Jeg tror ikke, at byggbeskrivelser virker, når du skal have en tagterrasse. Limträ med ca. 10 m længde på c/c 600 mm behøver at have solide dimensioner, foreslået 140x405. Hvis du samler bjælkerne over skillevæggen, kan du klare dig med 140x315 og endnu mindre over den smalle del.

S
Tanken er at dele bjælkerne vi mellem væggen, så det bliver 6,5-7m længde på bjælken.
Hvilke laster kommer fra en tagterrasse?
Kan jeg regne med, at snelast og "max" last ikke indtræffer samtidig? dvs ingen vil jo være på terrassen, når der er meget sne...

Den såkaldte nyttige last (mennesker og møbler mm) for en terrasse er 3,5 kN/kvm. Man behøver ikke tage højde for sne samtidig.

S
Tak for godt svar!
Hvilken nedbøjning er godkendt?
Bliver det "rigtigt" at anvende dimensionering hjælpen på byggbeskrivelser og ansætte snözon 3,5?

Nej. Snøzone 3,5 betyder, at snølastens grundværdi på jorden (i et 50-års perspektiv) er 3,5 kN/kvm. Den faktiske værdi afhænger derefter af formfaktorer som tagtype, taghældning, risiko for snelommer og yderligere forhold. Den faktiske værdi kan blive både lavere og højere. Maksimal nedbøjning for et tag er 1/300 af spændvidden. Desuden bør man kontrollere fjederen, når det skal anvendes som terrasse.

• Synes
SSlangen
  • Laddar…
S
Hej, jeg har siddet og leget lidt med dimensioneringshjælpen på byggevejledninger...
Hvis jeg angiver en brugerdefineret last på 3,5 kN/m2 samt sneresultat 1, kan det være tæt på virkeligheden?

Snezone 2 bør det vel være i Norrtälje. Kan du putte 3,5 kN/kvm ind, så må det blive rigtigt.

S
Ok, men så beregner snurran jo lasterne samtidig eller?
3,5kN/m2 bliver jo dimensionerende last…
Eller tænker jeg forkert?

Sig hvad du kommer frem til, så kan jeg sige om det er rigtigt.

Off topic så det brager om det men må siges, Justus- jøsses hvor er du venlig og hjælpsom!

• Synes
TessanDoo og 2 andre
  • Laddar…
Der er sikkert nogen, der synes, at jeg stjæler jobbet fra dem... Jeg har meget gode hjælpemidler, så det er ingen kæmpeanstrengelse.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
Bernieberg og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Der findes sikkert en eller anden, der synes, at jeg stjæler jobbet fra dem... Jeg har meget gode hjælpemidler, så det er ingen kæmpe anstrengelse.
Det gør du jo, bogstaveligt talt! Tager du betaling nogle gange også?

Nej. Jeg kan jo ikke levere nogen dokumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.