Jeg har for nylig købt hus, en sutterängvilla, bygget i 64.
2 ting, jeg tror, at vi har et selvbærende tag, kan man bekræfte det kun gennem tegninger? Det ser ud som nedenfor i dokumentet, jeg har fået fra kommunen
Og, garagen. På tegningerne synes jeg, at jeg kan se, at der skulle være 2 søjler i midten af garagen. Men som I kan se på billedet, er de ikke der? Ingen spor heller, hvad jeg kan se? Hvordan skal man tolke dette?
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror ikke, at man alene ud fra dine billeder kan give svar på dine spørgsmål. Jeg tror, at der ville være brug for mere information om spændvidderne på tagene samt type af tagstol på garagen. Hvis det er et sadeltak på garagen og der findes en skjult bjælke ifølge billedet, så tror jeg i hvert fald, at stolper er nødvendige. Er det muligt at se, om taget hænger ned? Man kan trække en murersnor mellem væggene og se, om det rører ved taget.
Hvis det er en konstruktionsplan du har lagt op, så er skillevæggen bærende. Angående garagen, så mangler du søjler og bjælker i midten. Hvad er der ovenpå garagen?
Fik svar fra en Bygningsingeniør, som jeg spurgte via mail, at det er arkitekttegninger/byggetilladelsestegninger jeg har fået. Så jeg har brug for at få fat i konstruktions tegningerne eller få fat i en tømrer til vurdering.
Skal presse kommunen lidt, hvis de ikke har dem, er det så umuligt at få fat i K-Ritningerne tror du?
Kommunen har nok ingen konstruktionsplaner. Men hvad angår garagen, undrer jeg over, hvorfor det ikke allerede er faldet sammen? Spændvidden ser ud til at være omkring 7 meter med en skjult bjælke på 8 meter, der bærer dækket. Og desuden en etage ovenpå.
På garagebilledet/ -fotoet synes jeg, det ser ud som om loftet hænger ned ved vinduerne, men det kan være en synsbedrag...
Kan det være, at man har fjernet støtterne i garagen og øget bæreevnen med en ekstra bjælke?
I vores hus bæres overetagen af ca. 11 m lange limtræsbjælker og 2 støtter inde i huset per bjælke. Kender folk med lignende hus, hvor man har fjernet 1-2 støtter, og taget buer nedad, men overetagen er (endnu) ikke styrtet sammen. I andre huse har man sat en ekstra bjælke i forbindelse med, at støtterne er blevet fjernet, og der er ingen påvirkning på loftet.....
Er det et "sænket" indvendigt loft i garagen, måske kan du lave en lille luge i loftet, hvor bjælken burde være og se, hvordan det ser ud indeni? Måske finder du en ekstra bjælke, og så ved du, hvordan det ligger til
Ja, da har man ændret konstruktionen, armeret pladen på en sådan måde at søjlerne ikke behøves.
Men man armerer ikke bare mere og slipper på den måde for en søjle eller bærende væg. Det kan meget vel være sådan at en tidligere ejer har fjernet søjlen/væggen af ren dumhed.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.