Mikael_L
Hej hej.

Vores problem er, at vi ønsker en så kort trappe som muligt.

Trappen skal være højresvungen, den starter ved ydervæggen og drejer straks til højre og op mellem bjælkelaget og har dermed 1155 mm rum at arbejde med der.
Omtrent som det vedhæftede billede skal trappen se ud, dog bliver det sandsynligvis med andet materiale og andet rækværk, men som principskitse fungerer billedet godt.

Men at trappen skal være så kort som muligt har med, at der kommer en dør under, ligesom på billedet.
Døren skal være så langt til venstre som muligt.
Døren er modul 9x21, dvs. overkant af gerigt havner vel ca. 215 cm over gulvet. Og jeg planlægger, at døren ganske enkelt har de øverste trappetrin over sig.

Loftshøjden er 250 cm, og gulv til gulv bliver ca. 278 cm. Bredden på trappen skal være noget normalt, typisk 850-1000 mm tror jeg bliver passende.

Jeg antager, at jeg har brug for mindst 15 trin for at få en nogenlunde bekvem trappe (trinhøjde = 185 mm), eller kan jeg have brug for 16? (174 mm).

Hvor tæt på venstrevæggen (ydervæggen) tror I, jeg kan komme med døren?

Det er lige dette spørgsmål, jeg snart skal have svar på, så jeg kan begynde at sætte skillevægge op for disse rum. Overetagen, og dermed selve trappen, er et projekt lidt ud i fremtiden, så derfor tænkte jeg ikke at bestille (eller fremstille selv?) nogen trappe lige nu. Jeg vil bare forberede tilstrækkelig plads.

• Trætrappe med højresving, hængende trin, begynder ved ydervæggen, minimalistisk design, rektangulær åbning, placeret over dør med vindue til venstre.
Senest redigeret:
  • Synes
i&e JOHN
  • Laddar…
tror du kan køre steghøjde 200 (198,6) trindybde 260 hvilket giver en hældning på 40°
Hvilket (stooor usikkerhed da jeg er dårlig til svungne trapper) giver 3125mm fra væg til dør...

kunne ikke helt slippe dette... :)
Samme trinhøjde/dybde, første trin i vinkel med ydervæggen, 5 trin i svingen, 9 lige trin (+1 trin "tageetagens gulv) så bør du kunne sætte døren 2550 fra ydervæggen?
Men måske er det bedre, at nogen der virkelig kan dette giver dig et mere sikkert mål!? ;)

Mikael_L
2550 fra ydervæggen lyder godt det...
, men hvis jeg kunne få lidt mere plads, ville det nok heller ikke skade... :)

Rummet som døren fører ind til må nok ikke blive bredere end 3.6 meter har jeg fundet ud af. Ikke fordi det gør noget, at rummet bliver stort, men rummet ved siden af bliver i stedet ubehageligt smalt :S.

2550 + 900 (dør) + 70 (afstand karm-> væg) = 3520. :rolleyes:

Mikael_L
Hampe, i første indlæg sætter du trin højde = 199mm og dermed 14 trin. I det andet ser det ud til, at du anvender 15 trin højder, 5+9+1.

Jeg tror selv, at 14 trin højder risikerer at føles vel så stejl og svær at gå.

Har præcis som du planlagt en højretrappe, som jeg skal sætte op senere. Jeg har i dag en venstretreppe et andet sted i huset og skal med tiden flytte opgangen til førstesalen.

Jeg har planlagt som følger:
Gulv til gulv: 2640 mm
Antal trin 14 (18,8 mm)
Trappens plads længde (den, du vil holde så kort som muligt): 2890
6 svungne
7 lige
1 bjælkelagstrin

Kunne have forlænget trappen lidt ud i rummet med et eller to trin, men problemet er, at jeg bor i et 1 1/2-plans hus, og man ville sandsynligvis slå hovedet mod skråtaget, da man ville have nået en større højde allerede, hvor trappen begynder at svinge.

Held og lykke med trappebyggeriet

/PC

Mikael_L
PCLarsson sagde:
Har præcis som du planlagt en højretrappe som jeg skal sætte op senere. Jeg har i dag en venstretrappe et andet sted i huset og skal med tiden flytte opgangen til overetagen.

Jeg har planlagt som følger:
Gulv til gulv: 2640 mm
Antal trin 14 (18,8 mm)
Trappens rummelengde (den du vil holde så kort som muligt): 2890
Må jeg spørge, er det trappehullets længde eller den længde, der kræves, før trappen har passeret overkanten af en døråbning, dvs. ca. 2100-2200 mm.
Hvis du forstod, hvad jeg mener ..

6 svungne
7 lige
1 bjælketrin

Kunne have ladet trappen gå lidt ud i rummet med et trin eller to, men problemet er, at jeg bor i et 1 1/2 plans hus, og så ville man sandsynligvis slå hovedet i skåtaget, da man allerede ville have nået en større højde, hvor trappen begynder at svinge.
Det problem har vi ikke, eller i det mindste i begrænset omfang, med forhøjet vægskræve.

Jeg mente hele trapperummets længde. På den trappe jeg har i dag, sidder en dør (2100) lige ved siden af, og man kunne have indsat døren ca. 300 mm ind under trappen. Men så ligger karmen direkte mod trappens underside.

Æstetisk ville jeg nok i dit tilfælde foretrække at lade trappen gå ud i rummet med et eller to trin, alt for at undgå at få døren for tæt på trappens underside.

PC

Senest redigeret:
Noget som dette så?

Mikael_L
Now we're talking .. :)

Præcis sådan havde jeg tænkt. Døren en lille bid under trappen for at maksimere pladsen.
Jeg begyndte at skitsere noget sådant i sketchup, men gav op. :rolleyes:

Du har stadig 14 trappetrin, og jeg tror stadig, at 15 ville være bedre. :)

Men med 15 trappetrin og trinlængde 250 ser det ud til, at din skitse stadig fungerer, for så havner endnu et trin over døren.

Flot billede.
Hvad har du tegnet med?

AutoCAD

Mikael_L
Nu faldt jeg over en trappetegning. :cool:
http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/40/45/00/IBSE 110-15V.pdf

3140mm målet for trappeåbningen er altså for 15 trin, og hvert trin er 250mm langt.
Hvis jeg lader 3 trin ligge ovenfor døråbningen, så kan døren altså være 3149mm - 750 mm = 2390mm fra ydervæggen.

Hvis jeg siger det sådan;
Jeg ser ikke ud til at gøre mig helt til grin, hvis jeg kun reserverer 2500mm (eventuelt kun 2400) mellem ydervæggen og døren som plads til en trappe op til overetagen.

Både denne tegning og alt, hvad Hampe og PCLarsson har bidraget med, tyder på, at det er nok.
(det æstetiske med en dør klemt ind under trappen må vi desværre nok leve med. :S)

Mikael_L
Nu begynder det at løsne sig lidt. ;)

Måler jeg lidt halvhjertet på denne tegning, rækker det med ca. 2400-2500 mm til ydervæggen for præcist at få ind døren lige under det tredje sidste trappetrin. (jeg kan måle lidt mindre halvhjertet senere for at afgøre et helt præcist mål :))

Bliver dette godt; Trinhøjde 185,3 og trinlængde (2xtrinhøjde + trindybde) =620. ?

• Trappegning med mål viser trapper med 14 trin, inklusiv en kvartsvending; mål inkluderer bredde og længde.
  • Trappeberegning med antal stigninger (15), stignedybde (250), stigneafstand (185,3), idealformel (620,7), højde (2780), vinkel (36,6) og frihøjde (2163).
  • Trætrappe med gelænder, set fra siden, med flere trin og en platform i midten, designet til indendørs brug.
Ja, det bliver meget godt! d^_^b

Gammel tråd men hvad bruger du for program for at tegne denne trappe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.