad dubbles gå ned ca. 10 cm i klippen, det er sikkert nok. Derefter skal du forstærke med en stang i hvert hjørne, 12 mm. Bøjler c/c 30 cm. Bland og støb!

3. Når betonen er hærdet, sænker du huset ned og forankrer det til fundamenterne.

Sig til, hvis huset ikke står på klippe, så kommer der nye råd!

Held og lykke!

Kommer desværre ikke til at have mulighed for at hæve med donkraft dels fordi der mangler plads langs den ene langside dels fordi jeg nu når sneen smelter har en hyggelig samling vand derunder hvilket gør at jeg vil tage hele elendigheden ned for derefter at hæve fundamentet. tak for din hjælp.

Kan jeg hvis pælene sidder fast godt bare sætte støberør rundt om de gamle pæle og så støbe nyt? behøver jeg så at dublere i pælen?

Er det måske nemmere at lave et torparfundament af lecablokke når jeg alligevel har huset nede?

Mange spørgsmål men du ser ud til at have styr på det her.

endnu engang tak så meget :)

Dit forslag "Kan jeg, hvis plintene sidder fast godt, bare sætte støberør rundt om de gamle plinter og derefter støbe nyt? Behøver jeg så at bolte i plinten?" er præcis det, jeg ville vælge!
Eller måske lave enkle forme, der flyttes mellem støbningerne. Støberør (hvis de er af pap) bliver nemlig meget grimme med tiden, pappen løsner delvist samtidig med at den kan være svær at fjerne helt!

Glem ikke at armer: Fire jern + bøjler. (der er nok med 2 bøjler pr. plint)
Øverst i formen skal du have en eller anden slags beslag/fladjern til at fæstne bjælkerne med.

Hvis du skal sammenligne plintfundament med torpargrund i dit tilfælde, synes jeg, at eftersom du allerede har plinter, så skal du fortsætte med dette. Meget mindre arbejde at støbe på de eksisterende plinter. Det er tungt at mure!
Hvis du ikke vil have, at det skal se "åbent" ud under huset, vil jeg foreslå en åben beklædning, fx 50 x 21 med 25 mm mellemrum mellem lægterne. En traditionel metode! Så har du samtidig fuld ventilation, dvs. ingen mulighed for fugtproblemer!

Oj nu har man privat betonkonsulent ;D

Fantastisk taknemmelig for informationen. sidste spørgsmål: lidt usikker på hvad en bygel er og hvordan den ser ud samt hvordan den implementeres i plinten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.