Hej! Jeg har tidligere overvejet at bruge 12+195+70, men nu når jeg sidder og skal tegne mine konstruktionsplaner, føles kuldebroerne gennem reglarne markante, når man sætter den horisontale sekundære regel. Specielt i syll og hammarband.

Så nu overvejer jeg at bygge 12+170+Horisontale 45+Vertikale 45. I forstår, hvad jeg mener!

Mine spørgsmål er:
- Kan man med fordel sætte små klodser nede ved syll, samt oppe ved hammarbanden, når man sætter det horisontale lag? For at få lidt isolering derind.
Altså små klodser i stedet for lange reglar ved syll og hb. Jeg håber, I forstår, hvad jeg mener. Disse dækkes så i det vertikale installationslag med en lang regel.

- Er ikke isolering, der dækker regelstammen omkring vinduer og lignende, ikke forholdsvis lidt forbedrende? Da det meste af reglen allerede er udsat ved salning osv.?

- Eller hvordan skal jeg gøre? Sætte det horisontale lag sidst?

væg:
panel låsbjælke panel
34x70 sømdregel+15mm luftlægte

12mm træfiber vindtæt plade
170mm stamme
45mm horisontal
Dampspærre
45mm vertikal
Osb
Gips

Senest redigeret:
Hej! Kan du ikke bruge en 50mm facadeplade type vestkyst udvendigt i stedet for to rækker med regler indvendigt? Og hvis du skal have osb+gips, så kan du løfte den nederste regel på det horisontale lag og sænke den øverste med 45mm, så får du isolering ved både bundrem og rem.

S Snickarkirre sagde:
Hej! Kan du ikke bruge en 50mm facadeplade, fx vestkyst udvendigt, i stedet for to lag med regler på indersiden? Og skal du have osb+gips, så kan du løfte den nederste regel på det horisontale lag og sænke den øverste med 45mm, så får du isolering både ved fod og rem.
Tak for svar! Jeg bruger gennemgående træfiberisolering og vil gerne holde mig til det, også i overfladen. Overvejer at bruge en 19 eller 25mm træfiberplade yderst.
Jeg vil også have nogle fodbrædder, liggende brædder og lågelistepanel. Det føltes bedre, når det var lidt mere homogent. Samt lettere for eventuelt fremtidigt vedligeholdelse mm.

Hvad tror du om resonementet?

Hvis jeg løfter henholdsvis sænker det horisontale lag, hvordan lægger man så det vertikale lag?

Tak

Jeg satte en 25 mm træfiberskive uden på stamme, da jeg byggede mit hus. Stammen købte jeg fra masonit beams. 300 mm letbjælke. Alt færdigskåret og stort set helt uden kuldebro. Hele ræset blev isoleret med cellulose, som blev blæst ind.

Var ret prisværdigt dengang, og det var før priserne steg på træ.

N nybyggarn3 sagde:
Jeg satte en 25 mm træfiberskive uden på stamme, da jeg byggede mit hus. Stammen købte jeg fra masonit beams. 300 mm letbjælke. Alt færdigskåret og stort set helt uden kuldebro. Hele molevitten blev isoleret med cellulose, som blev blæst ind.

Var ret prisværdigt dengang, og det var før priserne skød i vejret på træ.
Ja, 25mm kunne måske være aktuelt. Følte det som om sømmene sad ordentligt fast? Har kun følt på 12mm, den føles ikke særligt hård.

Interessant produkt, virkelig! Kiggede på disse før, og er sikkert helt okay! Er dog lidt usikker på holdbarhed og levetid, sikkert helt ubegrundet.
Hvad bruger man som syld/hammerbånd? Hvordan laver man en bærende bjælke?

Må man spørge, hvad du betalte per meter?

Jeg har været på flere byggerier, hvor vi har sat en hård 60 mm spontet træfiberplade udenpå regelskelettet, hvilket jeg synes har fungeret godt. På pladen skruer man en 34x70 lægte ind i skelettet, som panelet sømmes på.

• Synes
nybyggarn3
  • Laddar…
Nå okay træfiberisolering har jeg nul erfaring med så kan ikke udtale mig om det desværre. Af ren nysgerrighed undrer jeg, er det udelukkende af miljømæssige årsager man bruger træfiberisolering eller findes der andre fordele i forhold til glas-/stenuld?

W Wallawhoa sagde:
Ja 25mm måske kan være aktuelt. Føltes det som om sømreglen med mere sad ordentligt? Har kun følt på 12mm den føles ikke særlig hård.

Interessant produkt, virkelig! Kiggede på disse før, og er sikkert helt okay! Stiller mig dog tvivlende til holdbarhed og levetid, sikkert helt ubegrundet.
Hvad bruger man som syld/hammarband? Hvordan laver man en bærende bjælke?

Må man spørge, hvad du betalte pr. meter?
Det føltes meget godt med pladen. Gik fint at tape mellem plade og vindue-/dørkarm for at få det rigtig tæt. Jeg havde nogle spildstykker, der blev liggende ude ca. 6 måneder, og de så næsten ud som nye, hver gang de havde tørret.

Helt ubegrundet ifølge mig. Letbjælke bruges jo, hvor almindeligt tømmer bliver for spinkelt, som alternativ til limtræ. Hvorfor holdbarhed skulle være et problem, har jeg svært ved at se. Måske hvis limen skulle give op, men så har man mange andre problemer. Netop styrken og længden er en fordel også i kernen. Mit hus er delvist ret højt, i fulde to etager. Det rejste vi uden opdeling på væggen, med op til 8 meter lange regler.

Jeg købte hele kernen, inklusive konstruktionsplaner. Betalte i alt 80 tkr + moms, og der indgik alt limtræ (afvekslinger) og mellemetage. Dog ikke tagetage. Jeg sendte bare en arkitekttegning, så klarede de resten.

Både syld og hammarband er af letbjælke og rummede isolering

S Snickarkirre sagde:
Jaha okej træfiberisolering har jeg nul erfaring med så kan ikke udtale mig om det desværre. Af ren nysgerrighed undrer jeg, er det udelukkende af miljøhensyn man bruger træfiberisolering eller findes der andre fordele i forhold til glas/stenuld?
For mig er det primært pga. træets egenskaber til at absorbere og transportere fugt. Derefter bliver hele væggen fantastisk tæt, når man blæser den med cellulose. Vi inspicerede hele huset med termisk kamera under trykprøvningen, og fagmanden, der var her, var meget imponeret over, hvor jævn isoleringen var.

En yderligere fordel er vægten. Isoleringen pakkes hårdt, hvilket giver en meget tung væg. Det bliver fantastisk stille og udjævner temperaturen på en utroligt god måde.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
For mig er det primært p.g.a. træets egenskaber til at absorbere og transportere fugt. Så bliver hele væggen fantastisk tæt, når man blæser den med cellulose. Vi inspicerede hele huset med varmekamera under trykprøvningen, og eksperten, der var her, var meget imponeret over, hvor jævn isoleringen var.

En yderligere fordel er vægten. Isoleringen pakkes hårdt, hvilket giver en meget tung væg. Bliver fantastisk stille og udjævner temperaturen på en utrolig god måde.
Okay interessant at vide! Har som sagt ingen anelse om det der, så det er altid godt med lidt mere visdom (y)

• Synes
nybyggarn3
  • Laddar…
A anojak sagde:
Jeg har været på flere byggepladser, hvor vi har sat en hård 60 mm spont træfiberplade uden på regelskelettet, hvilket jeg synes har fungeret godt. På pladen skruer man en 34x70 lægte ind i skelettet, som panelet sømmes på.
A anojak sagde:
Jeg har været på flere byggepladser, hvor vi har sat en hård 60 mm spont træfiberplade uden på regelskelettet, hvilket jeg synes har fungeret godt. På pladen skruer man en 34x70 lægte ind i skelettet, som panelet sømmes på.
Ja det er absolut en interessant plade, jeg ved at holdbaretræhuse brugte denne tidligere, men bruger nu hunton. Ved ikke årsagen.
Fungerer sikkert fint, men tør mig ikke på denne.
Antager du refererer til woodycell

S Snickarkirre sagde:
Okej interessant at vide! Har som sagt ingen ide om de der så de e altid godt med lidt mer visdom (y)
Det er delvist af miljømæssige grunde, samt at konstruktionen er mere tilgivende. Ellers tror jeg ikke, der er nogen forskel

N nybyggarn3 sagde:
For mig er det primært pga. træets egenskaber til at absorbere og transportere fugt. Så bliver hele væggen fantastisk tæt, når man blæser den med cellulose. Vi inspicerede hele huset med termokamera under tryktestningen, og eksperten, der var her, var meget imponeret over, hvor jævn isoleringen var.

Yderligere en fordel er tyngden. Isoleringen pakkes hårdt, hvilket giver en meget tung væg. Bliver fantastisk stille og jævner temperaturen på en utrolig god måde.
Tror også, det kan være en kanon konstruktion, forstår at bæreevne mm bliver optimal. Sikkert meget dyrere i dag, men burde være marginale materialeomkostninger for producenten. Kan man regne med, at limningen er permanent og ikke kan gå fra hinanden? På 100 år?

Dette er mit første byggeri til permanent beboelse, tør ikke prøve noget nyt denne gang. Men som sagt en meget interessant produkt i mange henseender.

Jeg overvejer at køre 25+195+70 horisontal+råspont eller 15mm osb+gips.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
W Wallawhoa sagde:
Det er delvist af miljømæssige årsager, samt at konstruktionen er mere tilgivende. Ellers tror jeg ikke, der er nogen forskel

Tror også det kan være en kanon konstruktion, forstår at bæring mm bliver optimal. Sikkert meget dyrere i dag, men burde være marginale materialomkostninger for producenten. Kan man regne med, at limningen er permanent og ikke kan gå fra hinanden? På 100 år?

Dette er mit første byggeri til permanent beboelse, tør ikke prøve noget nyt denne gang. Men som sagt meget interessant produkt i mange henseender.

Jeg overvejer at køre 25+195+70 horisontal+råspont eller 15mm osb+gips.
At limede trämaterail holder, må vi krydse fingre for. Ellers vil der falde huse som korthuse, når alt limtræ giver op.

Det bliver sikkert også godt. Lidt forsigtigt, kan jeg synes;)

• Synes
Skittele
  • Laddar…
S Snickarkirre sagde:
Hej! Kan du ikke bruge en 50mm facadeplade type Västkust udvendigt i stedet for to lag med regler på indersiden? Og hvis du skal have osb+gips, kan du hæve den nederste regel på det horisontale lag og sænke den øverste med 45mm, så får du isolering både ved syll og hammarband.
Er det et almindeligt trick at trække reglen op over syll henholdsvis ned under hammarbandet? Kan ikke finde nogen steder, der gør sådan. Hvorfor?

Hvis jeg kører 25+170+45+45

Skal jeg køre første liggende eller stående?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.