Hej!
Jeg har brug for lidt hjælp til at vurdere, om stolperne er bærende eller kun dekoration?

Ydervæggen består af en træstolpe med en skalmur, der er udført i enkelstens tegl.

Hvis jeg får det svar, jeg håber på, ved jeg, hvad der skal rives ned i morgen.

Tak på forhånd
Rødt murstenshus med hvidmalede stolper foran, grøn græsplæne og blå himmel i baggrunden. Spørgsmål om stolpers bæreevne.

De er ikke bærende, i hvert fald ikke for selve huset, kun til pynt. Til gengæld ser det ud til, at taget/tagskægget er lidt forlænget, hvor de er, og så kan det være, at de bærer den forlængede del.

Ja, det stemmer! Tagfoden er ca. 40 cm længere der. Men med tanke på at spærret hviler på ydervæggen, burde de kunne klare et udhæng på ca. 1 meter uden videre, synes jeg! Eller?

Ja, hvis det er original spær, der stikker hele vejen ud, og de ikke bliver for svage, så burde det nok holde. Men en meter er et ganske kraftigt udhæng. Læg en regel frit en meter ud, så kan du selv tjekke lidt, hvor meget det svajer.

Jeg vil anbefale forsigtig nedrivning...

1. mål før du gør noget, så du ved om det synker
2. aflæs med en støtte, som du kan løsne lidt ad gangen.
3. fjern en stolpe
4. fjern støtte
5. mål
6. gentag

/ATW

ps når jeg ser på billedet, ser stolperne nok lidt bærende ud... ds

Jeg ville også gætte på "bærende," i det mindste for den fremspringende del af taget. Hvorfor skulle man ellers gøre sig umage med søjler?

ATW's råd er fremragende, hvis man ikke ved, om noget er bærende eller ej. Har du ikke adgang til stemp, kan man måske bruge en grov regel samt en hæderlig saxdomkraft i stedet.

Bærende? Ja, i Skåne bliver der jo meget sne :)

Måske de i stedet hjælper til, så ikke taget blæser af i vinterstormene, dvs har modsat effekt.
Det kan jo blive godt vindfang i en så stor tagfod.
Hvordan ser fastgørelserne oppe og nede ud?

Med den afstand mellem søjlerne og den svage regel på toppen, så har jeg meget svært ved at se, at det kunne være bærende i nogen større udstrækning, der skal ikke meget til for at knække reglen på midten. Det ville ikke overraske mig, hvis reglen dertil er sammensat lige ovenpå den midterste stolpe. Kan det være sådan Lanson?

Hvor langt er der mellem stolperne?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.