Vi bygger passivhus og skal have +400 mm isolering i væggen. Den oprindelige tegning på 500 mm væg indenfor pladens kant måtte revideres i sidste øjeblik (pladen blev lavet mindre på grund af bygningsnævnet) med tanken om at lade huset hænge lidt udenfor i stedet.

OSB og gips fraregnet har jeg 375 mm, hvilket er for lidt. Vil derfor bygge væggen udad med ca. 45 mm inden luftspalte og facade i form af 8 mm tynd fibercement.

Som jeg ser det, er der to alternativer.
1. En vestkystplade 50 mm som kan gå ned nogle cm over pladens kant.
2. En krydsafstivning med 45 mm.

Vestkystpladen er dyr og føles ikke helt rigtig for mig, hvilket vi har diskuteret i en anden tråd. Dog får man ingen kuldebro, og den dækker fint i nederste kant, som ellers er et kendt sted for kulden at trænge ind.

Krydsafstivningen er billig, en vindpapirtype som Windy udenfor går hurtigt, og føles bedre som vejrsikring under byggetiden. Yderligere plus er mere at skrue/søm i, når man senere vil sætte ting op på facaden (markiser osv.).

Alternativ 2 indebærer, at jeg blæser løsuld hele vejen ud til vindpapiret. Hvordan ville I løse det i nederste kant af krydsafstivningen?

Diagram af vægkonstruktion med lag: bærende stamme, isolering, installationslag, OSB, gips, med mål og placering over kantbalk og plade.

En idé som jeg har men tøver overfor, er at lade sidste liggende 45-reglen på ydersiden være omtrent som på billedet (et stykke op) og så afslutte den sidste del med en væstkustskivebit som får gå ned på grunden. Windy-plasten får da gå ned over den og evt. svinge ind til kanten.

Du skal nok ikke tro, at det du kalder korsregling er egnet som fæste for markise!

Jeg løfter denne tråd. Jeg ved, at I har meninger, og I plejer ikke at være bange for at udtrykke dem heller, det fremgår i så mange andre tråde... :-)

Hvordan skal dampspærren fastgøres? Bliver ikke meget at nitte fast den i, hvis jeg forstår billedet korrekt.

Hej! Jeg ville nok have kørt med en krydsafstivning udenpå. Dog overvejet en omgang med vindduken. Du skriver windy, tjek om ikke "isola top3" tror jeg den hedder, er bedre. Den er lidt dyrere men siges at være bedre på grund af sin goretex-lignende egenskab.
Der er så et problem med vindduk, det er, at når det blæser, risikerer det at bevæge sig i luftspalten og dermed "pumper" den luft gennem isoleringen, og det ønsker man jo ikke i et passivhus. Jeg ville nok have lagt den indenfor den krydsafstivning, du taler om.
Da bliver den dog ikke den vejrsikring, du ønsker, men det må du vurdere vigtigheden af til dit projekt.

Mvh: Torpalainen

tullemannen sagde:
Hvordan skal dampspærren fastgøres? Bliver ikke meget at nitte fast den i, hvis jeg forstår billedet rigtigt.
Ved ikke om du taler om den indre helt tætte eller den diffusionsåbne vindsbeskyttelse yderst.
Den ydre sættes i det liggende 45x45-regelværk, og udenpå sættes stående sømpanel 28x70 eller lignende, på en ret tæt afstand (sandsynligvis 30 cc for at modstå trykket fra ekofiberen, der skal blæses ind).
Den indre tætte plastik sættes mod indervæggenes regler, og på indersiden sættes masser af korte (gitterpanel) cc 30 cm for at modstå isoleringen i den retning.

Lyder det fornuftigt?

Det bliver Isolas top3, selvom jeg ikke tror forskellene mellem forskellige vind-duge er så afgørende.

Konstruktionen bliver sådan her:
Den nederste korsregel 45x45 sættes nogle centimeter op fra underkanten. Under den sættes en smal strimmel med vestkustplade, som går ned over betonkanten og tager den kuldebroen. Skåret skråt i underkanten.
Vindplasten går ned og rundt om den.
Eftersom jeg skal blæse ekofiber, så sætter jeg et ekstra lille stykke af Windy/top3 på indersiden af vestkustpladen.

Facadepladerne af minerit går ned nogle centimeter eller to under vestkustpladen. Voila! Den perfekte væg!
:-)

Skematisk tegning af vægkonstruktion med isolering, bærende stamme, Västkustskiva, vindtæt lag og OSB-plade over kantbalk og plade.

Spontant så ser det ikke så stabilt ud at stille den bærende
195mm stommen halvvejs udenfor kantbalken.
En frikoblet kantbalk, som du har, bliver jo meget mere følsom for væltning,
hvis du ikke kommer til at armere den sammen med pladen?

Kantbjælke og plade er sammenarmeret cc 80 cm med sinusjern (en slags rustfri jern beregnet netop til dette). Om det er tilstrækkeligt eller ej ved jeg ikke, men to uafhængige konstruktører, som jeg har talt med, siger i det mindste, at kræfterne oppefra fint fordeler sig skråt nedad i kantbjælken. Har også overvejet at gå op til 220 stamme, men det er MEGET overdimensioneret, egentlig behøver jeg kun 170 mm.

ok, så har du tjekket det! :thumbup:

Mikael_L
hakaner sagde:
Spontant så ser det ikke så stabilt ud at stille den bærende
195mm stamme halvvejs udenfor kantbalken.
En frikoblet kantbalk, som du har, bliver jo meget mere følsom for vipning,
hvis du ikke vil armere den sammen med pladen?
+1 på den!

Er det supergrunds, u-mingrund?
Hvad siger deres egen konstruktør, han (i det mindste den som var deres konstruktør for nogle år siden) var ret omhyggelig med at lasten skulle være centreret på kantbalken.

Men selv synes jeg at luftspalten skal linere med mineritskiven på ydersiden af kantelementerne. Dvs flytte ind syllen med vestkustskivans tykkelse, på din skitse.

Senest redigeret:
Det er Grundmäklarnas egne U-element som jeg har brugt, men opbygningen er nok den samme uanset leverandør. 10 cm cellplast - 20 cm kantbalk - 10 cm indre cellplast - plade

Mikael_L
Ja, jeg vil jo ikke påstå, at jeg har tilstrækkelig styr på det. Men logisk set må det jo være betydeligt bedre at i videst mulig omfang centrere lasten på kantbjælken.

Derimod er det måske ikke så dårligt med en vis ikke-centrering heller, her har jeg jo en total videnskløft ... :o

Hvordan er det gået for jer?
/Nysgerrig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.