Var oppe på loftet i dag og så dette! Hvad kan det være? Og hvordan slipper jeg af med det?

• Snavset træbjælke med skader og afskalninger i træfibrene, muligvis forårsaget af skadedyr eller fugt, set på en loftsplads.
  • Træbjælke på loftet med skader, muligt insektangreb eller råd.
Ring anticimex!

så et par hvepse flyve ud fra ventilationsgitteret kan de være der ?

Hvepse spiser ikke træ.

Er du sikker på, at dette ikke er huller, der har været der tidligere? Det kan jo i bedste fald være et angreb, der ikke længere er aktivt. Under alle omstændigheder er det svært ud fra et billede at se, hvilken slags huller det er, f.eks. hvor store de er. I værste fald kan det jo være husbuk. Det er derfor, jeg siger, at du skal kontakte Anticimex.

Start med at kigge her:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=90
for at se, hvilke træædende insekter du har at vælge imellem.

Senest redigeret:
Totte_S
Jeg gætter på blåhjon, men er enig; ring Anticimex. De er din ven i sådanne tilfælde. Det er ikke værd at gætte på, hvordan man slipper af med dem, eller at vurdere om der er risiko for skader.
I de fleste tilfælde, hvor jeg har haft Anticimex ude, har det været ret ufarligt, men jeg har nok haft dem ude 4-5 gange på 7 år og hentet bekæmpelsesmidler selv 3-4 gange. Alt på indboforsikringen, så det føles godt at få noget ud af den også ;)

Skal man ringe sit forsikringsselskab først eller Anticimex?

Tjek med forsikringsselskabet om de har aftale med anticimex.

Du svarede ikke på spørgsmålet om hullerne er nye. Måske har de eksisteret længe og er ikke længere aktive? Blåhjon angriber ubarkede træ. Var der bark tilbage på disse brædder?

Jo angrebene er nye! det ser ud som om barken er faldet af/gnavet af!

molarin sagde:
Jo, det gør de vist. Gnager træ for at bygge deres reder.

[link]

Hvad TS er ude for, ved jeg dog ikke.
Tak, der lærte jeg noget nyt! :)
Men, graver de vel ikke gange i træet?

Med tanke på at angrebet var under barken, gætter jeg også på blåhjon, men det er bedst at tage en snak med anticimex under alle omstændigheder.

Jeg tror, det er granbarkborre, der har gjort det... det er kun der, hvor der er bark, ikke?

Og efterlader sig et "pulver"?

Det er garanteret sket lige efter, huset blev bygget. Tror ikke, det er sket mere siden. Derimod ser det ud til at være nyt, fordi barken har beskyttet træet tidligere og så efterhånden er faldet af. Har sådan noget i mit hus også. Ingen fare på taget!

Blåhjon spiser jo kun bark, så hvis bare barken er væk, så burde det være dem.

Men som tidligere "talere" sagde. Ring Anticimex...

/Jonas

Anticimex kommer næste uge :)

Det var barkbille = ingen fare! tak for alle svar :)

• Synes
Trollöra
  • Laddar…
Sagde det jo!!! :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.