3,839 læst ·
22 svar
4k læst
22 svar
Hjælp med dimensionering tagbjælker
Side 1 af 2
Hej,
Jeg har brug for hjælp til at dimensionere tagbjælker (limtræ) til en tilbygget garage. Pulttag med 3 graders taghældning og med tagterrasse. Snezone 2.
Taknemmelig for al hjælp.
Jeg har brug for hjælp til at dimensionere tagbjælker (limtræ) til en tilbygget garage. Pulttag med 3 graders taghældning og med tagterrasse. Snezone 2.
Taknemmelig for al hjælp.
Prøv at indtaste dine værdier herS SSlangen sagde:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror ikke, at byggbeskrivelser virker, når du skal have en tagterrasse. Limträ med ca. 10 m længde på c/c 600 mm behøver at have solide dimensioner, foreslået 140x405. Hvis du samler bjælkerne over skillevæggen, kan du klare dig med 140x315 og endnu mindre over den smalle del.
Tanken er at dele bjælkerne vi mellem væggen, så det bliver 6,5-7m længde på bjælken.
Hvilke laster kommer fra en tagterrasse?
Kan jeg regne med, at snelast og "max" last ikke indtræffer samtidig? dvs ingen vil jo være på terrassen, når der er meget sne...
Hvilke laster kommer fra en tagterrasse?
Kan jeg regne med, at snelast og "max" last ikke indtræffer samtidig? dvs ingen vil jo være på terrassen, når der er meget sne...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den såkaldte nyttige last (mennesker og møbler mm) for en terrasse er 3,5 kN/kvm. Man behøver ikke tage højde for sne samtidig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej. Snøzone 3,5 betyder, at snølastens grundværdi på jorden (i et 50-års perspektiv) er 3,5 kN/kvm. Den faktiske værdi afhænger derefter af formfaktorer som tagtype, taghældning, risiko for snelommer og yderligere forhold. Den faktiske værdi kan blive både lavere og højere. Maksimal nedbøjning for et tag er 1/300 af spændvidden. Desuden bør man kontrollere fjederen, når det skal anvendes som terrasse.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Snezone 2 bør det vel være i Norrtälje. Kan du putte 3,5 kN/kvm ind, så må det blive rigtigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sig hvad du kommer frem til, så kan jeg sige om det er rigtigt.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Off topic så det brager om det men må siges, Justus- jøsses hvor er du venlig og hjælpsom!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er sikkert nogen, der synes, at jeg stjæler jobbet fra dem... Jeg har meget gode hjælpemidler, så det er ingen kæmpeanstrengelse.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej. Jeg kan jo ikke levere nogen dokumenter.